Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderBærums Verk - Video. Noen som vet noe?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
shellsås
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 15 Nov 2005 17:51
19

Bærums Verk - Video. Noen som vet noe?

Innlegg av shellsås »

Mitt første innlegg! Lurer på en ting:

På Bærums Verk, ved kjøpesenteret, ligger det flere eldgamle trehus. Tror de er fra 17-1800 tallet.
I "hovedhuset" nærmest senteret skjer det litt snåle ting...
Bygget brukes som kontorer for senteradministrasjonen.
Hver eneste natt ca.kl. 00:15 eller 01:15 (avhengig av om det er sommer- eller vintertid) ringer telefonene. Det starter alltid i samme rom.
Tar man den, høres en snål pipelyd/susing. Deretter begynner telefonen i rommet ved siden av å ringe. Tar man den kommer samme lyd, og telefonen i neste rom der igjen begynner å ringe. Og sånn fortsetter det gjennom hele rekka, med 7-8 telefonapparater.
Telenor skal ha vært der flere ganger, men ikke funnet noen årsak til dette.

Andre ting som har skjedd er at hunder har nektet å gå inn i visse rom, noen har hørt skritt og dører som knirker, selv om de fysisk står og ser på den lukkede døren.

En natt nå i sommer kunne dette sees fra utsiden:
En lampe på et av kontorene blinker veldig uregelmessig... Ingen var tilstede inne i huset. Filmet dette med mobilen. Videoen ligger under.
http://media.putfile.com/Bv64/original

Noen som vet noe om dette stedet???
Antall ord: 214

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Åndevandreren
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 26 Jul 2005 23:36
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Hjemme

Re: Bærums Verk - Video. Noen som vet noe?

Innlegg av Åndevandreren »

shellsås skrev:Mitt første innlegg! Lurer på en ting:

På Bærums Verk, ved kjøpesenteret, ligger det flere eldgamle trehus. Tror de er fra 17-1800 tallet.
Hver eneste natt ca.kl. 00:15 eller 01:15 (avhengig av om det er sommer- eller vintertid) ringer telefonene. Det starter alltid i samme rom.
Tar man den, høres en snål pipelyd/susing. Deretter begynner telefonen i rommet ved siden av å ringe. Tar man den kommer samme lyd, og telefonen i neste rom der igjen begynner å ringe. Og sånn fortsetter det gjennom hele rekka, med 7-8 telefonapparater.

Andre ting som har skjedd er at hunder har nektet å gå inn i visse rom, noen har hørt skritt og dører som knirker, selv om de fysisk står og ser på den lukkede døren.

En lampe på et av kontorene blinker veldig uregelmessig... Ingen var tilstede inne i huset. Filmet dette med mobilen. Videoen ligger under.

Jeg kan personlig bekrefte alt dette. Jeg har opplevd det selv,da jeg jobbet som vekter og gikk nattevakt på verket. det sies at det er en tidligere brukseier, Conrad Clausen som går igjen. Han døde meget ung, 33 år gammel tror jeg, og han døde i dette bygget, nå omtalt som administrasjonsbygget.
Antall ord: 273
Åndevandreren

Live a life you like, use a God you trust and dont take it all too seriously......

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Pusejenta
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 17:56
19
Kjønn (valgfri): konemor
Lokalisering: In My Mind
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av Pusejenta »

Aldri hørt noe om dette stedet før, men vil gjerne høre mer :mozilla_undecided:
Antall ord: 15
We make a living by what we get, we make a life by what we give.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Silmarill
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Feb 2005 19:22
19
Lokalisering: In a galaxy far, far away!

