Dette kan ikke helt sammenlignes med en som aldri har brukt synssansen. Hvis du har sett tidligere i ditt liv, kan du danne deg et indre bilde av gjenstanden basert på tidligere erfaringer med lignende gjenstander. Hvis du aldri har sett og dermed heller ikke vet hva det vil si å se, danner du deg et inntrykk av gjenstanden ut ifra andre sanser enn synet... Hvordan kan man lage et bilde i hodet når man aldri har brukt synssansen? Hvordan skal man vite hva å se betyr? Hvordan ting ser ut?john_ skrev:Jeg kom til å tenke på dette fordi jeg hørte en historie om en gammel mann som ble blind.. etter 3 år som blind ble han gal.. nettop fordi drømmene hans var mer virkelige enn selve virkeligheten.. For der var det ikke bare mørke..
Jeg forstår at alle drømmer forskjellig.. jeg kan for eksempel aldri huske å ha hørt musikk i mine drømmer.. selv om jeg har vært på en uteplass i drømmen.. jeg føler aldri smerte, kulde eller varme.. Vil ikke en som er blind fra fødselen av kunne danne seg bilder i hodet ut i fra hvordan en gjenstand er? Det blir jo ikke i farger.. Se for deg at du tar på en gjenstand du aldri har sett før.. Du får bare kjenne på den, men ikke se på den.. Du vil jo danne deg et intrykk av hvordan formene er.. og kansje se den i en drøm hvis den blir nokså dagligdags.. Jeg klarer ikke å se for meg et liv med bare mørke.. Hvis man føler og hører ting i drømmene.. og har et slikt mareritt.. hvordan reagerer man når man ikke kan åpne øynene og for å få bekreftet at det bare var en drøm slik som en person med synet i orden kan.. Men til syvende og sist kommer vel alt an på hva personen er vant til..
Et lignende eksempel er hvis en person er født døv. Denne personen kan spille musikk og føle vibrasjonene av rytmen i kroppen. På denne måten kan personen "føle" musikkens rytme, men han kan ikke høre for seg selve musikken og dens toner hvis han aldri noen sinne har hørt musikk før...
Hvis man bare tar utgangspunkt i fantasi og kreativitet er det viktig å huske at erfaring er en forutsetning for kreativ tenkning... En som er født blind har ingen erfaring med synsinntrykk og bilder og kan derfor heller ikke tenke seg til hvordan en ting ser ut...