Nei, og dette er bare bortforklaringer fra din side. Du fjerner deg fra temaet. Kristne behøver ikke påbud for å sverte andre. De har ikke noe bud som sier de skal nekte andre å drikke alkohol heller.MikkelRev skrev:David var ikke kristen. David er ikke av flertall. At jeg ikke klarer å knytte David til "kristne" og ikke er villig til å dømme kristne etter hva David tenkte engang for lenge siden, handler vel mest om min illogikk. Det er ingen bud i kristendom som sier "du skal ha ønske om andres ungergang".BA skrev:Om du ikke husker tilbake til hva diskusjonen gjaldt, så må jeg beklage. Det var kristnes ønske om andres undergang, og jeg har bekreftet overfor deg at jeg kjenner til kristne som gleder seg ved tanken på at jeg og andre "urettferdige" skal lide i svovelsjøen. Davids salme ble kun brukt som et eksempel fra bibelen.
David var et eksempel fra bibelen og hvorvidt han var kristen eller ikke er også bare en avsporing og er fullstendig poengløst.
Hvis regelverket kommenterer dette og bruker det for å vise en flott mann etter fotballens syn, så synes jeg det ja.Skal vi nå også dømme idretten fotball på bakgrunn av det værste Maradona og andre fotballspillere har gjort og tenkt?
Tull. Inkvisisjonen var en domstol opprettet av den katolske kirke kun for å få bukt med kjetteriet. Altså var det et middel for å styrke den rette kristendommen.Nei, inkvisisjonen er ikke noe kristendommen står for. Og aldri før heller. Om dem brukte kristendommen som en unnskyldning eller om dem hadde en svært tvilsom tolkning av kristendommen, så er det allikevel ikke kristendommens feil.Inkvivisjonen drepte personer på grunn av kristendommen.
Nei, det var ikke meg, men Jael du hadde denne diskusjonen gående med. Men det er allikevel ikke praksis i kristendom å drive dyneløfting. Og igjen, legg skylden på syndebukken, ingen andre.[/quote]Ja, jeg kan nok gå litt i surr på hvem jeg har diskutert hvilke argumenter med, men eksemplet viser at kirken (som jeg tidligere har definert som bygningen og hele menigheten som hører til) bedriver dyneløfting.Du skrev «ingen» løfter dyner, det har jeg vist ikke stemmer nå.Legg da skylden på den forræderen, ikke på kirken.
Nei nå tenkte jeg på Paulus, som nemlig skrev noe lignende. Hva Luther har gjort og sagt om kvinner og jøder, får stå på hans egen regning alene.[/quote]Luther var grunnleggeren av all protestantisk kristendom, og hans meninger var vel retningsgivende?Gjør det, vis meg hvordan Luthers kvinnefiendtlighet ikke var noen nedvurdering av kvinner.Tull og tøys. Jeg er rimelig sikker på at jeg har forklart dette tidligere. Hvis du ikke husker det, skal jeg vise deg det engang til.Jo, det gjør det. Bakgrunnen er den samme som hos Luther, i forsamlinger skal kvinner tie stille. Nåde den som viser at mannen tar feil.
Jeg fortsetter ikke å si det, jeg bare viser at du selv har sagt det. Jeg har ikke mer å bygge på enn det du selv har sagt, og nå har du også sagt at du ikke tar hele bibelen bokstavelig.Jeg skjønner ikke hvorfor du sier at jeg tar hele bibelen bokstavelig når jeg nettopp har gitt deg et eksempel som beviser det motsatte.https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 114#193114 skrev du "Faktisk kan jeg til og med ta den norske bibelen bokstavelig ..." Du skriver akkurat her om det ondes problem, men det henter aksiomer fra hele bibelen, så ved dette argumentet sier du at du tar hele bibelen bokstavelig.
Nei, det har jeg ikke sagt, fordi han kan leve selvstendig, selv om han er avhengig av hjelp. Det var du som ville avslutte livet hans.Aha, så min syke bestefar har ikke liv sier du. Søtt.Når det blir liv? Det har vi tidligere vært innom. Det har med evnen til å leve på egenhånd.
Ja, bortsett fra tidene dine er det omtrent slik jeg ser det. Fostert har ingen mulighet til å leve på egenhånd etter 12 uker. Selv om de fleste organer er dannet da, så virker de ikke. Først ved 24 uker kan man i noen tilfeller klare å holde liv i barnet, men etter 28 uker er sjansene ganske gode.Slik er menneskets utvikling iflg deg:
1. embryo
2. foster, livløs
3. foster, liv (12 uker, kan leve på egenhånd)
4. menneske, liv (etter 9 mnd, ved fødselen)
Noe å rette på?
I noen tilfeller kan barnet leve på egenhånd etter 24 uker, men sjansen øker betraktelig fram til 28. uke. Da regnes sjansene for gode. Disse grensesettingene du er ute etter er jeg ikke så interessert i av flere grunner. En av grunnene er at diskusjonen ikke dreier seg om grenseområdene i det hele tatt. En annen er at mye her er individuelt, og slike grenser blir da feil i forhold til noen individer.Fortsatt er grensen enormt flytende. Hvortid kan det leve på egenhånd? Hva betyr å leve på egenhånd? Ingen er totalt uavhengig av noe/n. Er utvikling en målestokk for menneskeverdi?
Javel, som sagt, jeg har ikke satt meg så mye inn i nekrofili, zoofili osv. Men homofili og heterofili er like naturlig, og du må gjerne sette likhetstegn til pedofili også, fordi det vet ikke jeg så mye om.Homofili er like naturlig som feks zoofili, nekrofili og pedofili ja. Det er dukket opp en ny tråd om dette tema, så ta det videre der heller: https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=10992Homofili er like naturlig. Du kan ikke vurdere hva som er naturlig for andre enn deg selv. For en homofil er heterofili unaturlig. Likevel er det ikke relevant fordi vi ikke snakker om kun det ene eller det andre. Vi snakker om at heterofile og homofile skal eller ikke skal likestilles. Det behøver ikke gå på bekostning av noen, kun gjøre livet lettere for en stor del av menneskeheten.
Du vet vel også at mange regner Jesus for å være homofil? Jeg støtter ikke ideen, men jeg kan jo ta feil. Av en eller annen grunn pleide man ihvertfall å gi Johannes feminine trekk på gamle malerier. Vet du hvorfor?