Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderSpørsmål om spøkelser..!

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
mattao92

Innlegg av mattao92 »

snuppedilla har ikke bare et stort hjerte, men stor hjerne :mozilla_wink:
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 19 Nov 2006 19:19
18
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Innlegg av Diablesse »

mattao92 skrev:snuppedilla har ikke bare et stort hjerte, men stor hjerne :mozilla_wink:
Eller begge deler:D
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Jun 2005 10:40
19
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

:lol: altså... var det ikke noe med en flue inni et hodet og "lost in space"???
Antall ord: 15
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Diablesse »

Folkens! Jeg har fundert litt mer og kommet fram til enda noen spørsmål:

Kan spøkelser/gjenferd føle?

Kan de føle ting som sult, tørst, kulde, varme og smerte? Dårlig samvittighet? Hevnbegjær? Sjalusi? Frustrasjon, sinne, glede, forvirring? Kan de i det hele tatt føle noe?
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Sparrow

Innlegg av Slettet_Sparrow »

De kan føle sinne, glede, sorg osv, dette er følelser som sitter i sinnet - og det er intakt. Kulde, varme, sult og lignende er følelser som har med fysikken å gjøre, så disse følelsene er borte. Et spøkelse har ingen mage å bli sulten i.
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 29 Sep 2006 00:01
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Innlegg av livingdeaddoll »

Diablesse skrev:Folkens! Jeg har fundert litt mer og kommet fram til enda noen spørsmål:

Kan de føle ting som sult, tørst, kulde, varme og smerte? Dårlig samvittighet? Hevnbegjær? Sjalusi? Frustrasjon, sinne, glede, forvirring? Kan de i det hele tatt føle noe?
finnes det ikke hevngjerrige spøkelser da? de har jo tideligere vært mennesker, så hvorfor skal de ikke kunne føle det de følte når de var mennesker. frustrasjon og forvirring over at ting ikke er som det var, og sinne fordi ting ikke vil bli som før. sult tror jeg nok ikke, de har vel ikke akkurat behov for å spise..?
Antall ord: 120

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
19

Re: Spørsmål om spøkelser..!

Innlegg av madjava »

livingdeaddoll skrev:
madjava skrev:
Eller om man tilskriver menneskers sinn evne til fantasi og sjølvbedrag, kan det like godt ende opp med at spøkelser kun eksisterer i fantasien til mennesker som sliter med å takle virkeligheten. :(
neh, da hadde det ikke funnets diverse video bevis og EVP opptak.
pøh...finns det da?
Antall ord: 54
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
19

Re: Spørsmål om spøkelser..!

Innlegg av madjava »

snuppedilla skrev:
madjava skrev:
Diablesse skrev:Jeg har ofte lurt på noe... Mange spøkelser går rundt og hjemsøker og raser ned ting, noen vil ha hevn osv osv... Men jeg har også hørt tilfeller der de døde har måttet "gjenoppleve" sin banedag eller en hendelse i livet eller noe hver natt eller no sånt... Hva er det som har skjedd med disse spøkelsene? Liksom, hvis dette er tilfelle, er de som spøker da bevisst på det de gjør? Bevisst på at andre mennesker kan se dem, bevisst på at de er fanget i en slik... tilstand?

En annen ting jeg lurer på, er: Kan gjenferd eldes? Og hvis en liten gutt, for eksempel, dør, og finner ut at han skal gå igjen, så er det vel "naturlig" at han går igjen som en liten gutt. Men hvis det er en gammel dame som dør, og deretter går igjen - går hun da igjen i den tilstanden/alderen hun var i da hun døde? Altså gammel? Eller kan det hende at hun går igjen som ungpike?

Noen funderinger fra min side. Håper noen kan komme med et vettugt svar eller to! ;)
Eller om man tilskriver menneskers sinn evne til fantasi og sjølvbedrag, kan det like godt ende opp med at spøkelser kun eksisterer i fantasien til mennesker som sliter med å takle virkeligheten. :(
Eller hva med at du innbiller deg mangel på spøkelser like mye som jeg innbiller meg noe annet??? Kan en illusjon være så god at det skaper den fullendte "virkelighet" så sterk at man ikke klarer å bryte den i perioder som f.eks et helt liv?

Så skal man heller ikke gå utifra annet enn den virkelighet man befinner seg i da ;)

uansett om man velger å tro/stå fast ved at den gjelder alle, selv de som fornekter den, når den egentlig kun er din og ikke en annens

men du evnt vektlegger støtte fra annet som bygger opp under din virkelighet til å definere den som sannheten som også burde gjelde andre som tror på evnt spøkelser?

Men dette gjør jo også de som tror på spøkelser, de bygger også sin virkelighet på elementer av erfaring og til en viss grad vitenskap som ikke utelukker, ikke gir svar, men utelukker ikke. Ergo kan det virke noen ganger ganske ydmykende og kanskje respektløst at noen svart på hvitt latterligjør noe de erfarer fysisk og psykisk som en utvidelse av en felles "virkelighet"

for her er cluet på en måte... vi deler en slags grunnplattform i sansing, virkelighet osv.. men så kommer det individuelle inn og kan ikke alltid forkastes som fantasi, hallusinasjon eller hva man vil kalle det :) og dermed får vi ulike og utvidende oppfatninger begge veier..

så kan man velge da... å se på det som berikende eller fattig.. for å påstå at et individ sin virkelighet er fattig er respektløst uansett vei det går om man tror eller ikke tror på spøkelser?
Vel...påstår ikkje noko...og er usikker på om grunnplattforma vår(les alle mennesker) er så lik...når vår virkelighet er farga av ynskje og frykt...når vår individuelle oppfatning av kva som er virkelighet blander seg med fantasi osv...når alt vert mulig og samtidig er ein umulighet...vår kunnskap og dermed vår forståelse av virkeligheten forandrer seg...samtidig er virkeligheten konstant og uforandra...den individuelle illusjonen er ein fattig måte å sanse virkeligheten på...begrensa og fordømmande...
Antall ord: 608
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Diablesse »

livingdeaddoll skrev:
Diablesse skrev:Folkens! Jeg har fundert litt mer og kommet fram til enda noen spørsmål:

finnes det ikke hevngjerrige spøkelser da? de har jo tideligere vært mennesker, så hvorfor skal de ikke kunne føle det de følte når de var mennesker. frustrasjon og forvirring over at ting ikke er som det var, og sinne fordi ting ikke vil bli som før. sult tror jeg nok ikke, de har vel ikke akkurat behov for å spise..?
Sparrow skrev: De kan føle sinne, glede, sorg osv, dette er følelser som sitter i sinnet - og det er intakt. Kulde, varme, sult og lignende er følelser som har med fysikken å gjøre, så disse følelsene er borte. Et spøkelse har ingen mage å bli sulten i.
Nå ble jeg klokere:) Takk for svar ^^
Antall ord: 180

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links