Thulr skrev:ludoburgero skrev:
Fordi jeg har problemer med å skjønne hvem eller hva som avgjør om det jeg gjør er rent godt eller rent ondt, og at jeg ikke tror at noe som helst kan kalles godt eller ondt uten at vi dømmer det utifra våre verdier og i forhold til målet; "målet helliger middelet".
Om målet skal hellige middelet så kommer dette selvsagt veldig mye an på hva målet er.
Den beste definisjon på ren ondskap er den ondskap som strider mot den
menneskelige natur.
Hva legger du i begrepet 'menneskelige natur' da?
Er dette lovene, reglene de har blitt enige om, "urinstinkter", kjærlighet..?
For meg er ondskap noe man legger intensjonen sin i for å gjøre med en idé om at det vil opprette balanse for vedkommende. Hevn er et prima eksempel på dette. Konseptet er jo enkelt og greit: "Jeg vil du skal ha det vondt fordi du gjorde meg vondt, slik du skjønner hvordan det var". Eventuelt gjøre det verre for den du hevner deg på. Det er med andre ord slik at ondskap er et destruktivt maktredskap istedenfor et konstruktivt, eventuelt diplomatisk, der man gir (eller ber om) tilgivelse - eller kompromisserer.
Jeg kan ikke skjønne at ondskap og godhet er noe annet enn to motpoler menneskene har skapt å forholde seg til basert på følelser og fornuft. Å ødelegge kan også være å skape.
Ofte er ondskap bare et potensiale som ikke har fått utvikle seg til kreativitet eller en annen konstruktiv kommunikasjonsform. I andre tilfeller er godhet misforstått, fordi det kan være manipulasjon, smiger eller andre LEDD som leder til et annet egoistisk (eller ondt) motiv.
Det er med andre ord også veldig mye opp til den som "mottar", snakk om å ta HELE "prosessen" med i betraktning, se det i perspektiv, vurdere hva "målet" er. Om noe er godt eller ondt.
Jeg vet at alt man sender ut kommer tilbake i en eller annen form, men jeg trenger ikke å følge denne "trefolds-loven" av den grunn. Jeg vet nemlig også at det avgjørende i forhold til ens handlinger ikke er om, men hvorfor.
Apropos hvorfor/intensjon; jeg tror
dette (hvorfor) skaper rom for tolkning til hvorfor, som kan bli både forstått eller misforstått. Dermed kan det også komme "feil" tilbake.
Altså ikke at man får som fortjent, men at man faktisk belønnes for å ha gjort noe galt, f.eks.
Se bare på alle drittsekkene som når opp og fram i livet og faktisk aldri(!) blir tatt for det.
Om de "får som fortjent" til slutt, er jo bare tull. En kjeltring kan få straffen sin, f.eks. en diktator, etter en lang, lang, laaaaang årerekke med å leve som høvding. Om noen knerter fyren til slutt, så er jo ikke dette "som fortjent". I en "universell" forståelse av rettferdighet skulle han jo blitt stoppet for lengst. Skjønner?
Så jeg vil nok velge å tro at vi dessverre må ta ansvaret, nok en gang, som mennesker - og ikke gå rundt og tro at ting kommer som fortjent eller at det finnes en slags balanse som vi ikke aktivt må delta i å opprettholde selv. Aller helst med konstruktive løsninger aka "godhet".