Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderGatelys som slår seg av og på?? Film!

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Skeptiskmannen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Apr 2010 09:21
14
Blitt takket: 1 gang

Re: Gatelys som slår seg av og på?? Film!

Innlegg av Skeptiskmannen »

Atmi skrev:Syns du er i overkant av hva som bør aksepteres av nedlatenhet her jeg Skeptikermannen, så jeg blander meg like godt inni
Hvordan har jeg vært nedlatende?

Atmi skrev:frkmarte sier at hun stort sett kjører inn og rygger ut - altså ikke går. Men videre forteller hun at det også skjedde når hun gikk og filmet. Så det er overveiende usannsynlig at det har noe med måten hun går på å gjøre. Så med mindre du mener hun lyver og feilinformerer så er det ikke sannsynlig at dette er svaret.

Vel, da kan det jo ha med måten hun kjører på. Jeg har ikke sagt noe om at hun lyger eller feilinformerer.
At det også skjedde når hun gikk og filmet kan jo være tilfeldig- ettersom det er god mulighet for at den aktulle pæren er gåen eller at en ledning er litt "løs".
Atmi skrev:Det har skjedd både når hun sitter i bil og når hun går på egne bein. Vekten mellom disse to situasjonene skiller i svært vesentlig grad. Det er overveiende usannsynlig at det har noe med vekten hennes å gjøre. Så med mindre du mener hun lyver og feilinformerer så er det ikke sannsynlig at dette er svaret..
Ja, vekten skiller nok, men det er ikke nødvendigvis et godt argument for at ikke vanlig spasering også kan utløse litt "ristelse" til lykten. Så kan det også hende hvis det er problemer der at det inntreffer blinking av sg selv også.
Atmi skrev: Dette skjer mens hun står ved postkassestativet. Det har vi sett på film og hun har sagt det flere ganger. Vi har også fått sett film at de går av og på mens hun er i bevegelse. Det er også stor sannsynlighet for at de andre som går med avisene går på omtrent samme punkt, eller nær samme punkt som frkmart gjør. Så det er ikke sannsynlig at det er fordi hun går ved et spesielt punkt. Så med mindre du mener hun lyver og feilinformerer så er det ikke sannsynlig at dette er svaret. ..
Ja, hun står sannsynlig litt lengre ved postkassestativet enn andre steder- og dermed flere obeservasjoner fra dette punktet.
Atmi skrev: Hun har forklart at dette ikke har skjedd med hennes vikarer, som sannsynligvis kommer til samme tid. Så med mindre du mener hun lyver og feilinformerer så er det ikke sannsynlig at dette er svaret.
Vel, disse vikarene, legger nok ikke merke til det? De er vant til at lys blinker, og anser det ikke som noe interessant problematikk. Forøvrig så kjører de kanskje annen type bil, annen måte osv..

Det er noe med oss mennesker, vet du, leter vi etter blinkende lys så vil vi se det- Har vel sett 3-4 lyktestolper blinket bare i dag her jeg bor.
Antall ord: 498

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 13 Aug 2010 10:43
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 29 ganger

Innlegg av Atmi »

Skeptiskmannen skrev:
Atmi skrev:Syns du er i overkant av hva som bør aksepteres av nedlatenhet her jeg Skeptikermannen, så jeg blander meg like godt inni

Atmi skrev:frkmarte sier at hun stort sett kjører inn og rygger ut - altså ikke går. Men videre forteller hun at det også skjedde når hun gikk og filmet. Så det er overveiende usannsynlig at det har noe med måten hun går på å gjøre. Så med mindre du mener hun lyver og feilinformerer så er det ikke sannsynlig at dette er svaret.

Vel, da kan det jo ha med måten hun kjører på. Jeg har ikke sagt noe om at hun lyger eller feilinformerer.
At det også skjedde når hun gikk og filmet kan jo være tilfeldig- ettersom det er god mulighet for at den aktulle pæren er gåen eller at en ledning er litt "løs".
Atmi skrev:Det har skjedd både når hun sitter i bil og når hun går på egne bein. Vekten mellom disse to situasjonene skiller i svært vesentlig grad. Det er overveiende usannsynlig at det har noe med vekten hennes å gjøre. Så med mindre du mener hun lyver og feilinformerer så er det ikke sannsynlig at dette er svaret..
Ja, vekten skiller nok, men det er ikke nødvendigvis et godt argument for at ikke vanlig spasering også kan utløse litt "ristelse" til lykten. Så kan det også hende hvis det er problemer der at det inntreffer blinking av sg selv også.
Atmi skrev: Dette skjer mens hun står ved postkassestativet. Det har vi sett på film og hun har sagt det flere ganger. Vi har også fått sett film at de går av og på mens hun er i bevegelse. Det er også stor sannsynlighet for at de andre som går med avisene går på omtrent samme punkt, eller nær samme punkt som frkmart gjør. Så det er ikke sannsynlig at det er fordi hun går ved et spesielt punkt. Så med mindre du mener hun lyver og feilinformerer så er det ikke sannsynlig at dette er svaret. ..
Ja, hun står sannsynlig litt lengre ved postkassestativet enn andre steder- og dermed flere obeservasjoner fra dette punktet.
Atmi skrev: Hun har forklart at dette ikke har skjedd med hennes vikarer, som sannsynligvis kommer til samme tid. Så med mindre du mener hun lyver og feilinformerer så er det ikke sannsynlig at dette er svaret.
Vel, disse vikarene, legger nok ikke merke til det? De er vant til at lys blinker, og anser det ikke som noe interessant problematikk. Forøvrig så kjører de kanskje annen type bil, annen måte osv..

