Drømmer, NDO & ut av kroppenHva drømmer en blind person?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

john_ skrev:Jeg kom til å tenke på dette fordi jeg hørte en historie om en gammel mann som ble blind.. etter 3 år som blind ble han gal.. nettop fordi drømmene hans var mer virkelige enn selve virkeligheten.. For der var det ikke bare mørke..

Jeg forstår at alle drømmer forskjellig.. jeg kan for eksempel aldri huske å ha hørt musikk i mine drømmer.. selv om jeg har vært på en uteplass i drømmen.. jeg føler aldri smerte, kulde eller varme.. Vil ikke en som er blind fra fødselen av kunne danne seg bilder i hodet ut i fra hvordan en gjenstand er? Det blir jo ikke i farger.. Se for deg at du tar på en gjenstand du aldri har sett før.. Du får bare kjenne på den, men ikke se på den.. Du vil jo danne deg et intrykk av hvordan formene er.. og kansje se den i en drøm hvis den blir nokså dagligdags.. Jeg klarer ikke å se for meg et liv med bare mørke.. Hvis man føler og hører ting i drømmene.. og har et slikt mareritt.. hvordan reagerer man når man ikke kan åpne øynene og for å få bekreftet at det bare var en drøm slik som en person med synet i orden kan.. Men til syvende og sist kommer vel alt an på hva personen er vant til..
Dette kan ikke helt sammenlignes med en som aldri har brukt synssansen. Hvis du har sett tidligere i ditt liv, kan du danne deg et indre bilde av gjenstanden basert på tidligere erfaringer med lignende gjenstander. Hvis du aldri har sett og dermed heller ikke vet hva det vil si å se, danner du deg et inntrykk av gjenstanden ut ifra andre sanser enn synet... Hvordan kan man lage et bilde i hodet når man aldri har brukt synssansen? Hvordan skal man vite hva å se betyr? Hvordan ting ser ut?

Et lignende eksempel er hvis en person er født døv. Denne personen kan spille musikk og føle vibrasjonene av rytmen i kroppen. På denne måten kan personen "føle" musikkens rytme, men han kan ikke høre for seg selve musikken og dens toner hvis han aldri noen sinne har hørt musikk før...

Hvis man bare tar utgangspunkt i fantasi og kreativitet er det viktig å huske at erfaring er en forutsetning for kreativ tenkning... En som er født blind har ingen erfaring med synsinntrykk og bilder og kan derfor heller ikke tenke seg til hvordan en ting ser ut...
Antall ord: 439
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sansara
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Des 2006 20:04
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av sansara »

Ser at noen har vært inne på hva jeg skal si allerede. Vil bare bekrefte hva som stemmer. Jeg har en blind kompis og han drømmer ut fra hva han betrakter som sin virkelighet. Altså: Utfra lyder (for det meste). Alikevel kan han ha handlingsdrømmer. Han kan drømme om samtaler, at han er ute på tur, sitter i en bil- and U name it. Men alt utfra hvordan han sanser ting. Han kan merke stemning og slike ting sterkt.Men ser ikke bilder som vi seende gjør. :mozilla_cool:
Antall ord: 94

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Innlegg av Borte.. »

sansara skrev:Ser at noen har vært inne på hva jeg skal si allerede. Vil bare bekrefte hva som stemmer. Jeg har en blind kompis og han drømmer ut fra hva han betrakter som sin virkelighet. Altså: Utfra lyder (for det meste). Alikevel kan han ha handlingsdrømmer. Han kan drømme om samtaler, at han er ute på tur, sitter i en bil- and U name it. Men alt utfra hvordan han sanser ting. Han kan merke stemning og slike ting sterkt.Men ser ikke bilder som vi seende gjør. :mozilla_cool:
Oi....det hørtes interessant ut. Men har han vært blind hele livet sitt???
Antall ord: 111

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
cleopatra
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 29 Des 2004 09:51
19
Lokalisering: Østfold

Innlegg av cleopatra »

