Fakta, teori & skepsisFinnes flaks?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 30 Jul 2007 14:29
17
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av jon blund »

Ja, også synes jeg egentlig ordet "tilfeldig" burde fjernes fra vokuabularet...
Antall ord: 11

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Aug 2008 02:46
16
Har takket: 1 gang

Innlegg av D.A. »

jon blund skrev:Ja, også synes jeg egentlig ordet "tilfeldig" burde fjernes fra vokuabularet...
Ja, alt som skjer har en årsak, enten vi kjenner til den eller ikke. Når man kaller en hendelse tilfeldig, mener man vaneligvis att man ikke kjenner årsakene bak hendelsen. Men det betyr ikke att den ikke har noen årsak.

Om flaks finnes er att anet spørsmål. Sier man att man har hatt flaks, mener man att det som har skjedd er en heldig hendelse; det var bare flaks att det gikk bra. Man må altså ha en tanke om att ett annet, mere uheldig, utfall av den samme hendelsen var til stede, men dette er umulig.Det er også slik att når de rette forholdene som muligjør en hendelse er til stedet, vil det være nokk til å sette i gang hendelsen. Man sier att man har vert heldig, men sannheten er att de forholdene som var til stedet, som er årsaken til utfallet av hendelsen, ikke kan vere årsaken til ett annet, uheldig utfall, som bare eksisterer som tanker i våre hoder.
Sist redigert av D.A. på 26 Sep 2008 16:49, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 184

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Innlegg av TheMartine »

Jon blund: Hvordan kan flaks være en tilstand? Er det sånn at "flaksen" forteller deg når du bør gjøre hva, og så blir resultatet bedre enn hvis du hadde måtte bestemme selv?
Hvilke andre scenarier kan du bruke flaksen enn i biljard. Kan du for eksempel bruke den i tipping og på jobbintervjuer?
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Johnny
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Aug 2008 04:15
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Johnny »

Når jeg spiller counterstrike, EIER jeg innimellom så sinnsykt hardt og treffer på alt og alle og spiller som en gud. En annen dag kan newbies treffe meg å drepe meg og jeg treffer ikke en dritt. Da har de så flaks at de faen ikke veit det sjæl engang.
Antall ord: 51

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

TheMartine skrev:Jon blund: Hvordan kan flaks være en tilstand? Er det sånn at "flaksen" forteller deg når du bør gjøre hva, og så blir resultatet bedre enn hvis du hadde måtte bestemme selv?
Hvilke andre scenarier kan du bruke flaksen enn i biljard. Kan du for eksempel bruke den i tipping og på jobbintervjuer?
Jajaja, i jobbintervjuer er det genialt å bruke flaks. Da bare går du inn i flaks-tilstanden, og vips møter du en intervjuer som liker deg og ansetter deg selvfølgelig.

I ett jobintervju jeg var på for lenge siden møtte jeg en dame som hadde gått å tenkt på meditasjon. FLAKS FOR MEG!!! Så vi brukte hele jobbintervjuet på å snakke om meditasjon. Og jeg fikk jobben og en kjempe-lønn, selvfølgelig ;)
Antall ord: 137

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Innlegg av TheMartine »

jon blund skrev: Jajaja, i jobbintervjuer er det genialt å bruke flaks. Da bare går du inn i flaks-tilstanden, og vips møter du en intervjuer som liker deg og ansetter deg selvfølgelig.

I ett jobintervju jeg var på for lenge siden møtte jeg en dame som hadde gått å tenkt på meditasjon. FLAKS FOR MEG!!! Så vi brukte hele jobbintervjuet på å snakke om meditasjon. Og jeg fikk jobben og en kjempe-lønn, selvfølgelig ;)
Nå tuller du med, meg. Ikke sant? :mozilla_undecided:
Antall ord: 86

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 343 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

jon blund skrev:
TheMartine skrev:Jon blund: Hvordan kan flaks være en tilstand? Er det sånn at "flaksen" forteller deg når du bør gjøre hva, og så blir resultatet bedre enn hvis du hadde måtte bestemme selv?
Jajaja, i jobbintervjuer er det genialt å bruke flaks. Da bare går du inn i flaks-tilstanden, og vips møter du en intervjuer som liker deg og ansetter deg selvfølgelig.

Å, kjempe lønn tilsvarer????????
:^o
:^o
Antall ord: 144
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
M...
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 02 Sep 2007 16:29
17
Lokalisering: Vestlandet

Finnes flaks?

