Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderBegrepsavklaring

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Mysticool
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 19 Sep 2005 15:25
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Lørenskog

Innlegg av Mysticool »

murmel skrev:Jeg tror demoner er det sorte og vonde vi har inni oss...(Noen har nok fler enn andre) Tror ikke det er demoner utenfra som skal komme å ta noen..
ala poltergeist fenomener?
Antall ord: 34
Mysticool

Digger Frognerfitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Re: Begrepsavklaring

Innlegg av Gjest »

xmaggiex skrev:Etter å ha lest litt her og, litt der hadde det vært fint med en begrepsavklaring=)
Jupp; jeg kan finne slike på Wkipeida, men hva betyr de ulike begrepene for deg?
- Spøkelse
- Gjenferd
- Ånder
- Demoner
- Engler
- Hjelper
Sikkert mange andre begrep ute å går. Hadde vært fint med en liten beskrivelse av hva du legger i de enkelte=)
Spøkelse
En avdød person som viser seg.

Gjenferd
En avdød person som viser seg, evt er negativ.

Ånder
Energivesner. (Vanskelig og forklare)

Demoner
Relgiøst begrep på negativ energi.

Engler
Høyere lysånder som hjelper deg om du spør pent :)

Hjelper
Ånder som er med deg og hjelper deg gjennom livet.

Dette er min versjon, Veit ikke om jeg har missforstått helt jeg :mozilla_undecided:
Antall ord: 131

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Begrepsavklaring

Innlegg av Metodisten »

xmaggiex skrev:Etter å ha lest litt her og, litt der hadde det vært fint med en begrepsavklaring=)
Jupp; jeg kan finne slike på Wkipeida, men hva betyr de ulike begrepene for deg?
- Spøkelse
- Gjenferd
- Ånder
- Demoner
- Engler
- Hjelper
Sikkert mange andre begrep ute å går. Hadde vært fint med en liten beskrivelse av hva du legger i de enkelte=)
Det har litt med Norsk språk og gammel bruk å gjøre.

Og "spøke", er i dag morsomt ladet liksom. Leser man gamle tekster kunne man bruke spøke om en som f.eks lurte folk eller trikset og manipulerte folk.
Ett spøkelse er ett fenomen om noe man ikke kan forklare som driver med folk.
Ett fenomen som virker og ha sin egen vilje og driver med folk, banker i vegger, lager skritt osv er da ett spøkelse.
Men det er ingen tvil om att folk knytter dette opp til akkurat dert samme som en

gjenganger.

Det ordet er mere laget for å si att her er det en som går igjen. Gjen/ ganger.

Det er alltså det samme. Gjenganger er ett bedre ord, men spøkelse er urgammelt og bør få bli.

Ånd /ande er mere den bibelske termen for ett menneskes sjel. Det er alltså også helt det samme, men bibelen snakker ikke så mye om spøkelser i den forstand vi er vant til å høre.

Demoner er også tatt ut av bibelen. Det er onde spirituelle skapninger med ulike evner.

Engler er bibelske begreper. Unødig å si så mye mere om dem for alle har hørt de bibelske variantene. Også i Koranen er det engler.

Hjelper er en moderne term.
Etter att folk har fått det for seg att man har hjelpere i form av engler eller ånder til avdøde mennesker som liksom har tatt på seg og hjelpe å beskytte en.
Men en hjelper blir da også en ånd, så en ser att dette er mye det samme.
Antall ord: 332

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links