Innlegg av Silmarill »

Mamma`n min har vokst opp på Bærums verk! Hun mener at hun lekte med ei som het Karianne som var fra familien Clausen!
Mamma mener at det skal være mye rart på vertshuset også!
Mye historie der, så det er ikke så om det spøker litt!
Antall ord: 50
"initative comes to thems that wait!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Thor23
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Okt 2005 15:01
19
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Thor23 »

Hei Shellsås...Likte nicket ditt veldig godt.. Takk for god reklame. Hilsen bestyreren
Antall ord: 14
Alt som er ukjent kan forbindes med frykt!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 14 Okt 2005 14:33
19
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Innlegg av Heksepusen »

Dette var nytt form meg også.Har bod i Bærum selv. Vil høre mer om dette.
Har hørt at oppe ved Tanum et sted skal det ligge en gammel pike skole som det hender litt forskjelig på. Det er det eneste jeg har hørt om og vært med på når jeg bode i Bærum
Antall ord: 61
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
hallinka
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Aug 2005 15:13
19
Lokalisering: Lørenskog

Innlegg av hallinka »

Aldri hørt om noe av dette før jeg heller, men hører gjerne mer - det var interesant!
Antall ord: 19
“I'm an illusion of your heart. A manifestation of your adolescent psyche.” – Haruko, FLCL

Life may not be the party we hoped for, but while we are here we might as well dance.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Åndevandreren
Nybegynner
Nybegynner
19

Åndevandreren skrev:
shellsås skrev:Mitt første innlegg! Lurer på en ting:

Jeg kan personlig bekrefte alt dette. Jeg har opplevd det selv,da jeg jobbet som vekter og gikk nattevakt på verket. det sies at det er en tidligere brukseier, Conrad Clausen som går igjen. Han døde meget ung, 33 år gammel tror jeg, og han døde i dette bygget, nå omtalt som administrasjonsbygget.
Jeg kan tillegge når det gjelder de telefonene at det stemmer at Telenor har vært der og ikke funnet noe. Mange, meg selv inkludert har også hørt telefonen ringe inne på møterommet i dette bygget. Og der er det ikke telefon... :mozilla_laughing:
Antall ord: 322
Åndevandreren

Live a life you like, use a God you trust and dont take it all too seriously......

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Åndevandreren
Nybegynner
Nybegynner
19

Dersom det er ønskelig kan jeg få til en treff på Verket hvor vi kan få muligheten til å komme inn i bygget og gå litt rundt på verket og få litt historie og sånn. Send meg en PM om du dere er interessert... :mozilla_laughing:
Antall ord: 46
Åndevandreren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
binders..
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 16 Okt 2005 18:41
19
Lokalisering: oslo

Innlegg av binders.. »

har hørt om bærums verk og att det skjer ting der ..tror jeg har lest om det og men det er lenge siden..men filmen ja hvorfor ikke.jeg har hørt om lign fenomen.kan også vere en pære som er på vei til og gå da også kan det bli sånn blinking.men skjer det ofte det der så er det nok andre grunner ja en dårlig pære hehe. :mozilla_surprised:
Antall ord: 79
lev live nyt live og ver glad

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 14 Okt 2005 14:33
19
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Innlegg av Heksepusen »

Jeg blir gjerne med ditt opp. det hadde hver spenede å kansje fått oppleve det.
Men hvordan skla vi gjøre med å avtale ting i såfall?
Antall ord: 27
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Thor23
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av Thor23 »

CONRAD CLAUSEN (1773 - 1785)
I 1773 overtok den 18-årige Conrad Clausen driften av Bærums Jernverk. Han hadde allerede fått god skolering i bergverksdrift i utlandet, og verket fikk nå sin kanskje viktigste periode. Nye driftsformer ble innført, noe som b.l.a. førte til at masovnen kunne brenne hele året. Tidligere ble den blåst ned når det ikke var nok vann i Lomma (lommedalselva).

Conrad Clausen utvidet også Verket med Fossum (ved Bogstadvannet). Han laget en ny og bedre Verksskole, som var påbegynt i Anna Kreftings tid, og han ansatte fast skoleholder i 1773. Conrad Clausen døde ung, bare 31 år gammel, og hans enke drev Verket videre i noen år før det i 1791 ble solgt til Peder Anker, eier av Bogstad.

