Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderSannhetsgehalt?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

H. skrev:
JUNE skrev:
twiggy skrev:
JUNE skrev:dette har jeg kopiert fra et annet sted på forumet.

regner med at det er slike ting du mener twiggy...

https://www.paran.no/b_pic.php?id=325
Hi-hi,
ja JUNE ! Du har skjønt !

(-Er du synsk?... Flere av de andre her inne har nemlig ikke sett det du har sett / skjønt).

Mitt neste innlegg kommer med et sitat av det aller beste innlegget i denne tråden...
...følg med.

klem, twiggy
nei er ikke synsk. hmm... dette skal bli spennende du..... følger med.
sjå opp på toppen av sia daaaaaa :mozilla_cool:
haha... dritbra jørgen...
du... skal jeg skrive anotherbrickinthewall et sted, eller er det noe annet lurt jeg må gjøre..?
Antall ord: 128

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
H
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 24 Jan 2004 12:04
20
Lokalisering: oslo

Innlegg av H »

JUNE skrev:haha... dritbra jørgen...
du... skal jeg skrive anotherbrickinthewall et sted, eller er det noe annet lurt jeg må gjøre..?
neeeei...det har jo ikke noe med another brick in the wall å gjøre med engang.

finn ut hva slags cd det bildet er fra.

også ser du på hintet.

også sier jeg ikker mer ;)
Antall ord: 58

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
H
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av H »

twiggy skrev:
Ja, æ trur åsså de!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Æ ecså gla at nån trur på mæ!
Eter at ho bestemora mi blei gravid i sjette måned sjedde de nå førfærdelgi. Ho ramla, åsså bæssfrarn min sa at "enten stupe du på have, eller så stupe du på land". TO DAGA ÆTTERPÅ STUPA HAN PÅ LAND!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
E det nån såm ser mæ å såm kan førrklare???????????+
H. ? - Du e jo sunsk......
kos med spøkelse, gi spøkelse en klem !
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

H. skrev:
JUNE skrev:haha... dritbra jørgen...
neeeei...det har jo ikke noe med another brick in the wall å gjøre med engang.

finn ut hva slags cd det bildet er fra.

også ser du på hintet.

også sier jeg ikker mer ;)
slem er du..... :mozilla_cry:
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

karina skrev:
madjava skrev:
karina skrev:Vel, det er litt kjipt å bli anklaget for å gå på stoff, jeg så jo nettopp selv et gjennomsiktig menneske. Men når sånne superrare ting skjer hender det jeg faktisk spør meg selv om jeg bare har dritgod fantasi eller er helt gal. Så det er nok en mulighet. Dop derimot er ikke helt min greie, og det har aldri skjedd meg noe uforklarlig under påvirkning av alkohol heller. Bare i helt klar og edru tilstand.
Får du kontakt med slike gjenomsiktige mennesker? Eller vert du bare ein tilskuer som observerer?
Jeg har bare sett et én gang, og han forsvant rett foran øynene mine.
Har kanskje opplevd noko liknande sjølv, men eg tolka det som dagdrømming.
Antall ord: 129
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Theodor
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Jan 2007 04:17
17
Lokalisering: Oslo

Re: Sannhetsgehalt, metode og grammatikk

Innlegg av Theodor »

chupacabra16 skrev:
Theodor skrev:La meg kommentere dette i tre deler. Først det grammatiske som er verdt å kommentere ved aktiviteten til brukerne på dette forumet.

Grammatikk er ekstremt viktig i dagens samfunn, språklig presisjon likeså. Ikke bare handler det om å gjøre seg forstått, det handler også om å sende signaler om at man er en oppegående person. Sagt på en annen måte: Skriver man dårlig, blir man heller ikke tatt på alvor. Det er et velkjent og neppe bestridelig faktum at språklige evner henger nøye sammen med intelligens og også utdanningsnivå. Det er ikke det samme som at alle intelligente skriver godt, eller at alle godt utdannede er intelligente - det er bare det trenden viser, og det finnes så klart drøssevis av unntak. Ikke at mange av disse unntaket er brukere på dette forumet...Konklusjon: Den gjennomsnittlige brukeren på dette forumet er antagelig enten ung eller lavt utdannet, og sjeldent særlig intellektuell eller intellektuelt/akademisk bevandret.

