Fakta, teori & skepsisDefinisjon på en kristen

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Nov 2006 17:27
18

Innlegg av Globeline »

MikkelRev skrev:
Globeline skrev:Jeg kjenner flere Jehovas Vitner, har endatil vært sammen med en en gang. Jeg vet litt om hva de står for. KJenner du mange eller har du bare lest vakttårnet?
Begge deler. Jeg har kjent jehovas vitner siden barneskolen. Jeg har jevnlig kontakt med noen vitner. Jeg har lest uttallige hefter av både Våkn Opp og Vakttårnet. Jeg har lest bøker både av Vakttårnet og av folk som har forlatt Jehovas Vitne. Og jeg har hørt forskjellige pastorer legge ut om vitnene fra forskjellige kristne trossamfunn. Derfor synes jeg at jeg har et grunnlag for å kunne uttalle meg om dem.
Du sier på den ene siden at du ikke vet angående JV, på den andre siden kommer du med falske påstander om dem.

Hvis karina mener at jehovas vitner ikke er kristne, kan hun sikkert fortelle det selv.
Globeline skrev: Ellers ser jeg ingen hensikt med å bli med deg på denne greia di. Tvert om prøver jeg å få deg til å se den enkle og klare konklusjonen her.
Men vet du - drit i.

Hva er poenget ditt?
Med det regner jeg med det siste ordet er sagt i denne diskusjonen. Har stadig inntrykk av at det jeg prøver å fortelle ikke når frem, selv om jeg prøver å si det samme på flere forskjellige måter, så føler jeg at jeg må repetere meg selv for deg. Kanskje du føler det på samme måte. Men ok, vil du ikke så vil du ikke.
Det var da veldig. Ja. jeg vet en del om Jehovas Vitne, men jeg har ikke satt meg inn i detaljer fordi jeg finner det uinteressant. Altså derfor vet jeg en del om hva Jehovas Vithe preiker da jeg kjenner folk i Jehovas Vitne. Samtidig er det ting jeg ikke vet om deres religion. Blandt annet vet jeg ikke egentlig hva de legger i skikkelesen Jesus. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå?

Ang Karina så har jeg aldri uttrykkt noe om hun mener at Jehovas Vitne er kristne eller ikke. Jeg har sagt at jeg er helt sikker på at det ikke var Jehovas Vitne hun mente når hun spurte hva som trengs for å kalle seg Kristen. Du må være litt forsiktig når du vrenger på andres utsagn. Det er ikke fint å kverulere for mye.

Ja, jeg syns absolutt at det er å diskutere i en runddans. Og jeg er enig i at siste ord burde være sagt for lang tid siden.

Noen ganger har det å gjøre med hvilke preferanser hver enkelt har med seg i diskusjonen. Jeg merker at jeg tenker du nok legger en del energi i å forsøke å lese alt mulig annet enn det jeg sier. Kanskje du tenker det samme.

Poenget mitt er og blir det samme. Å være kristen er (la oss endre til "i utgangspunktet" å tro at Kristus (Jesus) frelste menneskene), og dersom du tror dette kan du kalle deg kristen. Men du må velge om du vil være Kristen ("vanlig") eller kristen i Jehovas Vitnes form.
Antall ord: 524

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Jael skrev:Demonisering er når man påstår noe er fra den onde. Det finnes helt sikkert kristne som mener JVs lære er av den onde - og omvendt, men det er et utslag av at man er uenige og at menneskene ikke er fullkomne.
Akkurat. Kristne (alle kategorier) anser ikke akkurat vranglære og forfalskning av Guds ord som Guds verk. Og siden alle sier det samme om hverandre, setter jeg alle vedsiden avherandre. Man burde kanskje tatt i bruk mer konkrete begreper om hva man mener med kristne, siden alle hevder at det er de som egentlig er kristne. Feks Syrisk-kristen, Ortodoks-kristen, Katolsk-kristen, Protestantisk-kristen, Pinsevenn-kristne, Jehovas Vitne-kristen, eller bare kuttet ut begrepet "kristen" siden ingen er enig om hva det egentlig er og innebærer.
Ingen kristne mener at JV er onde. Så demonisering av JV forekommer ikke. Derimot er det nok dem som vil hevde at JVs lære er av det onde.
Det var også det jeg mente. Kommenterte det over.
I alle tilfeller tilkommer det ikke den kristne å dømme hvorvidt et JV eller andre kan bli frelst eller ikke.
Men hvis du sier at de ikke er kristne, har du ikke indirekte gjort det da?
Men nå har Jesus gjort og sagt mye også i de andre evangeliene for å vise hvem han er. I Matt 28, 19 sier Jesus at han har all makt. Men hvem er allmektig, utenom Gud?
Jeg aner ikke, men så tror jeg ikke at bibelens Gud er allmektig heller da. Ikke slik vi forstår "allmektig" ihvertfall. Velkommen til denne tråden for å se hvorfor jeg ikke kan tro det eller for å forklare hvorfor du tror det.

Jesus frelser i Lukas 5, men omtaler ikke seg selv som Gud, gjør han?
Johannes 14,4: Dersom I beder mig om noget i mitt navn, så vil jeg gjøre det.
For meg høres det ut som noe han sa til Tomas og Filip, ikke til meg og deg. Det er forskjell på å be sin venn om en tjeneste og å tilbe han, er det ikke?

Joh1,1 prologen: Ifølge denne link http://bible.guge.net/g2/31.htm#6 ser det ut til at theos like kan bety mer, feks "deity".

JHVH og Elohim brukes vanligvis hver for seg. Så når man leser en av disse to begrepene, så er det aldri helt godt å vite hvem som mentes?

JHVH kanskje var det Faderen
- kanskje var det Jesus
- kanskje var det DHÅ
- kanskje var det to av de eller alle tre på engang

ELOHIM kanskje var det Faderen
- kanskje var det Jesus
- kanskje var det DHÅ
- kanskje var det to av de eller alle tre på engang

Hvis treenigheten består av tre "entiteter", så må det kunne være mulig å holde fortelle hvem som er hvem.

Når du er så godt igang, kan du vel forklare meg et par vers til, Joh1,18; Joh6,46; 1Joh4,12
Antall ord: 499
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