Har gjort litt lekser etter at en tipset om conrad clausen som var en sentral person i dette bygget...Funnet det som står ovenfor. Kommer med mere om jeg dumper borti info.
Antall ord: 166

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Thor23
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av Thor23 »

Verkets historie

KONGEN (1610 - 1624)
DET NORSKE JERNKOMPANI (1624 - 1640)
GABRIEL MARCELIS (1641 - 1664)
FAMILIEN KREFTING (1664 - 1769)
PEDER ANKER (1791- 1824)
FAMILIEN WEDEL JARLSBERG (1824- 1898)
FAMILIEN LØVENSKIOLD (1889- )

KONGEN (1610 - 1624)
I 1603 - 04 ble det funnet jernmalm i "vestre Bergum", dvs. i området ved Kirkerudåsen og Eineåsen, som så meget lovende ut. Kong Christian IV sluttet kontrakt i 1610 på åremål med Paul Smelter, kongens bergverksmann, som på egen bekostning skulle bygge smeltehytte i Bærum. Den første hytten ble bygget på Wøyen, hvor 33 mann var i virksomhet - og noen år senere ble det bygget hytte ved Gommerud gård. Paul Smelter var en mann med idéer. Han foreslo at jernhyttene i Bærum skulle samles og utbygges til et virkelig jernverk. Dette ble gjort, og til verkets drift ble 3 - 4 gårder innkjøpt i 1615. Dette var et brudd med den gamle driftsmåten. Det gjorde Bærums Verk til det ledende jernverk i Akershus, og jernhyttene i Christiania(Oslo) og Aker ble nedlagt for på denne måten gi verket i Bærum skikkelig driftsgrunnlag.
DET NORSKE JERNKOMPANI (1624 - 1640)
Kongen drev verket fram til 1624, hvoretter Jernkompaniet fortsatte fram til 1640. Verket ble i denne perioden drevet meget dårlig, og etter en stor vannflom i 1638 som ødela dammer og driftsbygninger, ble Verket lagt ned i 1641.

GABRIEL MARCELIS (1641 - 1664)
Nederlenderen Gabriel Marcelis ble eier i 1641 og flyttet jernverket fra Wøyen gård og Spikerbrukfallet til det sted det er i dag. I 1643 lot han bygge en dobbel masovn som leverte renere jern. Produksjonen var stangjern, spiker, kanoner og kuler.

FAMILIEN KREFTING (1664 - 1769)
I 1664 overtok familien Krefting Verket, og drev det helt fram til 1769. I Anna Krefting's tid (1712 - 66) ble Verket regnet som det største i Norge, og det hadde stor betydning for Norge i krigsårene fram til 1721 (Den store nordiske krig). I 1762 brant hovedbygningen på Bærums Verk, som da hadde stått siden 1678. I en alder av 79 år startet Anna Krefting gjenoppbyggingen - og bygningen stod ferdig i 1764. Etter Anna Kreftings død i 1766, solgte arvingene Verket til et interesseselskap, som drev det fram til 1773.

I 1773 overtok den 18-årige Conrad Clausen driften av Bærums Jernverk. Han hadde allerede fått god skolering i bergverksdrift i utlandet, og verket fikk nå sin kanskje viktigste periode. Nye driftsformer ble innført, noe som b.l.a. førte til at masovnen kunne brenne hele året. Tidligere ble den blåst ned når det ikke var nok vann i Lomma (lommedalselva).

Conrad Clausen utvidet også Verket med Fossum (ved Bogstadvannet). Han laget en ny og bedre Verksskole, som var påbegynt i Anna Kreftings tid, og han ansatte fast skoleholder i 1773. Conrad Clausen døde ung, bare 31 år gammel, og hans enke drev Verket videre i noen år før det i 1791 ble solgt til Peder Anker, eier av Bogstad.