Forsknings-/ og argumentasjonsmetode er mitt neste ankepunkt for relevansen i trådene på denne siden. Dette henger selvsagt også nøye sammen med intelligens og utdanningsnivå. Selv enkle poenger som "det blir ikke sant fordi du føler det eller tror det", synes å unnslippe mange her. Det finnes to fremgangsmåter for å finne sannheten, og den ene er rett, mens den andre er gal. Den rette (1) er å gjennom mange observasjoner å finne holdepunkt for at en teori stemmer. Ta Big Bang som eksempel. Grunnen til at Big Bang er forskernes yndling blant teoriene om universets begynnelse, er simpelthen at ingen andre teorier har like mange observerbare "bevis" som peker i retning av at teorien stemmer. Om det hadde kommet på bordet flere motstridende observasjoner, ville Big Bang-teorien enten blitt utviklet/endret, eller forkastet. Den gale fremgangsmåten (2) - la oss ta brukerne av denne siden, eller Bibelen, som eksempel, tar utgangspunkt i en gitt "sannhet", og velger selektivt ut de "bevisene" som bekrefter teorien. De "bevisene" som ikke passer inn/motbeviser teorien, blir forkastet.

Min konklusjon er altså at det språklige nivået deres gjør sjansene deres enda mindre for å bli tatt på alvor, mens deres barnslige/uprofesjonelle/kunnskapsløse tilnærming til vitenskap OG religion gjør det svært enkelt å stille spørsmålstegn ved påstandene deres. At én person har sett et spøkelse gjør ikke at spøkelser finnes. Like lite at én eller ti tror at jorden skal gå under i 2012. Det har gjennom historien vært mange personer som har trodd at de var Napoleon, Jesus eller Gud. Og tusener, ja, millioner og milliarder av mennesker tror på forskjellige "overnaturlige" sannheter - og alle kan ikke ha rett! Først når mange uavhengige observatører kommer til samme konklusjon/observasjonene korrelerer, kan vi snakke om en viss sannhetsgehalt.

Twiggy treffer smertefullt på én av de to akilleshelene jeg mener dere (brukerne av paranormal.no) har: Nemlig grammatikken. Og kanskje er den viktigst. For historien har vist at de taleføre (altså ikke dere) kan komme unna med like store løgner som dere prøver, bare fordi de var taleføre. Mens dere kommer til kort fordi dere både er løgnere OG lite taleføre.

Få dere litt utdanning. Lær dere å beherske språk. Få litt perspektiv.
snakk om å skilte med sine akademiske og grammatiske kunnskaper....
jeg tror virkelig ikke folk her inne er interessert i å bli tråkket på og kritisert for hver misnte lille ting man prøver å fortelle om. jeg synes du skal være forsiktig med å komme med disse svært så krasse, og sannsynligvis feilaktige vurderingene og konklusjonene dine.

så konklusjonen din på meg vil da være at siden jeg fortsatt er relativt ung og ikke har rukket å ta noen høy utdannelse ennå, har jeg heller ingen grunnlag (eller rett til) å bli tatt på alvor fordi jeg er lite intellektuell og ikke nok akademisk bevandret ?
satt på spissen, er det nok slik mange vil oppfatte deg.

disse hyøt intellektuelle vurderingene tviler jeg på at hører hjemme her, og det er folk som deg og andre som holder folk fra å fortelle om sine opplevelser. prøver man å fortelle noe her, blir man jo enten kuttet ned for at hendelsen ikke er virkelig nok, for at det grammatiske nivået ikke er høyt nok, elelr man blir beskyldt for å gå på stoff eller være dritings basert på det man har opplevd og hvrodan man skriver det.
her har vi grunnen for at jeg ikke gidder å fortelle noe mer ser jeg...
Tro det eller ei, men jeg likte svaret ditt, og du har flere gode poenger jeg legger meg flat for! Selvsagt har du rett til å være her selv om du er ung og uten utdanning - og meningene dine skal selvsagt respekteres:-) Men jeg synes også at du (og sannsynligvis mange andre mye mer enn deg) i stedet for å la deg provosere av innlegget mitt heller bør tenke over hva jeg sier og tenke litt på at det kanskje er noe mening i det.

