Kan du henvise til forskning som bekrefter dette du sier om at synestetikere kan føle farger?ludoburgero skrev:Litt mye forvirring om begrepet synestesi.
Jeg er heller ikke akkurat utlært om fenomenet, men jeg mener å vite at det betyr noe litt annet enn hva som er beskrevet her.
Synestesi er kobling av sanser, riktignok. En synestetiker kan mene med bind for øynene, og med ganske stor korrekthet, at han kan føle fargen han tar på. Si han tar på et eple, kan han si om det er grønt, gult eller rødt når han er blendet.
En synestetiker kan også mene å høre farger, se smaker... vel, i teorien alle sanser som vi vanligvis ikke tenker lar seg koble over i andre sanser.
Jeg har alltid vært opptatt av narkotiske stoffer, og deres effekter på hjernen, og har dermed fått med meg at synestesi er noe som imidlertid inntreffer en bruker under LSD-rusen. Dette er noe av den hyppigste effekten av selve hallusinasjonsrusen. Lyder kan forekomme i bilder. Det er rapportert at de aller aller fleste brukerne har SETT musikken de hører på. Notene og lydene har tatt visuelle former. Og omvendt, en har hørt veggene.
Så kan det diskuteres om det er en hallusinasjon eller ikke.
Men mest sannsynlig er det jo det.
Også i nykter/edru tilstand hos en synestetiker? Vel, det kan vi kanskje anta.
Men visse indisier tyder jo på at det ligger noe sannhet i det, når en blindebukk kan ta så mye rett når det gjelder fargene han tar på.
Uansett hva det enn er, så ligger det ihvertfall en liten sannhet i det, og det er at fenomenet forekommer.
Medfødt? Det vet jeg ikke. Kanskje det er en medfødt evne hos oss alle, men glemt hos de fleste. Kanskje vi faktisk kan bruke våre sanser på også andre måter enn dem de vanligvis blir brukt til? Jeg tror vi har mye å lære av f.eks. blinde mennesker.
De er jo mestre i å "lukte" at noen er tilstede
Det er mange ting som gjør at blinde kan føle at det kommer mennesker i nærheten. Det kan være trekk, lukt, vibrasjon i gulvet, lyder, og sikkert enda mer.