MikkelRev skrev:
Jael skrev:Demonisering er når man påstår noe er fra den onde. Det finnes helt sikkert kristne som mener JVs lære er av den onde - og omvendt, men det er et utslag av at man er uenige og at menneskene ikke er fullkomne.
Akkurat. Kristne (alle kategorier) anser ikke akkurat vranglære og forfalskning av Guds ord som Guds verk. Og siden alle sier det samme om hverandre, setter jeg alle vedsiden avherandre. Man burde kanskje tatt i bruk mer konkrete begreper om hva man mener med kristne, siden alle hevder at det er de som egentlig er kristne. Feks Syrisk-kristen, Ortodoks-kristen, Katolsk-kristen, Protestantisk-kristen, Pinsevenn-kristne, Jehovas Vitne-kristen, eller bare kuttet ut begrepet "kristen" siden ingen er enig om hva det egentlig er og innebærer.
Men poenget er jo at syriske, ortodokse, katolske, protestanter og pentekostale samarbeider - fordi de tror at Jesus er Gud inkarnert. Det tror ikke Jehovas vitner. Dermed er det ikke grunnlag for å sammenligne uenighetene innad kristenheten med uenigheten mellom kristne og Jehovas vitner.
I alle tilfeller tilkommer det ikke den kristne å dømme hvorvidt et JV eller andre kan bli frelst eller ikke.
Men hvis du sier at de ikke er kristne, har du ikke indirekte gjort det da?
Kristendommen har en lære om at bare den som bekjenner seg til troen på Jesus som Herre og Gud blir frelst. Men dette kan bare Gud vite. Vi mennesker kan ikke si noe om hva som rører seg i andre menneskers indre, eller hva de kommer til å mene i framtiden. Kristne hører hva folk sier de tror eller ikke tror, men utover det vet de ikke noe om dommen.
Jesus frelser i Lukas 5, men omtaler ikke seg selv som Gud, gjør han?
Men hvem kan frelse og tilgi synd bortsett fra Gud?
Johannes 14,4: Dersom I beder mig om noget i mitt navn, så vil jeg gjøre det.
For meg høres det ut som noe han sa til Tomas og Filip, ikke til meg og deg. Det er forskjell på å be sin venn om en tjeneste og å tilbe han, er det ikke?
For at vi skal forstå hva Jesus mener, må vi selvsagt lese verset i sin sammenheng:
Da sier Filip: «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» 9 Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far. Hvordan kan du da si: 'Vis oss Far'? 10 Tror du ikke at jeg er i Far og Far i meg? De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger. 11 Tro meg: Jeg er i Far og Far i meg. Om ikke for annet, så tro det for selve gjerningenes skyld. 12 Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som tror på meg, skal også gjøre de gjerninger jeg gjør, ja, enda større gjerninger, for jeg går til Far. 13 Og det dere ber om i mitt navn, vil jeg gjøre, så Far skal bli æret gjennom Sønnen. 14 Dersom dere ber meg om noe i mitt navn, vil jeg gjøre det.
Joh1,1 prologen: Ifølge denne link http://bible.guge.net/g2/31.htm#6 ser det ut til at theos like kan bety mer, feks "deity".
Utgjør det noen forskjell? I følge jødedommen og kristendommen finnes det jo bare én Gud eller deity.
JHVH og Elohim brukes vanligvis hver for seg. Så når man leser en av disse to begrepene, så er det aldri helt godt å vite hvem som mentes?
Det finnes utrolig mange bibelsteder der disse brukes sammen. Som oftest er de oversatt Gud Herren eller Herren din Gud. 1 Mos 3, 14
Hvis treenigheten består av tre "entiteter", så må det kunne være mulig å holde fortelle hvem som er hvem.
Er det ikke det da?
Samtidig er de jo én, det er ikke alltid nødvendig å måtte holde dem fra hverandre.
Når du er så godt igang, kan du vel forklare meg et par vers til, Joh1,18; Joh6,46; 1Joh4,12
Gud kom til oss som et menneske. Ingen har noengang sett Gud Far, som Joh 6, 46 presiserer. De som så Jesus så et menneske.
Antall ord: 737

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Jael skrev:Hva er de ikke-kristne dømt etter, tror du? Er det ikke Loven?
Nei. De dømmes fordi de ikke tror Jesus er gud. Dette står ikke nevnt i loven.
Det at du går gjennom livet uten å ha brutt norsk lov en eneste gang betyr ikke at norsk lov er opphevet, gjør det?
Nei, men hvis man får beskjed om at ingen skal dømmes for brudd på loven, er den opphevet.
Jesus levde et prikkfritt liv etter den jødiske Loven, han brøt den ikke en eneste gang. De som tror på ham får bruke ham som "skjold" når de har brutt Loven men angrer og vender om. Konsekvensen av det å ha brutt loven rammer derfor ikke de kristne.
Nei, det er hva jeg sier, loven er opphevet for deres vedkommende.
Like etter står det at ingen ting skal fjernes fra loven. Da skal vel ikke straffemetodene heller fjernes? Det står vel ikke at hverken kristne eller ikkekristne skal fjernes fra loven heller?
Nei, men der Lovens konsekvens skulle ha rammet, der kommer Jesus og redder oss. Jesus viste også hvordan vi skal anvende Lovens strafferammer i Johannes 8. Den som er uten synd kan kaste den første steinen.

Hadde Loven vært opphevet kunne de kristne kastet ut store deler av eller kanskje også hele GT. Men det har de ikke gjort. Det er fordi Loven ikke er opphevet. At en Lov overholdes - altså oppfylles - er ikke det samme som at den er opphevet. Det at du holder Norges lover gjør ikke at de blir opphevet. Forskjellen er bare at Jesus - som er Gud - har makt til å holde Loven på vegne av menneskene.
Sammenligningen med Norges lover holder ikke. Ingen har fått en annen til å ta straffen uansett hva vi velger å gjøre, slik kristne har i Kristus. Kristne har kastet ut store deler, eller kanskje hele GT når det gjelder loven. De benytter klær av forskjellige stoffer, de ofrer ikke lam, de steiner ikke voldtektsofre til døde osv.
Det de har beholdt er historien, og i mange tilfeller er dette også mest som en kuriositet.
Ja, det er klart. Man kan ikke tvinge et menneske til å leve livet sitt etter vårt valg. Men når det gjelder det å være prest, så er ikke det bare en jobb. Det er ikke en rettighet, men et privilegium. Det er et religiøst kall fra Gud og menighet. Presten plikter å være et forbilde for menigheten. Det blir hyklersk om presten står og preker at synd må angres og forsøkt unngått - for så å hevde retten til å få leve sitt liv i det bibelen kaller synd uten å verken angre eller prøve unngå det.
Det er også klart at prester ikke kan velsigne og vie noe de oppfatter som et brudd på Guds vilje. Like så lite som man velsigner menneskehandel, løgn og sjalusi (som er listet opp sammen med homofilt samliv), kan en velsigne homofilt samliv.

Her må man vurdere hvorvidt bibelens ord om homofilt samliv skal tas på alvor eller ikke. Alle partene i "homofilistriden" er enige om at homofilt samliv fordømmes i bibelen, men det er ulike meninger om hvilken vekt vi skal tillegge dette i dag.
Prest er et yrke. Enhver kan se det som et privilegium å få være i sitt yrke, men det endrer ikke faktum av at prest er et yrke.

Det er ikke enighet om at bibelen fordømmer homofilt samliv. Også på dette punktet finnes det mange måter å tolke bibelen på. F.eks. at Jesus har opphevet ;) loven slik at lovene fra GT ikke gjelder lenger.

Den nye biskopen i Hålogaland, Tor B. Jørgensen, "deltar i en frittstående arbeidsgruppe som vil forberede en homofil liturgi til den dag kirken vil velsigne homofile par, og han vil gjerne selv ordinere en prest som lever i homofilt samliv."
Tror/ trodde ikke begge på de oldkirkelige bekjennelsene? Den som kan slutte seg til innholdet av disse er kristen. Sånn sett tror jeg ikke at Luther og Köhn er særlig forskjellige. Det eneste jeg kommer på i farten, er at Köhn er for velsignelse av homofilt samliv.
Hun er vel hverken kvinnefiendlig eller jødehater? Luther sa f.eks. "Hvis jeg støter på en from jøde som vil bli døpt, så skal jeg ta ham med ut på broen over Elben, binde en stein om halsen hans og dytte ham uti. For de skurkene håner oss og religionen."
Kristne leser bibelen som muslimer leser koranen - vidt forskjellig. Noen bruker koranen som retningslinjer, akkurat som de fleste kristne gjør, noen kristne leser bibelen bokstavelig, akkurat som noen muslimer gjør.
Nå tror jeg du misforstod poenget mitt. La meg forklare:
Muslimene anser koranen for å være Guds direkte ord, men Muhammed som talerør. Den er på en måte "falt ned fra himmelen". Noen slik lære finnes ikke om bibelen, selv ikke blant de mest bokstavtro kristne. Uansett hvor bokstavtro kristne er, så kan de ikke måle seg med den bokstavtrohet som muslimene oppviser.

Når det er sagt, så finnes det selvsagt muslimer som ønsker å nytolke koranen. Og det finnes kristne som tolker bibelen mindre bokstavelig enn andre.