Jeg synes det virker som du gjemmer deg bak det at du er ung, og bruker det som en unnskyldning for å være mindre faktaorientert. Det synes jeg er uansvarlig. Det lukter litt for mye av fireåringen som lyver og sier "det var ikke meg" når mora spør hvem som har knust blomstervasen. Du er kanskje ung, men etter alt å dømme er du ikke såå ung heller ( tipper 14 - 18 ) og da synes jeg du er gammel nok til å ta fullt ansvar for påstandene dine (nå har ikke jeg sett deg skrive noe noe annet sted her, så dette gjelder nok andre mer enn deg). Mange på denne siden (sjekk for eksempel tråden om verdens undergang i 2012) tror det er holdbart å slenge påstander ut i løse lufta, som om det skulle vært gudegitt informasjon. Men sånn fungerer ikke verden. Og det blir ikke mer sant av at mange tror det samme heller (ta Wikipedia som eksempel). Fakta er fakta. Basta.

Selvsagt finnes det mange ting som er vanskelige å bevise/motbevise (spøkelser etc), og da står det selvsagt åpent for spekuleringer. Men hold din sti ren: Vær tydelig på hva som er egne meninger/spekulasjoner, andres meninger, myter eller spådommer, religion eller faktabasert vitenskap.
Antall ord: 1073

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

twiggy skrev:
Dj_Devil skrev:ser du ikke ironien i mye av det ludo sier?
han berre bruker deg som et generell eksempel. med mye av det du sier..
eg som har dysleksi har rett å sleff fått nokk av folk som klager på "oss" derfor reagerer eg. elller kanskje "kriger" med di andre..
skal eg da snu ryggen til? etter å ha hørt dette hele livet mitt? skal dei personene som sier hva di sier sitta der å få lov å si det uten at det kommer kosenkvenser?
nei du.. det er berre galt.
Slutt å klage på dysleksien din!
Lær deg å skrive.
det var andre gang du klagde på det samme innlegge...
og desuten så klagde eg ikke. satte frem eit eksempel.
akkuratt som du nevner dop som eit eksempel hele tiden.. så se hva du selv gjør før du klager på meg..
desuten så var det ikke retta mot deg.
Antall ord: 153
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

twiggy skrev:
eg som har dysleksi har rett å sleff fått nokk av folk som klager på "oss" derfor reagerer eg. elller kanskje "kriger" med di andre..
skal eg da snu ryggen til? etter å ha hørt dette hele livet mitt? skal dei personene som sier hva di sier sitta der å få lov å si det uten at det kommer kosenkvenser?
Lær deg å skrive.
Poenget er jo at det ikke går an når man har dysleksi. Måtte bare le av deg her. Du var bare komisk slem.
Antall ord: 128

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

karina skrev:
twiggy skrev:
Lær deg å skrive.
Poenget er jo at det ikke går an når man har dysleksi. Måtte bare le av deg her. Du var bare komisk slem.
muligt å være komisk slem aldså?
akkuratt som alle mobbere som er komisk slemme for resten av klassen utenom den det gjelder?
mhm.. komisk slem.. er ikke noe som er det.. enten det er en komiker som rakker ned på andre eller noen som skriver innlegg. så er det aldri komsik å være slem. aldri for den personen det gjelder.
Antall ord: 190
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Rart det er krig i verden?? Nope

Innlegg av ludoburgero »