Det er noe med oss mennesker, vet du, leter vi etter blinkende lys så vil vi se det- Har vel sett 3-4 lyktestolper blinket bare i dag her jeg bor.
Ja, det er mye som kan være mye rart. Og det er sant som du sier, det er noe med oss mennesker - vi leter til vi finner, du er et godt eksempel på det.
Antall ord: 535

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skeptiskmannen
Nybegynner
Nybegynner
14

Atmi skrev:
Skeptiskmannen skrev:

Ja, det er mye som kan være mye rart. Og det er sant som du sier, det er noe med oss mennesker - vi leter til vi finner, du er et godt eksempel på det.

Poenget mitt er altså at hendelser som vanligvis går uaktet hen hos de fleste mennesker, gjerne legges merke til av mennesker som har diverse tro/overbevisninger , gjerne gjennom selvsuggesjon osv.
Antall ord: 568

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
storms
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Feb 2007 11:17
17
Blitt takket: 51 ganger

Innlegg av storms »

Hei Skeptiskmannen,

Som jeg skriver en del lengre opp så er nettopp det du sier en av de forklaringene som vises til ved fenomenet SLI.

Jeg har opplevd dette fenomenet og generelt opplever at lyspærer sjelden har lang levetid. Vi har for eksempel gitt opp å bytte lyspære på soverommet.

Men jeg er veldig skeptisk av natur og tror nok det foreligger logiske forklaringer som problemer i el-nett osv. Dessuten tror jeg at en opplever ekstra mye nettopp fordi en er bevisst på det, og at en i andre tilfeller ikke ville legge merke til det.

Det viktige med denne tråden er at hun faktisk har filmet det. Som regel så blir slike tråder diskutert uten særlig kildemateriale, men her har hun gått den lille ekstra milen for å vise det.

Jeg synes det er kjempe bra og oppfordrer alle til å bidra. For selv om filmene skulle avsløre helt naturlige grunner, så er det viktig. Dette er ingen konkurranse med vinnere eller tapere. Dette er mystikk og vi er alle tjent med å finne uforklarlig mystikk, fordi da kan vi føle spenningen ekstra.

Jeg skal se om jeg ikke kan få tatt noen bilder/film selv en gang.
Antall ord: 204

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skeptiskmannen
Nybegynner
Nybegynner
14

storms skrev:Hei Skeptiskmannen,

Som jeg skriver en del lengre opp så er nettopp det du sier en av de forklaringene som vises til ved fenomenet SLI.

Jeg har opplevd dette fenomenet og generelt opplever at lyspærer sjelden har lang levetid. Vi har for eksempel gitt opp å bytte lyspære på soverommet.

Men jeg er veldig skeptisk av natur og tror nok det foreligger logiske forklaringer som problemer i el-nett osv. Dessuten tror jeg at en opplever ekstra mye nettopp fordi en er bevisst på det, og at en i andre tilfeller ikke ville legge merke til det.

Det viktige med denne tråden er at hun faktisk har filmet det. Som regel så blir slike tråder diskutert uten særlig kildemateriale, men her har hun gått den lille ekstra milen for å vise det.

Jeg synes det er kjempe bra og oppfordrer alle til å bidra. For selv om filmene skulle avsløre helt naturlige grunner, så er det viktig. Dette er ingen konkurranse med vinnere eller tapere. Dette er mystikk og vi er alle tjent med å finne uforklarlig mystikk, fordi da kan vi føle spenningen ekstra.

Jeg skal se om jeg ikke kan få tatt noen bilder/film selv en gang.