Men det grunnleggende synet på bøkene innen de to religionene er følgende:
Koranen er Guds Ord i islam.
Jesus er Guds Ord i kristendommen. Bibelen inneholder løftene og fortellingene om ham, og blitt til i tid og rom og må leses med det in mente. Bibelen er både menneskelig og guddommelig. Samme hvilken kristen du snakker med, bokstavtro eller ikke, så vil ingen finne på å si at bibelen falt ned fra himmelen.
Se f.eks. på kreasjonismen, så ser du hvor bokstavtro enkelte kristne kan være. Slik bokstavtrohet finner du ikke blant mange muslimer. Derimot er muslimene ofte ivrigere på å følge lovene enn kristne, som ofte bare krever at andre skal følge lovene. ;)
Bortforklaringene: Davids salmer er et ønske om at medmenneskene skal lide. Uavhengig av hvilken situasjon David var i var det et ønske om at medmennesker skal lide. En humanist ville heller ønsket at det gikk bra for en selv, og at fiendene også skulle få det bra uten å behøve å plage David.
Slik snakker vi som ikke opplever lidelse og krig, idealister som ikke våger innse at det er helt grunnleggende menneskelig å ønske seg hevn.
Jeg er helt i mot å påføre mennesker lidelse, og jeg ble opprørt over dødsdommen over Saddam Hussein. Men jeg vet ikke hvilke følelser jeg ville hatt dersom jeg eller noen jeg var glad i hadde vært ofre for Husseins gjerninger.
Selv om jeg ikke går godt for slike følelser, så er jeg ikke så naiv at jeg tror jeg er hevet over dem.
Husk hva jeg sa: Bibelen er menneskelig og guddommelig. Salmene gjenspeiler Davids følelser på dette tidspunktet. Bibelen forteller ikke bare det positive om jødiske og kristne helter. Den beretter også om det negative og syndene deres. Den handler blant annet om mennesker og deres liv, både på godt og vondt.
Dette er irrelevant.

Uavhengig av årsak eller situasjon, så viser det et ønske om at det skal gå andre ille.
Uten lys av hverken Jesus eller andre, så er det klart at man skal få vise sitt eget ståsted, men å lete etter konflikter er unødvendig. Likevel er det riktig å påpeke krenkende forhold hos den ene eller den andre. Så å si fra til de som lemlester barna sine er ikke unødvendig konfliktleting, men nødvendig påminnelse om at religionene må vike for humanismen.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du trekker inn lemlesting av barn inn her. Vi snakker om det å ha et valg - å være kristen eller ikke.
Fordi dette er noe vi bør kritisere hos dem som utfører det, uavhengig av religion. Dette er ikke noe vi skal akseptere for å unngå konflikter.
Antall ord: 1353

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

BA skrev:
Og hvorfor dømmes de ikke-kristne for å ikke tro på Jesus? Hvorfor er det å tro på Jesus så essensielt? Jo, fordi han holdt Loven for oss - han er som et skjold.

Den som bryter loven blir dømt.

Den som angrer og kommer til Jesus i den tro at han kan redde oss vil ikke bli dømt etter loven.

Altså blir ikke-kristne dømt etter loven fordi de ikke tror på Jesus.
Det at du går gjennom livet uten å ha brutt norsk lov en eneste gang betyr ikke at norsk lov er opphevet, gjør det?
Nei, men hvis man får beskjed om at ingen skal dømmes for brudd på loven, er den opphevet.
Men det står ikke at ingen skal dømmes for brudd på loven. Det står at den som tror på Jesus ikke skal bli dømt. Hvorfor? Fordi Jesus holdt Loven - og hans overholdelse av Loven blir gjort til vår.
Jesus levde et prikkfritt liv etter den jødiske Loven, han brøt den ikke en eneste gang. De som tror på ham får bruke ham som "skjold" når de har brutt Loven men angrer og vender om. Konsekvensen av det å ha brutt loven rammer derfor ikke de kristne.
Nei, den er oppfylt for de kristnes vedkommende. Loven står jo fortsatt ved lag. Norsk lov står fortsatt ved lag selv om jeg ikke bryter den. Og det er poenget: Ved å tro på Jesus blir det som om jeg overholder loven. Den er ikke opphevet, men oppfylt. Du kan jo gjerne anvende begrepet "opphevet", men den er ikke gått i glemmeboken, den er ikke tatt ut av bibelen og den gjelder fortsatt. Spørsmålet er bare om vi overholder den eller ikke. Og i de kristnes tilfelle er det altså Jesus som har overholdt Loven på vår vegne.
Like etter står det at ingen ting skal fjernes fra loven. Da skal vel ikke straffemetodene heller fjernes? Det står vel ikke at hverken kristne eller ikkekristne skal fjernes fra loven heller?
Nei, men der Lovens konsekvens skulle ha rammet, der kommer Jesus og redder oss. Jesus viste også hvordan vi skal anvende Lovens strafferammer i Johannes 8. Den som er uten synd kan kaste den første steinen.

Hadde Loven vært opphevet kunne de kristne kastet ut store deler av eller kanskje også hele GT. Men det har de ikke gjort. Det er fordi Loven ikke er opphevet. At en Lov overholdes - altså oppfylles - er ikke det samme som at den er opphevet. Det at du holder Norges lover gjør ikke at de blir opphevet. Forskjellen er bare at Jesus - som er Gud - har makt til å holde Loven på vegne av menneskene.
Sammenligningen med Norges lover holder ikke. Ingen har fått en annen til å ta straffen uansett hva vi velger å gjøre, slik kristne har i Kristus. Kristne har kastet ut store deler, eller kanskje hele GT når det gjelder loven. De benytter klær av forskjellige stoffer, de ofrer ikke lam, de steiner ikke voldtektsofre til døde osv.
Det de har beholdt er historien, og i mange tilfeller er dette også mest som en kuriositet.
Et bilde kan ikke si oss alt. Sammenligningen med Norges lover er helt klart mangelfull på den måten at det ikke finnes noen som kan ta straffen for oss, eller holde loven for oss. Gud Lov blir annerledes slik - i og med Gud selv kom og tok straffen og overholdt Loven.

Men verken Guds Lov eller Norges lover blir opphevet i og med overholdelsen av lovene. På hvilken måte disse lovene må oppfylles bestemmes av lovgivende myndighet.

Kristne har på ingen måte kastet ut store deler eller hele GT når det gjelder Loven. Alt står jo sirlig oppført i nettopp GT - i bibelen. Videre er kristne svært klar over at hvis ikke Jesus hadde overholdt Lovens bud om forskjellige typer stoff osv, så ville vi måttet gjøre det.

Kristne overholder Kristi Lov, gjengitt i NT. Disse samsvarer i største grad med de ti bud. Kristne overholder ikke disse budene for å bli frelst. Bare troen frelser. Kristne overholder budene fordi de elsker Gud. Uansett hvor godt de holder disse budene, så kan de ikke frelse. Å holde disse budene er derfor en kjærlighetsgjerning.

Kristne har beholdt hele jødenes Lov for å vite hva vi hadde måttet gjøre for å bli frelst om vi skulle gjort det på egenhånd uten Guds hjelp. Den er videre svært viktig for å forstå den kulturen Jesus levde i og hva hans lære er. Til sist er Loven beholdt fordi den ikke anses som opphevet, men oppfylt. Loven kan fortsatt dømme oss hvis vi ikke ønsker å ha Jesus som vår redningsmann.
Ja, det er klart. Man kan ikke tvinge et menneske til å leve livet sitt etter vårt valg. Men når det gjelder det å være prest, så er ikke det bare en jobb. Det er ikke en rettighet, men et privilegium. Det er et religiøst kall fra Gud og menighet. Presten plikter å være et forbilde for menigheten. Det blir hyklersk om presten står og preker at synd må angres og forsøkt unngått - for så å hevde retten til å få leve sitt liv i det bibelen kaller synd uten å verken angre eller prøve unngå det.
Det er også klart at prester ikke kan velsigne og vie noe de oppfatter som et brudd på Guds vilje. Like så lite som man velsigner menneskehandel, løgn og sjalusi (som er listet opp sammen med homofilt samliv), kan en velsigne homofilt samliv.