Innlegg av M... »

Jeg er ikke akkurat den som føler at jeg er født under ei heldig stjerne, (men iflg. "Loven om tiltrekning" så blir man jo uheldig nå man sier det mange nok ganger, så kanskje derfor...???!!! :mozilla_frown: ) men i hvertfall. I sommer så såg jeg ei annonse i lokalavisen hvor de etterlyste sommerjobb som avisbud, og m mulighet for fast ansettelse. Så jeg ringte og sa at jeg var interessert. Så etter at jeg var vikar for en i den nærmeste byen, fikk jeg fast jobb i byggefeltet hvor jeg bor. Så den tlf. angrer jeg ikke på at jeg tok. :mozilla_smile: Men jeg kan ikke si at jeg føler meg som "fetter Anton" i hverdagen. Snarere en blanding mellom "Donald" og "Klodrik".
Antall ord: 129

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

TheMartine skrev:
jon blund skrev: Jajaja, i jobbintervjuer er det genialt å bruke flaks. Da bare går du inn i flaks-tilstanden, og vips møter du en intervjuer som liker deg og ansetter deg selvfølgelig.

Nå tuller du med, meg. Ikke sant? :mozilla_undecided:
Nei nei, tuller ikke! Jeg har flaks, og bruker det aktivt og bevisst. Lar aldri en sjanse gå fra meg.
Antall ord: 108

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Nov 2006 21:18
18
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Innlegg av ? »

ser meg ut som flakstilstand, du..

så skulle universet bestå av tilfeldigheter......?
Antall ord: 12
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
KetMas
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Sep 2008 20:27
16
Lokalisering: Vikhammer
Har takket: 9 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Re: Finnes flaks?

Innlegg av KetMas »

TheMartine skrev:Av og til går ting så utrolig bra at vi ikke kan gjøre annet enn å skylde på flaksen. Andre ganger går det så ufattelig dårlig, at det rett og slett må være uflaks. Noen må være født under en lykkestjerne, mens andre blir forfulgt av uhell. Sier vi, i hvert fall. Jeg er litt av og på når det gjelder å tro på flaks, akkurat nå er jeg ikke sikker på det ene eller det andre, så jeg synes det hadde vært artig å lese litt om hva andre tror. Finnes flaks? Eller er det kanskje karma? Law of attraction? Har noen mer flaks enn andre?
Jeg hadde utrolig mye flaks når jeg var mindre, rundt 5-15 år. vant masse på skrapelodd o.l
Men nå fra 15-21 år så har jeg liksom mista den flasksen jeg hadde :mozilla_yell:

Så enten er det noen som har masse lykke, ellers er det noen som har Uflaks.
Jeg trur egentlig ikke så mye på flaks/uflaks tingen. Det bare er der!
Sjansene er vell 1:10000000 for og vinne ett eller anna
Antall ord: 191
Hi, I'am Fox Mulder!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

? skrev:ser meg ut som flakstilstand, du..

så skulle universet bestå av tilfeldigheter......?
:-s

ingen tilfeldigheter i universet nei...du... Tilfeldig er et ord som burde forbys. Vi burde egentlig ha en anti-tilfeldighetsstyrke i politiet som avlyttet alle telefoner og internett trafikk og fjernet ordet "tilfeldig" og satt de som brukte det i tenkeboksen inntill de fant ut hvorfor det ikke var "tilfeldig". Serrriøzt azz...

Det eneste ordet "tilfeldig" gjør er å fjerne oss fra å prøve å forstå det som skjer med oss slik at vi slipper å oppdage ting som ellers ville tvunget oss til å forandre livsførsel eller virkelighetsoppfatning.
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

jon blund skrev:Det eneste ordet "tilfeldig" gjør er å fjerne oss fra å prøve å forstå det som skjer med oss slik at vi slipper å oppdage ting som ellers ville tvunget oss til å forandre livsførsel eller virkelighetsoppfatning.
Egentlig. Men det er jo fint å bli "overrasket" da.
Antall ord: 47
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

ludoburgero skrev:
jon blund skrev:Det eneste ordet "tilfeldig" gjør er å fjerne oss fra å prøve å forstå det som skjer med oss slik at vi slipper å oppdage ting som ellers ville tvunget oss til å forandre livsførsel eller virkelighetsoppfatning.
Egentlig. Men det er jo fint å bli "overrasket" da.
Ja absolutt, ordet "overrasket" må vi ikke fjerne!!! :mozilla_surprised:
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vandrer
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Des 2004 10:33
19
Lokalisering: Nøtterøy

Innlegg av Vandrer »

Tror flaks og uflaks er svært subjektive begreper som jeg mener betegner hvor heldig eller uheldig man synes en selv eller andre er. Men uansett er uttalelsen gjordt fra et ståsted og derfor mener jeg også at flaks eller uflaks blir et meeeeeget vrient begrep å fastslå. Formeningene om flaks/uflaks tror jeg overskygger alle andre detaljer i det da store bildet på siden av selve fokuset på flaks/uflaksen... Så med andre ord; en situasjon som tyder på uflaks, kan allikevel gi en større forståelse og mening i det lange løp og dermed skape grobunn for "happy ending"... som man kanskje ikke ville hatt om "flaksen" hadde vært der i utgangspunktet...

Hmmmmm.....eller håper jeg det bare er slik? :-)
Antall ord: 126

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links