Så du har problemer med lyspæren på soverommet? Du kan jo sjekke dette for sikkerhets skyld. Hadde samme problemet selv en stund, men så gav det seg - Vel, de fleste lysbryterne jeg trykte på, medførte at pærene gikk. (Snedig nok skjedde dette tilfeldigvis etter at jeg ble rammet av et merkelig fenomen jeg overhodet ikke har forstått meg på enda- elektriske ormer som pep inn i kroppen) Men ikke skjedd flere ganger siden, og var sannsynlig tilfeldig at det skjedde på samme tid, evt en eller annen feil med strømnette på nevnte tid, som gav både meg og lyspærene en overbelastning :-)
Antall ord: 314

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Skeptiskmannen skrev: ...(Snedig nok skjedde dette tilfeldigvis etter at jeg ble rammet av et merkelig fenomen jeg overhodet ikke har forstått meg på enda- elektriske ormer som pep inn i kroppen)...
Hæ? Dette må du gjerne forklare! :lol:
Antall ord: 38
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
storms
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av storms »

hehe, nei ingen elektriske ormer...

Og det er nok ikke slik at lyspærene går når en skrur på bryteren....

SLI er et fenomen litt mer enn elektriske ormer, det finnes forskning på emnet som blant annet viser at enkelt personer skaper EM påvirkning. Det har vært testet om dette får fotonene til skifte bane oftere og dermed redusere levetiden på pærer.

Det finnes også forskning som forklarer deler av fenomenet med at dersom man er oppmerksom på en ting, så vil en registrerer det oftere, og dermed oppfatte det som oftere, enn de som ikke lar seg affisere.

En hver god hypotese tar utgangspunkt i å bevise at det ikke eksisterer. Av sådann grunn og fordi jeg er lei av å skifte pærer har jeg hatt elektrikere til å sjekk elnettet mitt som er fra 80 tallet. De fant ingen ting da, men det var målinger i et par timer. I 2007 ble det rapportert om en mulig jordingsfeil i nabolaget fra kraftleverandør, med ny inspeksjon av alle hus. Mitt ble på nytt kontrollert uten at det ble funnet noen feil.

Jeg er ikke 16, men godt voksen og etablert, så det er ikke pubertilt eller ønske om noen magiske evner. Jeg er realist og jakter på forklaring. Ingenting ville være bedre enn om de ble avslørt en el-feil. En spot koster over 50 kr, og når en skifter 10 av dem i slengen så blir det dyrt i lengden. Osram skal holde i 10.000 timer.

Nå er det sjelden eller aldri at jeg går forbi gatelys, men jeg gjorde det daglig i min ungdom, og da opplevde jeg det som ts opplever. Men dette knyttet seg til bestemte gatelys, og dette åpner for at det var/er en teknisk feil knyttet til dette gatelyst. Det er også større sjanse for at det er tilfeldig at noen har dødd akkurat her, enn at det er noe mystisk med.

Uansett er det interessant, og jeg tror nok også du ville vært mer interresert om disse tingene skjedde deg. Men du fyller en viktig rolle, og det er å alltid bringe ting ned på banen. Og ts har i det minste forsøkt dokumentere det med bilder/film. Da er det ikke bare topic av ord.
Antall ord: 390

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skeptiskmannen
Nybegynner
Nybegynner
14

Svartepus skrev:
Skeptiskmannen skrev: ...(Snedig nok skjedde dette tilfeldigvis etter at jeg ble rammet av et merkelig fenomen jeg overhodet ikke har forstått meg på enda- elektriske ormer som pep inn i kroppen)...
Hæ? Dette må du gjerne forklare! :lol:

Tja, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare, men kan jo forsøke på PM, hvis du ønsker, ettersom det blir noe "spesielt"..
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skeptiskmannen
Nybegynner
Nybegynner
14

storms skrev:hehe, nei ingen elektriske ormer...

SLI er et fenomen litt mer enn elektriske ormer, det finnes forskning på emnet som blant annet viser at enkelt personer skaper EM påvirkning. Det har vært testet om dette får fotonene til skifte bane oftere og dermed redusere levetiden på pærer.

Det finnes også forskning som forklarer deler av fenomenet med at dersom man er oppmerksom på en ting, så vil en registrerer det oftere, og dermed oppfatte det som oftere, enn de som ikke lar seg affisere.

En hver god hypotese tar utgangspunkt i å bevise at det ikke eksisterer. Av sådann grunn og fordi jeg er lei av å skifte pærer har jeg hatt elektrikere til å sjekk elnettet mitt som er fra 80 tallet. De fant ingen ting da, men det var målinger i et par timer. I 2007 ble det rapportert om en mulig jordingsfeil i nabolaget fra kraftleverandør, med ny inspeksjon av alle hus. Mitt ble på nytt kontrollert uten at det ble funnet noen feil.