Her må man vurdere hvorvidt bibelens ord om homofilt samliv skal tas på alvor eller ikke. Alle partene i "homofilistriden" er enige om at homofilt samliv fordømmes i bibelen, men det er ulike meninger om hvilken vekt vi skal tillegge dette i dag.
Prest er et yrke. Enhver kan se det som et privilegium å få være i sitt yrke, men det endrer ikke faktum av at prest er et yrke.
Det er et yrke, men det er noe langt mer enn bare et yrke. Det er et religiøst kall, og prestestudenter må vurderes som både kunnskapsmessig skikket og åndelig modne av såvel biskop, ulike praksisveiledere, utvalg og lærere.
Det er ikke enighet om at bibelen fordømmer homofilt samliv. Også på dette punktet finnes det mange måter å tolke bibelen på. F.eks. at Jesus har opphevet ;) loven slik at lovene fra GT ikke gjelder lenger.

Den nye biskopen i Hålogaland, Tor B. Jørgensen, "deltar i en frittstående arbeidsgruppe som vil forberede en homofil liturgi til den dag kirken vil velsigne homofile par, og han vil gjerne selv ordinere en prest som lever i homofilt samliv."
Det er enighet hos begge parter om at bibelen fordømmer homofilt samliv. Det man er uenige om er i hvilken grad man mener denne fordømmelsen skal bli tatt til etterretning av dagens kristne. Dette er to forskjellige ting.
Tror/ trodde ikke begge på de oldkirkelige bekjennelsene? Den som kan slutte seg til innholdet av disse er kristen. Sånn sett tror jeg ikke at Luther og Köhn er særlig forskjellige. Det eneste jeg kommer på i farten, er at Köhn er for velsignelse av homofilt samliv.
Hun er vel hverken kvinnefiendlig eller jødehater? Luther sa f.eks. "Hvis jeg støter på en from jøde som vil bli døpt, så skal jeg ta ham med ut på broen over Elben, binde en stein om halsen hans og dytte ham uti. For de skurkene håner oss og religionen."
Den som kan si seg enig i det som står oppført i de oldkirkelige bekjennelsene (som altså er et lite utdrag av den kristne tro som finnes i bibelen) er den som formelt kan klassifiseres som kristen. Utover det kan vi ikke si noe hva som faktisk rører seg i et menneskes hjerte omkring tro og tvil.
Tilgi dem - for de vet ikke hva de gjør, sa Jesus. Uten å unnskylde eller forsvare Luthers uttalelser (det har jeg ikke behov for å gjøre) så er det en del av kristen tro at vi alle synder både bevisst og ubevisst. Dette var også Luther klar over.

Formelt sett (og siden vi mennesker ikke kan lese hverandres tanker er dette alt vi har til å kunne identifisere hverandre) tilhører Köhn og Luther samme tro. Ingen av de to har frasagt seg sin kristne tro.
Kristne leser bibelen som muslimer leser koranen - vidt forskjellig. Noen bruker koranen som retningslinjer, akkurat som de fleste kristne gjør, noen kristne leser bibelen bokstavelig, akkurat som noen muslimer gjør.
Nå tror jeg du misforstod poenget mitt. La meg forklare:
Muslimene anser koranen for å være Guds direkte ord, men Muhammed som talerør. Den er på en måte "falt ned fra himmelen". Noen slik lære finnes ikke om bibelen, selv ikke blant de mest bokstavtro kristne. Uansett hvor bokstavtro kristne er, så kan de ikke måle seg med den bokstavtrohet som muslimene oppviser.

Når det er sagt, så finnes det selvsagt muslimer som ønsker å nytolke koranen. Og det finnes kristne som tolker bibelen mindre bokstavelig enn andre.

Men det grunnleggende synet på bøkene innen de to religionene er følgende:
Koranen er Guds Ord i islam.
Jesus er Guds Ord i kristendommen. Bibelen inneholder løftene og fortellingene om ham, og blitt til i tid og rom og må leses med det in mente. Bibelen er både menneskelig og guddommelig. Samme hvilken kristen du snakker med, bokstavtro eller ikke, så vil ingen finne på å si at bibelen falt ned fra himmelen.
Se f.eks. på kreasjonismen, så ser du hvor bokstavtro enkelte kristne kan være. Slik bokstavtrohet finner du ikke blant mange muslimer. Derimot er muslimene ofte ivrigere på å følge lovene enn kristne, som ofte bare krever at andre skal følge lovene. ;)
Kristne kan helt klart være bokstavtro i enkelte ting, for eksempel kreasjonisme. Men de tar altså ikke hele bibelen bokstavelig.

Kristne er selvsagt opptatt av etikk og moral. For kristne handler dette om respekt for menneskeverdet og respekt for Gud. Det er ikke noe kristne tror at kan frelse, men det er noe de tror kan skape et godt samfunn.
Bortforklaringene: Davids salmer er et ønske om at medmenneskene skal lide. Uavhengig av hvilken situasjon David var i var det et ønske om at medmennesker skal lide. En humanist ville heller ønsket at det gikk bra for en selv, og at fiendene også skulle få det bra uten å behøve å plage David.
Slik snakker vi som ikke opplever lidelse og krig, idealister som ikke våger innse at det er helt grunnleggende menneskelig å ønske seg hevn.
Jeg er helt i mot å påføre mennesker lidelse, og jeg ble opprørt over dødsdommen over Saddam Hussein. Men jeg vet ikke hvilke følelser jeg ville hatt dersom jeg eller noen jeg var glad i hadde vært ofre for Husseins gjerninger.
Selv om jeg ikke går godt for slike følelser, så er jeg ikke så naiv at jeg tror jeg er hevet over dem.
Husk hva jeg sa: Bibelen er menneskelig og guddommelig. Salmene gjenspeiler Davids følelser på dette tidspunktet. Bibelen forteller ikke bare det positive om jødiske og kristne helter. Den beretter også om det negative og syndene deres. Den handler blant annet om mennesker og deres liv, både på godt og vondt.
Dette er irrelevant.

Uavhengig av årsak eller situasjon, så viser det et ønske om at det skal gå andre ille.
Du leser bibelen mer bokstavelig enn noen kristne noengang har gjort. Det jeg skriver er ikke irrelevant, det er slik bibelen skal forstås. Den er skrevet av mennesker i tid og rom, samtidig som den er inspirert av Gud.

Salmene du sikter til viser et ønske om det skal gå andre ille. Det viser Davids ønske om at det skal gå fienden ille.

Du er nødt til å frigjøre deg fra den bokstavelige lesningen du anvender, ettersom den ikke har noe med kristendommens lesning å gjøre. Det ser ikke ut til at du fullt ut forstår det jeg har forklart deg angående muslimers lesning av koranen, og kristnes lesning av bibelen. Det kan jo godt hende jeg tar feil, da. Kan du forklare hvorfor du synes det er problematisk at det står skrevet David uttrykker dette ønsket?
Uten lys av hverken Jesus eller andre, så er det klart at man skal få vise sitt eget ståsted, men å lete etter konflikter er unødvendig. Likevel er det riktig å påpeke krenkende forhold hos den ene eller den andre. Så å si fra til de som lemlester barna sine er ikke unødvendig konfliktleting, men nødvendig påminnelse om at religionene må vike for humanismen.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du trekker inn lemlesting av barn inn her. Vi snakker om det å ha et valg - å være kristen eller ikke.
Fordi dette er noe vi bør kritisere hos dem som utfører det, uavhengig av religion. Dette er ikke noe vi skal akseptere for å unngå konflikter.
Ja, det er jeg enig i.
Antall ord: 2284

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Jael skrev:
BA skrev:
Og hvorfor dømmes de ikke-kristne for å ikke tro på Jesus? Hvorfor er det å tro på Jesus så essensielt? Jo, fordi han holdt Loven for oss - han er som et skjold.