PEDER ANKER (1791- 1824)
Peder Anker var eier av både Bogstad-godset og Bærums Verk. I tillegg var han general- veiintendant og den første norske statsminister fra 1814 frem til 1821. Peder Anker bygget under høykonjunkturen i 1790-årene en masovn (mulltømmerovn) på Fossum, og en stangjernshammer i Maridalen. Han tok også opp igjen de gamle gruvene ved Sognsvann for å få god malmblanding. Han bygget vei fra Bærums Verk over Fossum, forbi Sognsvannsgruven til Maridalshammeren - den såkalte Ankerveien. Veiene ble sentralnerven i den mektige industrivirksomheten til Peder Anker. I 1820 kjøpte han Hakadals Verk, og sammen med sin svigersønn grev Herman Wedel Jarlsberg , som senere drev jernverkene , bygget han vei fra Maridalshammeren til Hakadals Verk - den såkalte Greveveien. Bedriften besto nå av masovn og stangjernshammer ved Bærums Verk, Fossum, Maridalen og Hakadals Verk. I 1820 kjøpte Peder Anker dessuten Moss jernverk. Peder Anker døde i 1824.

FAMILIEN WEDEL JARLSBERG (1824- 1898)
I 1824 ble grev Herman Wedel Jarlsberg eier av jernverkene, og ved hans død i 1840 ble driften overtatt av sønnen, baron Harald Wedel Jarlsberg. Baron Harald Wedel Jarlsberg var utdannet marineoffiser, og var den siste som drev jernverket på Bærums Verk etter den gamle metoden. Han var også ordfører i Bærum kommune i flere perioder . Masovnen fra 1767 var i drift frem til 22. mai 1874, da den blåste ned for siste gang. Virksomheten ble lagt om til jernstøperi med tilhørende mekanisk verksted. Den nedre delen av Masovnen ble stående som en del av støperibygningen, og er i dag – til tross for ombygning – bevart som et minne fra jernverkstiden.

FAMILIEN LØVENSKIOLD (1889- )
I 1889 ble Verket omdannet til et interesseselskap, bestående av baron Harald Wedel Jarlsberg's arvinger, av Carl Otto Løvenskiold, som på den tiden var statsminister. Senere ble Verket gjort om til aksjeselskap, og inngår i dag i Løvenskiold – Vækerø- konsernet. Støperiet ble nedlagt i 1964, og driften omlagt til trevareindustri, blant annet produksjon av dører. Mye er bevart av det gamle jernverksmiljøet. Store deler av Verksgata med Hovedbygningen (Verksgården) fra 1764, og arbeidsboligene fra 1700-tallet, samt Værtshuset fra 1640, og skolebygningen fra 1900-tallet er alle bevart. Bærums Verk hovedgård ble bygget av baron Harald Wedel Jarlsberg i 1848, og er i dag bolig for Bærums Verks nåværende eier Carl Otto Løvenskiold med familie.

En større boligutbygging i 1980-årene bidro til en ny fase i Bærums Verks historie. Stedets fredede bygninger, samt prisbelønnet arkitektur- og restaureringsarbeid, dannet grunnlaget for et unikt handels– og håndverkssenter. En videreutvikling av Handelsstedet Bærums Verk fant sted i 1997, da Verkets gamle produksjonslokaler ble bygget om. Det pittoreske jernverksområdet fremstår i dag som et av landets mest særpregende og levende senter for handel, håndverk og historie.

20.02.2002
Bærums Verk Spillet

Ja, her kom det enda mere!!!!
Antall ord: 1029

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Re:

Innlegg av Konto avsluttet »

Åndevandreren skrev:Dersom det er ønskelig kan jeg få til en treff på Verket hvor vi kan få muligheten til å komme inn i bygget og gå litt rundt på verket og få litt historie og sånn. Send meg en PM om du dere er interessert... :mozilla_laughing:
Nå er jeg sent ute Åndevandreren, en god del år sent ute, men lurer på om det fortsatt er aktuelt med den omvisningen?
Antall ord: 71

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
åpent sinn
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Jan 2009 00:48
15
Kjønn (valgfri): Jinte
Lokalisering: Hedmark

Innlegg av åpent sinn »

Dette hørtes intr ut :D
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links