Jeg er ikke 16, men godt voksen og etablert, så det er ikke pubertilt eller ønske om noen magiske evner. Jeg er realist og jakter på forklaring. Ingenting ville være bedre enn om de ble avslørt en el-feil. En spot koster over 50 kr, og når en skifter 10 av dem i slengen så blir det dyrt i lengden. Osram skal holde i 10.000 timer.

Nå er det sjelden eller aldri at jeg går forbi gatelys, men jeg gjorde det daglig i min ungdom, og da opplevde jeg det som ts opplever. Men dette knyttet seg til bestemte gatelys, og dette åpner for at det var/er en teknisk feil knyttet til dette gatelyst. Det er også større sjanse for at det er tilfeldig at noen har dødd akkurat her, enn at det er noe mystisk med.

Uansett er det interessant, og jeg tror nok også du ville vært mer interresert om disse tingene skjedde deg. Men du fyller en viktig rolle, og det er å alltid bringe ting ned på banen. Og ts har i det minste forsøkt dokumentere det med bilder/film. Da er det ikke bare topic av ord.

Hei Storms,

Takk for svar - Ettersom du skriver " En spot koster over 50 kr, og når en skifter 10 av dem i slengen så blir det dyrt i lengden. Osram skal holde i 10.000 timer" så går altså disse ofte hjem til deg? Opplever du samme problemet når du er borte hos andre også? (Hvis jeg tolket innlegget ditt rett )
Antall ord: 456

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 13 Aug 2010 10:43
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 29 ganger

Innlegg av Atmi »

Skeptiskmannen skrev: Poenget mitt er altså at hendelser som vanligvis går uaktet hen hos de fleste mennesker, gjerne legges merke til av mennesker som har diverse tro/overbevisninger , gjerne gjennom selvsuggesjon osv.
Ja det er tydelig noe trådstarter også har hatt i bakhodet helt fra starten - og derfor etterprøvd seg selv så godt hun kunne. Så det er jo ikke nødvendig å irettesette henne på dette, er det?
Antall ord: 71

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
storms
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av storms »

Skeptiskmannen skrev:
storms skrev:hehe, nei ingen elektriske ormer...

Hei Storms,

Takk for svar - Ettersom du skriver " En spot koster over 50 kr, og når en skifter 10 av dem i slengen så blir det dyrt i lengden. Osram skal holde i 10.000 timer" så går altså disse ofte hjem til deg? Opplever du samme problemet når du er borte hos andre også? (Hvis jeg tolket innlegget ditt rett )
Hei igjen,

Det er nok ikke så spennende at når jeg går under lyspærer så slukner de alle..... Det er nok heller ikke så spennende at alt elektronisk utstyr stopper. Men på den forrige arbeidsplassen min sluttet de etter hvert å bytte lysstoff røret rett over pulten min da de mente armaturet måtte være dårlig.

På kjøkkenet har vi 2 lys hengende i vinduet. Pæren på min siden går bestandig. Vi byttet om på lysene som kommer fra en og samme stikk-kontakt, men det har heller ikke hjulpet.

Sovrommet som sagt, har vi sluttet å bytte på. Spottene går 5 på hver transistor, men det er kun bestemte pærer som går. Det gjelder spesielt den rett over verandadøren (kuldevariasjon??) og de i gangen.

Selvfølgelig kan alt dette ha logiske forklaringer, og det er det sikkert også.

Jeg har reparert uttallige datamaskiner opp igjennom og håndtert alle mulige komponenter og harddisker etc.... Hvorfor går ikke disse??? Hvor går ikke rambrikkene?

Jeg har heller aldri fått en pære til å slukne ved å se på den, eller tenke på det. Det nærmeste jeg kommer til det er dette gatelyset som alltid slo seg av når jeg kom gående.

Men jeg finner det intressant og søker svar, og som nevnt over i denne tråden må de gjerne være veldig logiske ;)

Jeg sitter heller ikke i en mørkeblå hettegenser med polo skrevet i hvit på framsiden. jeg er nok your Average Joe, med t-skjorte, joggebukse og bustete hår.
Antall ord: 728

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

Innlegg av Ankh »

Noen gatelys har en lyssensor som slår på lyset når det blir mørkt og av når det blir lyst.
Antar at lyset fra bilden din treffer lyssensoren når du kommer kjørende, og så slukkes gatelyset, og så tennes det igjen når du drar og lyssensoren mister lyset fra bilen din.

Pærer som ryker for tidlig, ja.
Har hatt endel av dem.
Min erfaring er at spesielt sparepærer er sårbare for slag og risting fra folk som går på gulvet, skaper og dører som lukkes, vaskemaskiner og tørketromler som rister og går osv.
Klagde til osram på en dyr pære som røk etetr kort tid, og fikk ny tilsendt men har konkludert at ikke alle pærer passer overalt.
Antall ord: 134

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links