Den som bryter loven blir dømt.

Den som angrer og kommer til Jesus i den tro at han kan redde oss vil ikke bli dømt etter loven.

Altså blir ikke-kristne dømt etter loven fordi de ikke tror på Jesus.
Nei, den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn.

Ingen skal dermed dømmes, for enten skal de ikke dømmes eller så er de allerede dømt. Uavhengig av loven.
Men det står ikke at ingen skal dømmes for brudd på loven. Det står at den som tror på Jesus ikke skal bli dømt. Hvorfor? Fordi Jesus holdt Loven - og hans overholdelse av Loven blir gjort til vår.
Altså er loven opphevet for de kristnes vedkommende. Og for de som allerede er dømt, uavhengig av om de bryter loven eller ikke, er den også opphevet.
Nei, den er oppfylt for de kristnes vedkommende. Loven står jo fortsatt ved lag. Norsk lov står fortsatt ved lag selv om jeg ikke bryter den. Og det er poenget: Ved å tro på Jesus blir det som om jeg overholder loven. Den er ikke opphevet, men oppfylt. Du kan jo gjerne anvende begrepet "opphevet", men den er ikke gått i glemmeboken, den er ikke tatt ut av bibelen og den gjelder fortsatt. Spørsmålet er bare om vi overholder den eller ikke. Og i de kristnes tilfelle er det altså Jesus som har overholdt Loven på vår vegne.
Hold nå norsk lov utenfor. Ingen kan påta seg all skyld i alle saker overfor den norske domstolen. Den virker ikke slik at man kan kjøpe seg fri fra det gale man har gjort.

Jeg forstår hva du mener. Du mener at for de kristnes del er de allerede straffet ved Jesu soning, og de kan ikke straffes flere ganger. De ikkekristne er ikke omfattet av denne soningen til Jesus, så de må dømmes selv.

Problemet med det er at siden Jesus har stått til ansvar for deres synder er loven oppfylt/opphevet, og de har fribillett for allverdens synder. De som ikke tror derimot er dømt uansett, enten de synder eller ikke. Dermed er loven opphevet for dem også.
Et bilde kan ikke si oss alt. Sammenligningen med Norges lover er helt klart mangelfull på den måten at det ikke finnes noen som kan ta straffen for oss, eller holde loven for oss. Gud Lov blir annerledes slik - i og med Gud selv kom og tok straffen og overholdt Loven.

Men verken Guds Lov eller Norges lover blir opphevet i og med overholdelsen av lovene. På hvilken måte disse lovene må oppfylles bestemmes av lovgivende myndighet.

Kristne har på ingen måte kastet ut store deler eller hele GT når det gjelder Loven. Alt står jo sirlig oppført i nettopp GT - i bibelen. Videre er kristne svært klar over at hvis ikke Jesus hadde overholdt Lovens bud om forskjellige typer stoff osv, så ville vi måttet gjøre det.

Kristne overholder Kristi Lov, gjengitt i NT. Disse samsvarer i største grad med de ti bud. Kristne overholder ikke disse budene for å bli frelst. Bare troen frelser. Kristne overholder budene fordi de elsker Gud. Uansett hvor godt de holder disse budene, så kan de ikke frelse. Å holde disse budene er derfor en kjærlighetsgjerning.

Kristne har beholdt hele jødenes Lov for å vite hva vi hadde måttet gjøre for å bli frelst om vi skulle gjort det på egenhånd uten Guds hjelp. Den er videre svært viktig for å forstå den kulturen Jesus levde i og hva hans lære er. Til sist er Loven beholdt fordi den ikke anses som opphevet, men oppfylt. Loven kan fortsatt dømme oss hvis vi ikke ønsker å ha Jesus som vår redningsmann.
Poenget med en lov er ikke utførelsen av straffen. Poenget er at samfunnet skal være et godt samfunn. Med de kristnes fribillett og de ikketroendes nødvendige undergang er det ingen som har noe behov for å følge loven. Da er loven opphevet.

Norges lover er ikke på noen måtre opphevet fordi den gjelder alle som måtte forbryte seg mot loven. Det er ikke tilfellet med Jahves lov. Den er opphevet for alle som tror på Jesus, for deres straff er allerede utført, og for de som ikke tror for deres straff kommer uansett om de forbryter seg mot loven eller ikke.

Kristne har kastet ut loven fra GT i den forstand at de ikke bryr seg om den. De har den der som en kuriositet, og synes det er flott at de ikke behøver å følge disse usaklige påleggene fra Guden deres. ;)
Det er et yrke, men det er noe langt mer enn bare et yrke. Det er et religiøst kall, og prestestudenter må vurderes som både kunnskapsmessig skikket og åndelig modne av såvel biskop, ulike praksisveiledere, utvalg og lærere.
Jada, men å drive å løfte på dynene deres er ikke nødvendig, og det slutter de nok snart med også.

Det er enighet hos begge parter om at bibelen fordømmer homofilt samliv. Det man er uenige om er i hvilken grad man mener denne fordømmelsen skal bli tatt til etterretning av dagens kristne. Dette er to forskjellige ting.
Det er to forskjellige ting, og det er ikke enighet om at bibelen fordømmer homoseksuell praksis.

I tredje mosebok står loven, og som MikkelRev har vært inne på er det noe som gjelder jødene og noe som gjelder alle. Dette med menn som ligger med menn regnes for å være en lov som gjelder kun jødene, og det handler ikke om det som er direkte galt, men om det som ikke regnes som rent.

Dette er en av flere forklaringer som tyder på at ikke bibelen er klar når det gjelder homoseksualitet. At man også kan tolke ting annerledes vet jeg, men likevel er det ikke enighet om hvor klar bibelen er.
Den som kan si seg enig i det som står oppført i de oldkirkelige bekjennelsene (som altså er et lite utdrag av den kristne tro som finnes i bibelen) er den som formelt kan klassifiseres som kristen. Utover det kan vi ikke si noe hva som faktisk rører seg i et menneskes hjerte omkring tro og tvil.
Tilgi dem - for de vet ikke hva de gjør, sa Jesus. Uten å unnskylde eller forsvare Luthers uttalelser (det har jeg ikke behov for å gjøre) så er det en del av kristen tro at vi alle synder både bevisst og ubevisst. Dette var også Luther klar over.

Formelt sett (og siden vi mennesker ikke kan lese hverandres tanker er dette alt vi har til å kunne identifisere hverandre) tilhører Köhn og Luther samme tro. Ingen av de to har frasagt seg sin kristne tro.
Nei, akkurat. Til tross for vidt forskjellig syn på mange ting er de begge kristne. Slik de praktiserer sin kristendom, slik er deres form for kristendom. Den norske kirke får stadig inn liberale biskoper, og dermed blir også den norske kirke stadig mer liberal. For noen år siden var kristendommen i Norge kvinnefiendtlig og homofiendtlig, nå er den bare homofiendtlig.
Kristne kan helt klart være bokstavtro i enkelte ting, for eksempel kreasjonisme. Men de tar altså ikke hele bibelen bokstavelig.

Kristne er selvsagt opptatt av etikk og moral. For kristne handler dette om respekt for menneskeverdet og respekt for Gud. Det er ikke noe kristne tror at kan frelse, men det er noe de tror kan skape et godt samfunn.
Noen kristne tar hele bibelen bokstavelig. MikkelRev skryter av at hn gjør det, selv uten å være kreasjonist.