Taraxum skrev:HEHEHEHE.... Her snakker man om en enkelt persons spørsmål (noen vil si anklagelse) om rusmisbruk... Ikke det å drepe eller misshandle noen. Om du tok det jeg skrev her så dypt, så synes jeg egentlig mer synd på deg. Dette er utrolig latterlig!
Det var da du som spurte om det var rart at det var krig i verden.
Så du var den første til å nevne krig. Jeg har heller ikke snakket om å mishandle.
Og så må du absolutt ikke være så innbilsk at du tror jeg tok det du skreiv "DYPT".
Med mindre du sikter til at du har sunket dypt når du skriver det lavmålet du her gjør.
Men jeg velger å heller anta at du bare er veldig ung og ikke har helt kontroll på følelsene dine, ettersom disse "utbruddene" dine lyser "hormoner i ubalanse".
Selvfølgelig bare rent hypotetisk.
Jeg er IKKE enig med det personen skrev om at folk her inne går på dop eller drikker for mye.
Jeg synes nettopp du sa at det var et spørsmål, mens andre vil ta det som en anklage. Og nå sier du altså at personen faktisk KOM med en anklage?
Bestem deg, vær så snill.
Men det vil alltid være EN person her i verden som ikke vil dele eller være enig med ditt syn eller tro på historier om overnaturlige fenomener.. Sånn er det bare!! Lik det eller ikke.. opp til deg..
Haha... hæ? Hva behager? :lol:
Nei, den kommentaren der skjønte jeg ikke grunnen for gitt.
Jeg har, bare så det er sagt, overhodet NULL komma niks problemer med at noen er uenige med meg eller ikke deler mitt syn. Ignoranse derimot er en ting jeg er mindre tilhenger av.
Men du kaller meg ignorant, og antyder til at jeg bare snur ryggen til med tanke på alle tragediene som skjer i verden. Jeg vil faktisk være så teit å si at det kan diskuteres å være hakke verre enn å bli anklaget for å være en rusmisbruker... Jeg er altså følelsesmessig kald, driter i andre og tillater andre å bruke våpen for onde hensikter.... Jah.... Vil ikke si at du er noe bedre enn personen som startet denne diskusjonen!
Javel, så har jeg også stilt deg et mer eller mindre indirekte spørsmål om at du snur ryggen til TV'en, lille venn. Når du presterer å oppfordre oss her inne til å "ignorere det negative" (som er dine ord), så vil jeg jo anta at du snakker på vegne av hva du selv mener er riktig, og ikke slenger ut noe som ikke representerer dine meninger i det hele tatt. Men selvfølgelig, du har jo på en måte erklært at jeg ikke skal ta dine ord for dine ord da, så er jeg ihvertfall klar over at jeg bare snakker til en VEGG.
Og en vegg bryr seg ikke så mye. Den er jo ignorant nok så det holder ;)
[/list][/u]
Antall ord: 506
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av karina »

Dj_Devil skrev: muligt å være komisk slem aldså?
akkuratt som alle mobbere som er komisk slemme for resten av klassen utenom den det gjelder?
mhm.. komisk slem.. er ikke noe som er det.. enten det er en komiker som rakker ned på andre eller noen som skriver innlegg. så er det aldri komsik å være slem. aldri for den personen det gjelder.
Tror du misforstod meg litt nå. Jeg mente å forsvare deg. Det var bare en så idiotisk ting å si at det var latterlig(til å le av, tragikomisk, jeg ler av noen som sier noe så idiotisk).
Antall ord: 98

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
H
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av H »

ja som en rasist vits.
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av karina »

H. skrev:ja som en rasist vits.
Jepp det er som å si til en mørk person: ''Skjerp deg og bli hvit a'!''
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

karina skrev:
Dj_Devil skrev: muligt å være komisk slem aldså?
Tror du misforstod meg litt nå. Jeg mente å forsvare deg. Det var bare en så idiotisk ting å si at det var latterlig(til å le av, tragikomisk, jeg ler av noen som sier noe så idiotisk).
eg sier det igjen eg :p
aldri flink til å lese under toner eller noen form for ironi eller sarkasme :mozilla_oops: :mozilla_oops:
sorry
Antall ord: 119
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar