Atmi skrev:Dette her er så typisk. Nå sier du at du vil ikke akseptere at andre undertrykker mennesker på grunn av sin tro. Altså, du vil ikke at folk på grunnlag av tro, som ikke er bevist - skal bruke dette til å påvirke andre.
Nei, nå leser du mellom noen linjer som ikke er der.
Påvirkning er greit. Du må gjerne prøve å overbevise meg om at det finnes ånder,
men om du vil at kun de som tror på ånder skal få diskutere på dette forumet, da protesterer jeg.
Og jeg forstår jo at du her legger vekt på de tingene vi vanligvis kanskje vil kalle tvang eller overgrep - liksom hemme andre i sin naturlige utvikling ved å påtvinge dem meninger, holdninger og handlingsmønster.
Men ser du at det er det samme du gjør? At du på grunnlag av din tro, som heller ikke kan bevises - forsøker å undertrykke andres åndelige utvikling?
Det er akkurat samme shiten. Alle påvirker alle, alle vil forsøke å undertrykke andres tro, så lenge den ikke stemmer med sin egen. Spesielt når man har en sterk tro - og du BA, du har en forholdesvis sterk tro - for å si det mildt. Og det gjør ikke undertrykkelsesbehovet mindre. men det gjør det større.
Nei, jeg forsøker ikke å undertrykke noen. Jeg forsøker å få frem argumenter som viser at endel av det som presenteres her er irrasjonell tro, noe er oppspinn, osv. Det står enhver fritt å motbevise mine påstander eller å vise bedre argumenter enn meg, derfor oppfatter jeg ikke disse diskusjonene som kuende på noe vis.
Dessuten har jeg ikke noe tro i denne forstand. Min oppfatning er at det finnes så mange forskjellige muligheter, i så mange forskjellige situasjoner, at å peke på en som er den ene riktige tror jeg ikke er mulig. Jeg kan peke ut en som er mer sannsynlig enn en annen, i et konkret tilfelle, men ikke at det er den mest sannsynlig av alle muligheter. Derfor påstår jeg at jeg ikke har noen tro.
Dersom du ønsker å gjøre som du preiker. Da bør du faktisk kanskje revurdere det med om du kanskje skal akseptere at andre ikke mener det samme som du. Men du trenger ikke respektere det.
Nå gjelder ikke det bare deg da. Det gjelder oss alle. Vi må være litt forsiktige med å ikke akseptere at andre trumfer gjennom sin vilje - for da trumfer vi faktisk selv gjennom vår vilje - vi gjør det samme selv.
Fortsatt mener jag at jeg ønsker at dere skal mene akkurat det dere vil, men at jeg vil diskutere med dere, og prøve å overbevise dere om at det ikke nødvendigvis er riktig.
Voltaire sa noe slikt som: "Jeg er dypt uenig i dine meninger, men vil inntil døden forsvare din rett til å ytre dem"
Noe slikt tenker jeg også.