Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderÅnder og spøkelser,hva er forskjellen?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Mystica
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 04 Mai 2005 13:28
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ghettoen

Ånder og spøkelser,hva er forskjellen?

Innlegg av Mystica »

Har sett flere ganger at noen sier at det er forskjell på ånder og gjenferd/spøkelser.
Er det noen som kan forklare meg forskjellen?
Jeg har gått ut fra at det er det samme jeg dah :mozilla_oops:
Antall ord: 38
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

I mitt lille hode så er ånder mer enn generell beskrivelse på en bevisst energi som ikke er jordbunden. Gjenferd er vel bare energiavtrykk? eller...? Nei, vet du, jeg blir helt surrete av alle definisjonene og subkategoriene her selv :lol:
Antall ord: 39
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mystica
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Mystica »

zind skrev:I mitt lille hode så er ånder mer enn generell beskrivelse på en bevisst energi som ikke er jordbunden. Gjenferd er vel bare energiavtrykk? eller...? Nei, vet du, jeg blir helt surrete av alle definisjonene og subkategoriene her selv :lol:
Så fint at det ikke bare er meg som sliter litt da ;)
Virket som "alle" visste det bortsett fra meg he,he.
Men hvis det bare er energiavtrykk,
hvorfor kan mediumer si at de er her fordi du bygde på huset,passe på dere og sånn?
Ikke det at jeg sluker alt rått,
jeg har en sunn skepsis tror jeg dah :roll:
*gruble*
Antall ord: 105
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Forskjellen er som følger:

Vi har bevisste ånder og vi har energiavtrykk. En ånd er bevisst. Et spøkelse er bevisst. For meg er spøkelse og ånd det samme, men jeg prøver å ikke bruke ordet spøkelse, det blir litt casper. Gjenferd, mener jeg er et annet ord for spøkelse.

Gjenganger derimot er bare energien til en avdød person. Den er ikke bevisst. Akkurat som et foto bare er et bilde av fortiden.

Mange blander begrepene og kaller gjenferd for gjenganger etc...
Det viktigste er å skille mellom bevisst og ikke bevisst. Hva man kaller det da er uvesentlig.
Antall ord: 103

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Mystica skrev:
zind skrev:I mitt lille hode så er ånder mer enn generell beskrivelse på en bevisst energi som ikke er jordbunden. Gjenferd er vel bare energiavtrykk? eller...? Nei, vet du, jeg blir helt surrete av alle definisjonene og subkategoriene her selv :lol:
Så fint at det ikke bare er meg som sliter litt da ;)
Virket som "alle" visste det bortsett fra meg he,he.
Men hvis det bare er energiavtrykk,
hvorfor kan mediumer si at de er her fordi du bygde på huset,passe på dere og sånn?
Ikke det at jeg sluker alt rått,
jeg har en sunn skepsis tror jeg dah :roll:
*gruble*
Da er det isåfall fordi ånden er der bevisst... :mozilla_cool:
Antall ord: 119

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mystica
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Mystica »

>wiz skrev:Forskjellen er som følger:

Vi har bevisste ånder og vi har energiavtrykk. En ånd er bevisst. Et spøkelse er bevisst. For meg er spøkelse og ånd det samme, men jeg prøver å ikke bruke ordet spøkelse, det blir litt casper. Gjenferd, mener jeg er et annet ord for spøkelse.

Gjenganger derimot er bare energien til en avdød person. Den er ikke bevisst. Akkurat som et foto bare er et bilde av fortiden.

Mange blander begrepene og kaller gjenferd for gjenganger etc...
Det viktigste er å skille mellom bevisst og ikke bevisst. Hva man kaller det da er uvesentlig.
Takk,nå står det mye klarere for meg.
Ganske logisk i grunn,
bare det at jeg ikke har tenkt på den måten.
Har blitt mer til at jeg har hengt meg opp i at det er en forskjell jeg ikke visste om,
og da stoppa det tydeligvis opp i hodet mitt gitt :lol:
Antall ord: 159
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Malin li fredriksen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Des 2005 00:04
18
Lokalisering: Skien

Innlegg av Malin li fredriksen »

hm... dette spørsmålet du kom med følte jeg sjøl at var litt vrient og prøve å svare på:)
jeg syns en forrvirende sjel passer best og si noen ganger i enkelte tilfeller jeg da.
for folk er så innmari skeptiske til ånder og spøkelser..
jeg har testa venne gjengen min og hvem som tror på dette og ikke.
mange tror på det og er skeptisk. men mange tror ikke på det. for da veit jeg hvem jeg kan prate med om dette og ikke. så derfor ble jeg så sinnsykt glad for og være på denne siden. det er sefølgelig mange som er skeptisk her inne også.
det var jeg også inntil jeg begynte og oppleve en del ting sjøl.
men som sakt folk velger å tro det de vil :)
liker sånne diskusjons emner jeg :)
må bli flinkere til og diskutere :)
Antall ord: 149
lev livet så lenge du kan :)
smil og vær glad..
smil til verden så smiler verden tilbake til deg!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Rose78
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 31 Des 2005 00:47
18
Lokalisering: Nordland

hei

Innlegg av Rose78 »

Forskjell på Ånd å spøkelse er at spøkelse er bare en energi som repiterer seg på samme tidspunkt å gjør det samme om å om igjen.
Mens en Ånd/spirit altså en avdød persons ånd som ikke funker som et spøkelse som kun repiterer seg.En ånd til en avdød kan man kommunisere med gjennom et medium.
Ble litt knøvlet formulert da :mozilla_smile: men en avdøds ånd er mere levende på en måte enn hva et såkalt spøkelse er.
Antall ord: 88

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Rose78
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 31 Des 2005 00:47
18
Lokalisering: Nordland

hei

Innlegg av Rose78 »

hehe må forklare det på nytt

En spøkelse er et avtrykk en energi som gjør di samme tingene til samme tidspunkt.
repiterer seg å som man ikke kan komme i kontakt med eller kommunisere med.
Det er bare en kopi av noe som repiterer seg.En energi uten inteligens på en måte.

Ånd en avdød person er derimot mere levende å repiterer seg ikke.Å man kan kommunisere med dem eventuelt gjennom et medium.
Antall ord: 75

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Re: hei

Innlegg av >wiz »

Rose78 skrev:hehe må forklare det på nytt

En spøkelse er et avtrykk en energi som gjør di samme tingene til samme tidspunkt.
repiterer seg å som man ikke kan komme i kontakt med eller kommunisere med.
Det er bare en kopi av noe som repiterer seg.En energi uten inteligens på en måte.

Ånd en avdød person er derimot mere levende å repiterer seg ikke.Å man kan kommunisere med dem eventuelt gjennom et medium.
Mere levende? Et spøkelse er ikke levende i det hele tatt hvis vi følger din definisjon.
Det blir som å si at et menneske er litt mer levende enn et bilde tatt av det aktuelle mennesket.
Antall ord: 114

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links