Mye av abortdebatten og homodebatten minner ikke mye om respekt for menneskeverdet. ;) Men respekt for Gud har de, og det har muslimene også :)

Hvis du ikke har skjønt det, så vil jeg fram til at hverken kristne eller muslimer er en felles gruppe som har menge felles egenskaper. De er individuelt forskjellige, det eneste de har felles er troen sin, og ikke engang den er helt lik mennesker imellom.
Du leser bibelen mer bokstavelig enn noen kristne noengang har gjort. Det jeg skriver er ikke irrelevant, det er slik bibelen skal forstås. Den er skrevet av mennesker i tid og rom, samtidig som den er inspirert av Gud.

Salmene du sikter til viser et ønske om det skal gå andre ille. Det viser Davids ønske om at det skal gå fienden ille.

Du er nødt til å frigjøre deg fra den bokstavelige lesningen du anvender, ettersom den ikke har noe med kristendommens lesning å gjøre. Det ser ikke ut til at du fullt ut forstår det jeg har forklart deg angående muslimers lesning av koranen, og kristnes lesning av bibelen. Det kan jo godt hende jeg tar feil, da. Kan du forklare hvorfor du synes det er problematisk at det står skrevet David uttrykker dette ønsket?
Nei, nå er du litt på villspor. Jeg leser bibelen slik jeg selv ønsker.
Jeg stoler ikke på en tøddel av det som står i bibelen, men om jeg skal diskutere kristendommen, så må jeg ta utgangspunkt i den hellige boken deres.

Det er ikke så problematisk om ikke en vil ha det til at kristendommen er en human religion. Det jeg ville vise var at det finnes en del kristne som fryder seg over andres undergang, og gleder seg til dommedag, når de selv skal til Gud og de "urettferdige" skal bade i ildsjøen. Davids ønsker passet til denne sammenhengen, det var ikke mer enn det, egentlig. :)
Antall ord: 1934

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev:Mye av abortdebatten og homodebatten minner ikke mye om respekt for menneskeverdet.
Jeg kjenner ikke til dine synspunkter på abort, men antar at du synes det er fint og flott siden du nevner det, og kristne ofte er imot. Å være tilhenger av abort er å sette ens eget ego høyere enn et annets menneskeliv. Og det minner ikke idet hele tatt om respekt for menneskeverdet. Kristendommen har ikke større problemer med homofile som oppfører seg normalt ellers, enn alle andre mennesker som også er syndere. Saken er bare at homofili er skikkelig i vinden fortiden, det som tidligere var skittent og tabu å være er nå en genial og trendy ting å være. Derfor er det så mye fokus på homofili i kirken. Men hva du legger i menneskeverd forstår jeg ikke.
BA skrev: Det er ikke så problematisk om ikke en vil ha det til at kristendommen er en human religion. Det jeg ville vise var at det finnes en del kristne som fryder seg over andres undergang, og gleder seg til dommedag, når de selv skal til Gud og de "urettferdige" skal bade i ildsjøen. Davids ønsker passet til denne sammenhengen, det var ikke mer enn det, egentlig. :)
Human betyr menneske. Er det ikke menneskelig å ha menneskelige følelser? Hvorfor forlanger du at gudstroende skal oppføre seg som skinnhellige ufeilbare halvmenneske/halvgudelige skapninger? Hvorfor skal du ta en naturlig reaksjon til en kristen person for representativt for kristendommen i seg selv?
Hva er egentlig poenget ditt her?

Jeg har sett en som utøvet blind vold mot en annen. Og han var ateist.
Antall ord: 274
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
BA skrev:Mye av abortdebatten og homodebatten minner ikke mye om respekt for menneskeverdet.
Jeg kjenner ikke til dine synspunkter på abort, men antar at du synes det er fint og flott siden du nevner det, og kristne ofte er imot. Å være tilhenger av abort er å sette ens eget ego høyere enn et annets menneskeliv. Og det minner ikke idet hele tatt om respekt for menneskeverdet. Kristendommen har ikke større problemer med homofile som oppfører seg normalt ellers, enn alle andre mennesker som også er syndere. Saken er bare at homofili er skikkelig i vinden fortiden, det som tidligere var skittent og tabu å være er nå en genial og trendy ting å være. Derfor er det så mye fokus på homofili i kirken. Men hva du legger i menneskeverd forstår jeg ikke.
Feil. Nå vet jeg ikke hva du mener med å være tilhenger av abort. Jeg tror ikke jeg kjenner til noen som er det.

Abort er en løsning neppe noen ønsker å være nødt til å vurdere, men i en del situasjoner kan det være den beste løsningen. Det er tanken på menneskene det er snakk om.

Litt biologiundervisning. Først er det snakk om et embryo, deretter er det snakk om foster, og menneske er det ikke snakk om før fødselen.

Når vi snakker om selvbestemt abort er det snakk om embryoer eller fostre. Moren og faren er menneskene i bildet her. Abort av embryo kan være en uønsket men akseptabel løsning på en uakseptabel situasjon moren/foreldrene er kommet i.

Homoseksuelle er også mennesker. Kirkens behandling av homoseksuelle har ført til en rekke selvmord. Dette er ikke hva jeg mener med menneskeverd. Heller ikke kirkens behandling av tatere og romanifolket.
BA skrev: Det er ikke så problematisk om ikke en vil ha det til at kristendommen er en human religion. Det jeg ville vise var at det finnes en del kristne som fryder seg over andres undergang, og gleder seg til dommedag, når de selv skal til Gud og de "urettferdige" skal bade i ildsjøen. Davids ønsker passet til denne sammenhengen, det var ikke mer enn det, egentlig. :)
Human betyr menneske. Er det ikke menneskelig å ha menneskelige følelser? Hvorfor forlanger du at gudstroende skal oppføre seg som skinnhellige ufeilbare halvmenneske/halvgudelige skapninger? Hvorfor skal du ta en naturlig reaksjon til en kristen person for representativt for kristendommen i seg selv?
Hva er egentlig poenget ditt her?
Human betyr hensynsfull, menneskekjærlig, mild, skånsom. Å ønske andre ulykke er ikke hensynsfullt, nestekjærlig eller mildt.

Jeg forlanger ikke at de gjør noe som helst, jeg viser at kristendommen ikke er en humanistisk religion. Luthers hat mot jøder og kvinner ser jeg ikke som en naturlig reaksjon. Kristnes fryd over at deres medmenneskers evige lidelse ser jeg ikke som noen menneskelig og naturlig reaksjon.

I det hele tatt synes jeg ønsket om andres lidelse er ganske umenneskelig.
Er det sant :mozilla_surprised:

Spørsmålet som da er nødt til å komme er: Gjorde han det fordi han var ateist?
Antall ord: 542

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

Litt biologiundervisning. Først er det snakk om et embryo, deretter er det snakk om foster, og menneske er det ikke snakk om før fødselen.
Betyr det at hvis vi sier at mennesker over åtti år skal kalles "eldre" så kan vi ta livet av dem hvis situasjonen krever det?
Har alder noe med vårt menneskeverd å gjøre?
Luthers hat mot jøder og kvinner ser jeg ikke som en naturlig reaksjon. Kristnes fryd over at deres medmenneskers evige lidelse ser jeg ikke som noen menneskelig og naturlig reaksjon.

I det hele tatt synes jeg ønsket om andres lidelse er ganske umenneskelig.
Jeg vil tro vi alle mener at andres lidelse er umenneskelig. Alle har et ønske og et håp om en rettferdig verden.
Likevel er verden alt annet enn rettferdig. Den umenneskelige og unaturlige reaksjonen du snakker om (fryd over andres nød, hat osv) er i største grad tilstede i vår verden. I så måte er det svært vanlig og menneskelig.
Interessant. Ateister har jo vært skyld i enorme lidelser og antall drap - tenk på Sovjet. Selv tror jeg ikke det er grunnlag nok for å si at ateister er verre enn alle andre mennesker. Det vonde er noe som ligger latent i vår natur, det er en mangel som oppleves unaturlig og fremmed.