Men blinde kan vel ikke se for seg ting? De som er født blinde vet jo ikke hva det vil si å se.
De vet hva det er å lukte, føle og høre, men de har jo rett og slett ikke peiling på hva det vil si å se.
Hvis vi sier at vi vet hvordan alt ser ut, hvordan "du" ser ut osv, betyr det jo ingenting for en blind person. Han vet på en måte ikke hva et utseende er.
Det er jo en totalt ukjent sans. Det er jo ikke bare det at han ikke vet hvordan fargen rød ser ut, men han vet ikke hvordan farge ser ut i det hele tatt!
Antall ord: 118

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sansara
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av sansara »

Oi....det hørtes interessant ut. Men har han vært blind hele livet sitt???[/quote]

Nesten. Mistet synet da han var tre. Ddet eneste han kan huske er hvordan lys ser ut. Utover det husker han ingenting av det å se.
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sansara
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av sansara »

cleopatra skrev:Men blinde kan vel ikke se for seg ting? De som er født blinde vet jo ikke hva det vil si å se.
De vet hva det er å lukte, føle og høre, men de har jo rett og slett ikke peiling på hva det vil si å se.
Hvis vi sier at vi vet hvordan alt ser ut, hvordan "du" ser ut osv, betyr det jo ingenting for en blind person. Han vet på en måte ikke hva et utseende er.
Det er jo en totalt ukjent sans. Det er jo ikke bare det at han ikke vet hvordan fargen rød ser ut, men han vet ikke hvordan farge ser ut i det hele tatt!

Vanskelig å forklare det her. Blinde har faktisk en forestillingsevne på lik linje med oss. Min blinde kompis er tro det eller ei en ivrig filmseer. Vi pleier å "se" filmer sammen- og jeg må da beskrive hva personer gjør. Beskrive hvordan folk sitter i forhold til hverandre, hva de holder i hendene, hvor de er (om de er i skogen, byen and U name itt) osv.

Dette skjønner han veldig godt. For som oss har han holdt ting i hendene, sittet i nærheten av en annen person, tuslet i skogen osv... Han har på en måte sin forestillingsverden, mens vi har vår verden. Så det å beskrive ting betyr veldig mye for han. Han kan fra sitt perspektiv bedømme "utseendet" på hver enkelt gjenstand. Utover dette skiller ikke hans hverdag seg noe drastisk ut fra vår.

Det er ikke nødvendig for han å se farver. Han har en duppedings som faktisk kan si han hva slags farver og hvor mye lys det er rundt han. Nyttig når han skal vaske klær, når han skal finne klær som passer sammen (han har gått på kurs for å lære om klær og mote, slik at han ser allright ut for omverdenen og ikke går ut døra som et "takras") og for å se om det står på noe lys i huset etter at han har hatt gjester.
Antall ord: 358

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
cleopatra
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 29 Des 2004 09:51
19
Lokalisering: Østfold

Innlegg av cleopatra »

sansara skrev:
cleopatra skrev:Men blinde kan vel ikke se for seg ting? De som er født blinde vet jo ikke hva det vil si å se.

Vanskelig å forklare det her. Blinde har faktisk en forestillingsevne på lik linje med oss. Min blinde kompis er tro det eller ei en ivrig filmseer. Vi pleier å "se" filmer sammen- og jeg må da beskrive hva personer gjør. Beskrive hvordan folk sitter i forhold til hverandre, hva de holder i hendene, hvor de er (om de er i skogen, byen and U name itt) osv.

Dette skjønner han veldig godt. For som oss har han holdt ting i hendene, sittet i nærheten av en annen person, tuslet i skogen osv... Han har på en måte sin forestillingsverden, mens vi har vår verden. Så det å beskrive ting betyr veldig mye for han. Han kan fra sitt perspektiv bedømme "utseendet" på hver enkelt gjenstand. Utover dette skiller ikke hans hverdag seg noe drastisk ut fra vår.

