Ikke sant?karina skrev:Jeg skjønner ikke hvordan folk finner én religion å være enig i jeg. Selv finner jeg ting i alle religioner jeg kan være enig i, men også altfor mye jeg er kjempeuenig i, til at jeg føler at jeg kan kalle meg selv en del av gjeldende religion. Syns det blir for sauete å bare akseptere at man må mene noe fordi man er en del av en type tro, og ikke fordi man egentlig er enig. Og som du sier, det er veldig begrensende å kategorisere seg selv så fælt, det er jo som om man plutselig bare lukker et uendelig antall dører for ny innsikt.
For de som er "sauete" som du sier, virker mer som er intressert i selve det å finne en slags identitet, et trygt system og felleskap i grupper med faste normer hvor alle er mer eller mindre enig. Hvis alle mener det samme innad i gruppa, oppstår skjelden komflikter og uenighet, noe som sikkert er trygt og godt. For tradisjonsfolk er DET viktigere enn selv å være personlig enig i alt det ideologiske i gruppa. Da er det beste å holde kjeft, om en er uenig.
Religion er som oftest for flokkmennesker som liker å følge andres trygge og gode systemer.
Spiritualitet/jakten på Mysteriet er som oftest for enkeltindividene.