Hva tenker du? Gjør kristne dumme ting fordi de er kristne, eller er det en mer allmennmenneskelig grunn til at slikt skjer?
Antall ord: 266

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

Hei BA!
Jeg skrev et langt svar til deg, men det forsvant på mystisk vis. Kommer derfor bare med noen kortere kommentarer:

1. Loven er ikke opphevet, men oppfylt. I praksis vil det se ut som den er opphevet, siden kristne ikke er forpliktet til å følge den. Men kristne forkynner både Lov og Evangelium, og Loven har en sentral plass i kristen tro.

2. Ingen bedriver dyneløfting blant folk eller prester i Den norske kirken.

3. Homofilt samliv blir fordømt i såvel GT som NT (Rom 1, 26- 27 og 1 Tim 1, 10). Det er en del av kristen etikk, ikke bare jødisk.

4. Det er enighet om at bibelen fordømmer dette, men det er uenighet i hvilken grad dette gjelder kristne i dag.

5. Både Luther og Køhn er kristne. Kristne kan være uenige i mange ting og fortsatt være kristne, dette fremkommer i bibelen. Men det finnes et fundament som beskriver hvem som er kristen og hvem som ikke er det slik at folk kan bli beskyttet fra å bli kalt for noe de ikke er. En ateist skal slippe å bli kalt kristen.

6. Det finnes fortsatt en del motstand mot kvinnelige prester i Norge.

7. Å ta bibelen bokstavelig vil nok innebære å ta skapelsesberetningen bokstavelig. Dette kalles biblisme.
Man kan derimot være konservativ kristen og ta bibelen alvorlig - og likevel lese skapelsen billedlig. Men man kan ikke kalle seg biblist.

8. Hvis du har noen som helst ambisjoner om å kritisere kristne og deres tro må du finne deg i å lese bibelen slik en kristen leser den. Hvis ikke fekter du bare i lufta med en innbilt motstander. Personlig kan du lese bibelen akkurat slik det passer deg.
Antall ord: 292

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Jael skrev:
Betyr det at hvis vi sier at mennesker over åtti år skal kalles "eldre" så kan vi ta livet av dem hvis situasjonen krever det?
Har alder noe med vårt menneskeverd å gjøre?
Overhodet ikke. Selv om vi kan kategorisere mennesker både etter alder, hårfarge, høyde eller hudfarge er vi alle mennesker.

Selv om både mercedes og folkevogn er biler, kaller vi ikke et ratt for en bil. For at vi skal kalle det en bil, så må et minimum av deler være satt riktig sammen først. Slik er det med mennesker også. Et befruktet egg er ikke et menneske, et egg er ikke en hane, et rumpetroll er ikke en frosk osv.
Jeg vil tro vi alle mener at andres lidelse er umenneskelig. Alle har et ønske og et håp om en rettferdig verden.
Likevel er verden alt annet enn rettferdig. Den umenneskelige og unaturlige reaksjonen du snakker om (fryd over andres nød, hat osv) er i største grad tilstede i vår verden. I så måte er det svært vanlig og menneskelig.
Dette er bortforklaringer. Disse unnamanøvrene ønsker jeg ikke å følge deg lenger i.
Interessant. Ateister har jo vært skyld i enorme lidelser og antall drap - tenk på Sovjet. Selv tror jeg ikke det er grunnlag nok for å si at ateister er verre enn alle andre mennesker. Det vonde er noe som ligger latent i vår natur, det er en mangel som oppleves unaturlig og fremmed.
Siden du bruker ateismen som argument i forbindelse med dette, kan du vise meg hvordan ateismen har påvirket disse lidelsene, drapene osv.
Hva tenker du? Gjør kristne dumme ting fordi de er kristne, eller er det en mer allmennmenneskelig grunn til at slikt skjer?
Kristne gjør ting både på grunn av og til tross for kristendommen. De gjør også ting uavhengig av kristendommen.
Brenningen av kjettere gjorde de på grunn av kristendommen. Mord på abortleger gjør de på grunn av kristendommen. Snyter på skatten gjør de uavhengig av kristendommen. Voldtar smågutter gjør de på tross av kristendommen.
Antall ord: 407

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Jael skrev:Hei BA!
Jeg skrev et langt svar til deg, men det forsvant på mystisk vis. Kommer derfor bare med noen kortere kommentarer:

1. Loven er ikke opphevet, men oppfylt. I praksis vil det se ut som den er opphevet, siden kristne ikke er forpliktet til å følge den. Men kristne forkynner både Lov og Evangelium, og Loven har en sentral plass i kristen tro.
Forbudet mot å ha på seg forskjellige stoffer er ikke sentralt i kristendommen. Heller ikke påbudet om å steine voldtektsofre.
2. Ingen bedriver dyneløfting blant folk eller prester i Den norske kirken.
Kall det hva du vil.
3. Homofilt samliv blir fordømt i såvel GT som NT (Rom 1, 26- 27 og 1 Tim 1, 10). Det er en del av kristen etikk, ikke bare jødisk.
Det er en del av kristen etikk, men den kristne etikken er og har alltid vært i endring.
4. Det er enighet om at bibelen fordømmer dette, men det er uenighet i hvilken grad dette gjelder kristne i dag.
Nei, jeg har vist deg at det er uenighet og at det er grunnlag for uenighet om dette.
5. Både Luther og Køhn er kristne. Kristne kan være uenige i mange ting og fortsatt være kristne, dette fremkommer i bibelen. Men det finnes et fundament som beskriver hvem som er kristen og hvem som ikke er det slik at folk kan bli beskyttet fra å bli kalt for noe de ikke er. En ateist skal slippe å bli kalt kristen.
De som tenker slik i dag, som Luther gjorde, blir ikke kalt kristne av andre kristne. Den kristne etikken har endret seg for mye til at slike holdninger kan aksepteres.
Ikke engang Nessa/Knudsen får være prester i den norske kirke på grunn av deres gammeldagse holdninger. Likevel, så lenge de tror på Jesus som Guds sønn, så er de kristne.

Men kristne er jo nesten ateister da. ;) Og i sterkere grad enn ateistene selv. :lol:
6. Det finnes fortsatt en del motstand mot kvinnelige prester i Norge.
Men den er heldigvis liten, og forsvinner ganske snart.
7. Å ta bibelen bokstavelig vil nok innebære å ta skapelsesberetningen bokstavelig. Dette kalles biblisme.
Man kan derimot være konservativ kristen og ta bibelen alvorlig - og likevel lese skapelsen billedlig. Men man kan ikke kalle seg biblist.
Hva du kaller det er ikke så interessant. Det som er interessant er mangfoldet.
8. Hvis du har noen som helst ambisjoner om å kritisere kristne og deres tro må du finne deg i å lese bibelen slik en kristen leser den. Hvis ikke fekter du bare i lufta med en innbilt motstander. Personlig kan du lese bibelen akkurat slik det passer deg.
Hvordan leser så en kristen bibelen? Det vi har sett hittil i diskusjonen er at kristne er en uensartet gruppe.

Noen leser bibelen bokstavelig, og det kan jeg også, og jeg kan, som du vil se om du leser en del av mine innlegg, også ha forståelse for at man leser bibelen annerledes.

Likevel vil jeg ikke gå med på at man skal være inkonsekvent i bibellesningen, og at min motdebattant skal sette alle regler for hvordan bibelen skal leses.
Antall ord: 538

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev:Nå vet jeg ikke hva du mener med å være tilhenger av abort. Jeg tror ikke jeg kjenner til noen som er det.

Abort er en løsning neppe noen ønsker å være nødt til å vurdere, men i en del situasjoner kan det være den beste løsningen. Det er tanken på menneskene det er snakk om.