Det er ikke nødvendig for han å se farver. Han har en duppedings som faktisk kan si han hva slags farver og hvor mye lys det er rundt han. Nyttig når han skal vaske klær, når han skal finne klær som passer sammen (han har gått på kurs for å lære om klær og mote, slik at han ser allright ut for omverdenen og ikke går ut døra som et "takras") og for å se om det står på noe lys i huset etter at han har hatt gjester.
Hm.. ja, det var interessant å lese!
Men tror du det har noe å si at han har sett tidligere?
Uansett har nok blinde en forestilling ja, men kanskje heeeelt annerledes enn hvordan vi "ser"..
Antall ord: 393

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sansara
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av sansara »

cleopatra skrev:
sansara skrev:

Hm.. ja, det var interessant å lese!
Men tror du det har noe å si at han har sett tidligere?
Uansett har nok blinde en forestilling ja, men kanskje heeeelt annerledes enn hvordan vi "ser"..
Hei og hå :mozilla_smile: Som svar på ditt spørsmål: Nei, for hans vedkommende har det ikke noe å si hva han har sett tidligere. Han husker ingenting fra da han var såpass liten. Men sett fra mitt eget ståsted, så kan nok hjernen hente opp informasjon. Jeg holder på med regresjon og synes egentlig at tematikken du tar opp her er interessant.

Hypotetisk sett,så skal han kunne få opp bilder (på lik linje med oss som ser) hvis jeg tar han tilbake til tiden fra før han mistet synet....hmmm...Noen som har noen tips til hvordan jeg skal få "lokket" han til en regresjon...? :mozilla_wink: Han er den staeste og mest jornære personen jeg vet om (tror ikke på noe som helst). Tror ikke engang på at blinde har mer skjerpede sanser (slik som hørsel) enn oss som ser. Sier at det bare er tull... he he.
Antall ord: 552

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kathy
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 10 Jun 2006 01:29
18
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Kathy »

jeg så et program på tv her forleden. det handlet om en blind dressurrytter. Jeg vet ikke hvor mange av dere som vet hvordan er ridebane ser ut, men det er i alle fall bokstaver som punkter rundt hele banen. Så skulle en seende forsøke å ri med bind for øynene, og hun ble helt lost om hvor hun var med en gang. Da svarte den blinde med en gang - du er på a. Syntes det var litt sykt, at hun kunne høre seg frem til hvor på banen hun stod. Det ble en tom lyd da hun nærmet seg kanten på banen. Kunne vært spennende og vært blind en uke, se hvordan sansene forandrer seg bare da... hihi
Antall ord: 123
jeje... :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sansara
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av sansara »

Kathy skrev:jeg så et program på tv her forleden. det handlet om en blind dressurrytter. Jeg vet ikke hvor mange av dere som vet hvordan er ridebane ser ut, men det er i alle fall bokstaver som punkter rundt hele banen. Så skulle en seende forsøke å ri med bind for øynene, og hun ble helt lost om hvor hun var med en gang. Da svarte den blinde med en gang - du er på a. Syntes det var litt sykt, at hun kunne høre seg frem til hvor på banen hun stod. Det ble en tom lyd da hun nærmet seg kanten på banen. Kunne vært spennende og vært blind en uke, se hvordan sansene forandrer seg bare da... hihi
Åh... der kom jeg på noe :mozilla_laughing: Må bare fortelle det, selv om dette blir en digresjon utfra den opprinnelige tråden. Støttekontakten til den blinde kompisen min hadde blitt med på en tur til Sverige, sammen med andre blinde og deres støttekontakter. Der skulle de seende få prøve å være blinde- og denne gangen var det de blinde som skulle lede støttekontaktene.