Når vi snakker om selvbestemt abort er det snakk om embryoer eller fostre. Moren og faren er menneskene i bildet her. Abort av embryo kan være en uønsket men akseptabel løsning på en uakseptabel situasjon moren/foreldrene er kommet i.
Med en tilhenger av abort mener jeg en som støtter abort fullt ut. En som synes det er et bra tiltak om hun ble gravid ved et uhell, feks de glemte prevensjon og hadde ikke lyst på barn da.

Jeg snakker ikke om abort i særstilfeller med voldtekt og fare for liv.

Det er interessant det du sier at man er ikke menneske før man er ute av magen. Det får meg til å reise flere spørsmål. Man er et jo halvt menneske idet øyeblikket man er kommet halvveis ute av moren, eller? Eller er det komplett foster til det er komplett ute hvis ikke hode er først ute?
Går det an å begå drap på et foster som er yngre enn 12 uker? (feks 11 uker, 6 dager og 22 timer).
Går det an å begå abort på et foster som er eldre enn 12 uker? (feks 12 uker, 6 timer)
Hva skjer i det magiske øyeblikket man fyller 12 uker?
Hvorfor er befinnelsen til fosteret/mennesket avgjørende for om det er menneske eller bare et foster?
Flere spørsmål følger.... så følg med! ;)
Homoseksuelle er også mennesker. Kirkens behandling av homoseksuelle har ført til en rekke selvmord. Dette er ikke hva jeg mener med menneskeverd. Heller ikke kirkens behandling av tatere og romanifolket.
Hvilken behandling tenker du på da? At de ikke får velsignelse til å adoptere barn?
Zoofile, pedofile, nekrofile og andre ymse -file er forresten også mennesker.
"hensynsfull, menneskekjærlig, mild, skånsom" - det er kristendom. Hva David, Luther, Köhn eller hvem som helst av troende personer har gjort eller sagt, er det ikke kristendommen som skal ta ansvar for.

Jeg vil komme med et like fornuftig poeng:
Jeg har sett en muslim pille seg i rumpen. Han trodde ingen så på.
Ja sånn er muslimer, og Islam er en grisete religion!

Jeg bare fatter ikke poenget ditt BA. Hvor vil du hen?

Spørsmålet som da er nødt til å komme er: Gjorde han det fordi han var ateist?[/quote]
Sjansen er ihvertfall mindre for at han hadde gjort det om han hadde hatt åndelig kontakt. Angående din respons til Jael her om vold som blir utøvet av ateistiske grunner er det vel bare å minne om alle kristenforfølgelser og kristenundertrykkelser.
Antall ord: 615
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:Med en tilhenger av abort mener jeg en som støtter abort fullt ut. En som synes det er et bra tiltak om hun ble gravid ved et uhell, feks de glemte prevensjon og hadde ikke lyst på barn da.

Jeg snakker ikke om abort i særstilfeller med voldtekt og fare for liv.
Få om noen synes abort er et bra tiltak. Det er et inngrep som ingen egentlig ønsker, men som kan gjøre at man kommer seg ut av en uakseptabel situasjon.
Det er interessant det du sier at man er ikke menneske før man er ute av magen. Det får meg til å reise flere spørsmål. Man er et jo halvt menneske idet øyeblikket man er kommet halvveis ute av moren, eller? Eller er det komplett foster til det er komplett ute hvis ikke hode er først ute?
Går det an å begå drap på et foster som er yngre enn 12 uker? (feks 11 uker, 6 dager og 22 timer).
Går det an å begå abort på et foster som er eldre enn 12 uker? (feks 12 uker, 6 timer)
Hva skjer i det magiske øyeblikket man fyller 12 uker?
Hvorfor er befinnelsen til fosteret/mennesket avgjørende for om det er menneske eller bare et foster?
Flere spørsmål følger.... så følg med! ;)
Dette er spørsmål som skal markere at vi snakker om overganger her. Fødselen f.eks. Det er ikke et mikrosekund fra man er bare et foster til man er et menneske. Det er en noe lengre skala å ta av her. Som med så mye annet.

Likevel handler abort om å fjerne embryo eller foster lenge før det er istand til å leve på egenhånd.
12 uker er en grense som er satt, akkurat som man har satt en grense for kriminell lavalder. Kan du si meg hvorfor en person er barn, og ikke ansvarlig for egen kriminalitet som 14 år, 11 mnd og 29 dager, mens neste dag er fullt ut ansvarlig for det kriminelle en måtte komme borti?
Det er ikke noe poeng i denne debatten å vurdere om man er menneske dagen før man blir født eller om det er når forbindelsen til mor (navlestrengen) er brutt.
Hvilken behandling tenker du på da? At de ikke får velsignelse til å adoptere barn?
Zoofile, pedofile, nekrofile og andre ymse -file er forresten også mennesker.
At de blir klassifisert som syke, at de nektes rettigheter som gifte får, at de ikke får adoptere osv.
Zoofile, hva har du imot dem? Hvis de ikke skader dyrene, hva så? Kanskje dyrene trives sammen med dem?
De andre tilfellene har jeg forsøkt å gjøre meg opp en mening om, men jeg har nok ikke forstått hva det egentlig er snakk om.
"hensynsfull, menneskekjærlig, mild, skånsom" - det er kristendom. Hva David, Luther, Köhn eller hvem som helst av troende personer har gjort eller sagt, er det ikke kristendommen som skal ta ansvar for.

Jeg vil komme med et like fornuftig poeng:
Jeg har sett en muslim pille seg i rumpen. Han trodde ingen så på.
Ja sånn er muslimer, og Islam er en grisete religion!

Jeg bare fatter ikke poenget ditt BA. Hvor vil du hen?
Enig islam er en grisete religion.

Alle de tre ørkenmytene er grisete religioner.

Det jeg vil fram til er det som jeg har sagt hele tiden. Religionen er slik religionen blir praktisert. Kristendom er slik kristendommen blir praktisert. Når en gruppe kristne uttrykker glede over andres undergang er deres form for kristendom slik. Om en annen gruppe kristne uttrykker sorg ved andres lidelse, så er deres kristendom slik..

Sjansen er ihvertfall mindre for at han hadde gjort det om han hadde hatt åndelig kontakt. Angående din respons til Jael her om vold som blir utøvet av ateistiske grunner er det vel bare å minne om alle kristenforfølgelser og kristenundertrykkelser.
Spørsmålet var gjorde han det fordi han var ateist? Det spørsmålet skal tolkes slik: var ateismen hans en medvirkende årsak til ugjerningen?

Imidlertid er argumentet ditt feil. Stater med sterk religiøs profil har generelt mer kriminalitet og vold en stater med mindre religiøs profil.

Til tross for at USA er religionsfritt, så er det sterk kristen profil der. Det er også mye mer vold og annen kriminalitet der enn i skandinaviske land som har en adskillig mer sekulær profil.

Angående kristenforfølgelsene. De tidlige kristne ble forfulgt av jødene, noe som ikke har bakgrunn i ateismen, de ble forfulgt av romerne på grunn av brannen i Roma. Å tro at det hadde noe med ateisme å gjøre er skivebom fordi romerne var ikke ateister. De hadde den romerske mytologi, delvis blandet med gresk mytologi og troen på at keiseren var guddommelig.

Etter dette var det stort sett de kristne som undertrykte andre, og det med kristendommen som grunnlag.
Antall ord: 972

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Må bare bryte inn og si hvor enig jeg er. Jeg tilbringer mye tid i kristne miljøer, og jeg har flere ganger møtt sterke fordommer mot både homofile og romanifolket. Å blande dette med religion er det ekleste jeg vet, og de som gjør dette, vet ikke hva religion er, nemlig medmenneskelighet og toleranse.
Antall ord: 88

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links