Så måtte de igjennom en slags labyrint og føle seg frem. På veggene var det hindringer (og litt "ekle" ting her og der , samt lydsensorer som ble aktivert på diverse steder. Støttekontakten fortalte etterpå at det var noe av det mest skremmende hun hadde opplevd. Enkelte steder, så kjentes det ut som om man nesten falt utenfor stup oh slike ting.Mens de blinde på sin side moret seg og lo sg grønne over alle hylene fra støttekontaktene sine. For de følte på mange måter hva de forskjellige tingene var. Og de kunne da selvfølgelig lede sine støttekontakter trygt igjennom det hele, selv om de ikke så noe :mozilla_tongue:
Antall ord: 310

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sansara
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av sansara »

Kathy skrev:jeg så et program på tv her forleden. det handlet om en blind dressurrytter. Jeg vet ikke hvor mange av dere som vet hvordan er ridebane ser ut, men det er i alle fall bokstaver som punkter rundt hele banen. Så skulle en seende forsøke å ri med bind for øynene, og hun ble helt lost om hvor hun var med en gang. Da svarte den blinde med en gang - du er på a. Syntes det var litt sykt, at hun kunne høre seg frem til hvor på banen hun stod. Det ble en tom lyd da hun nærmet seg kanten på banen. Kunne vært spennende og vært blind en uke, se hvordan sansene forandrer seg bare da... hihi
Åh... der kom jeg på noe :mozilla_laughing: Må bare fortelle det, selv om dette blir en digresjon utfra den opprinnelige tråden. Støttekontakten til den blinde kompisen min hadde blitt med på en tur til Sverige, sammen med andre blinde og deres støttekontakter. Der skulle de seende få prøve å være blinde- og denne gangen var det de blinde som skulle lede støttekontaktene.

Så måtte de igjennom en slags labyrint og føle seg frem. På veggene var det hindringer (og litt "ekle" ting her og der , samt lydsensorer som ble aktivert på diverse steder. Støttekontakten fortalte etterpå at det var noe av det mest skremmende hun hadde opplevd. Enkelte steder, så kjentes det ut som om man nesten falt utenfor stup oh slike ting.Mens de blinde på sin side moret seg og lo sg grønne over alle hylene fra støttekontaktene sine. For de følte på mange måter hva de forskjellige tingene var. Og de kunne da selvfølgelig lede sine støttekontakter trygt igjennom det hele, selv om de ikke så noe :mozilla_tongue:
Antall ord: 310

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
anniren

Re: Hva drømmer en blind person?

Innlegg av anniren »

john_ skrev:Hei!

Se for deg at du blir blind etter en arbeidsulykke.. du går hele dagen og ser ingenting, MEN, når du går å legger deg om kvelden vil du fortsatt ha perfekt syn i drømmene dine!

Det jeg lurer på ER: Hvordan drømmer en person som har vært blind siden han/hun var født? Noen som vet? ...

Ikke spør hvorfor jeg lurer på dette ;)
Dette spm tror jeg at jeg også har spurt for noen år siden..
Antall ord: 86

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Innlegg av Borte.. »

anniren skrev:

Se for deg at du blir blind etter en arbeidsulykke.. du går hele dagen og ser ingenting, MEN, når du går å legger deg om kvelden vil du fortsatt ha perfekt syn i drømmene dine!

Det jeg lurer på ER: Hvordan drømmer en person som har vært blind siden han/hun var født? Noen som vet? ...

Det var en lignende tråd som ble lagd (kanskje av deg??) for noen år siden.
Men så kommer det nye hele tiden, og ikke alle tenker at man kan søke i "arkivet", selv om dette er faktisk ikke et vanlig tema. Så da blir man sikkert å få slike tråder et par ganger til i løpet av de neste årene (hvis paranormal....eksisterer så lenge...noe jeg håper!!!)
Antall ord: 160

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
anniren

Innlegg av anniren »

Vermilion Oriol skrev:
anniren skrev:

Det var en lignende tråd som ble lagd (kanskje av deg??) for noen år siden.
Men så kommer det nye hele tiden, og ikke alle tenker at man kan søke i "arkivet", selv om dette er faktisk ikke et vanlig tema. Så da blir man sikkert å få slike tråder et par ganger til i løpet av de neste årene (hvis paranormal....eksisterer så lenge...noe jeg håper!!!)
Ja det gjør nok det.. hmm.. rart det der at ingen vil bruke søk knappen..
Antall ord: 180

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links