Drømmer, NDO & ut av kroppen ⇒ Har du opplevd å sitte fast mellom søvn/våken?
Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer
-
- Standard bruker
- Startet: 03 Mai 2005 22:22
- 19
- Blitt takket: 2 ganger
been that done there.. døse er jo et fint ord for det. Man ser ikke så smart ut når man døser igrunn.
Antall ord: 25
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Nybegynner
- Startet: 02 Okt 2005 22:57
- 19
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Oslo
Har akkurat det samme med jevne mellomrom. Oj, ja følelsen er klaustrofobisk og ganske kvalmende da det føles som å være inni noe organisk. Men det er ikke sånn at jeg er i halv-søvne. Det er litt facinerende følelse, men når jeg synes det er nok står jeg bare opp og ser på tv eller noe en halvtime så er følelsen borte når jeg legger meg igjen.Bearchild skrev: Hvis jeg skal prøve å beskrive den må det bli noe sånt som mykt og hardt på en gang, liksom svære baller som svever rundt og truer med å knuse meg, men de veier på en måte ingenting.. isopor.. samtidig som jeg flyter fritt men er innestengt. Ganske klaustrofobisk egentlig. VELDIG vanskelig å sette ord på.
Men.. for ti år siden gikk jeg gravid, og opplevde denne tilstanden oftere og oftere når jeg la meg for kvelden. Plutselig slo det meg,- det er sånn det kjennes ut å ligge inni magen!! Akkurat som om jeg husket den følelsen.. og etterhvert, mens jeg lå og kjente på denne rare følelsen var det som om lyder og lys forandret seg, og jeg kunne levende forestille meg hvordan det var å "være der inne". Har ikke hatt denne våken- drømmen siden.
Tanken har slått meg at det er sånn det føles før man blir født
J
Antall ord: 243
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 11 Okt 2005 16:49
- 19
- Lokalisering: Oslo
- Blitt takket: 1 gang
Opplevd noe lignende
Jeg opplevde noe lignende en gang for mange år siden. Jeg antar at jeg var rundt 10-11 år. Jeg våkna plutselig midt på natta, men da jeg prøvde å åpne øynene mine klarte jeg det ikke, uansett hvor hardt jeg prøvde. Jeg fikk også en ekkel, innestengt følelese, som om jeg var fanget i lakenet, men det var jeg ikke. Jeg husker at jeg var 100% sikker på at jeg var våken, men likevel klarte jeg ikke å åpne øynene eller komme meg løs. Jeg har drømt noen ganger at jeg ikke kan se, men dette var annerledes. Jeg husker at jeg kjørte neglen inn i håndflaten for å sjekke om jeg var våken. Til sist la jeg meg utmattet ned igjen og tenkte at jeg bare måtte sove. Jeg våknet dagen etterpå som normalt. Ganske ekkel hendelse jeg husker godt den dag i dag.
Antall ord: 155
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 27 Sep 2005 15:04
- 19
- Lokalisering: Bergen
Jeg falt inn i en slags form for "søvparalyse" for bare et par timer siden. Som om hele kroppen var lam, prøvde å å mobilisere alle krefter, rope og åpne øynene, men til ingen nytte. Men det som faktisk skremte meg litt var at jeg kjente et trykk nederst på magen, som om noen holdt en hånd der, og jeg hørte en stemme som snakket svært monotont og lavt, så jeg fikk ikke med meg hva han sa. Blei litt redd, var fantstisk glad når jeg klarte å åpne øynene igjen, og løfte armen, og da var selvfølgelig stemmen borte. En venninne av meg mener dette er kun en drøm, men det kan da vel ikke bare være det? Det er jo helt jævlig, man er så maktesløs, og det liker jeg virkelig ikke.
Antall ord: 143
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 11 Apr 2005 11:51
- 19
- Kjønn (valgfri): Gutt
- Lokalisering: Skiptvet
jeg har hatt en del lignende opplevelser kanskje ikke helt det samme men nært
Antall ord: 15
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 08 Jun 2005 10:40
- 19
- Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
- Blitt takket: 4 ganger
dette er en ganske normal tilstand for mange og jeg opplever det igjennom snitt en gng i uken..
som mange av dere nevner.. jeg var redd for å havne i denne tilstanden.. hvor jeg ikke helt sover.. kan ha åpne øyne og se innventaret i rommet på samme tid som jeg ser det "andre"
men de tre siste gangene har jeg seiret fordi jeg lar det skje og kommer meg over panikkstadiet og sist gang nå var igår.. da snakket jeg med en dame.. jeg ikke vet hvem hun er.. jeg ble sint og ba henne snakke forståelig.. ellers gadd jeg ikke mer og kom til å avbryte det.
Det fine nå er at jeg ser ikke lenger kun en masse uforståelig ting og hører lyder.. men faktisk får inn mennesker og musikk og mer håndfaste ting jeg kan bearbeide i etterkant og tror at dette henger sammen med en viss type utvikling..
så til dere som opplever dette uansett hvor ofte eller lite, prøv å komme over panikkstadiet, da kan det bli ganske så morsomt og fantastisk.. som å få innblikk i en annen verden man også tilhører..
som mange av dere nevner.. jeg var redd for å havne i denne tilstanden.. hvor jeg ikke helt sover.. kan ha åpne øyne og se innventaret i rommet på samme tid som jeg ser det "andre"
men de tre siste gangene har jeg seiret fordi jeg lar det skje og kommer meg over panikkstadiet og sist gang nå var igår.. da snakket jeg med en dame.. jeg ikke vet hvem hun er.. jeg ble sint og ba henne snakke forståelig.. ellers gadd jeg ikke mer og kom til å avbryte det.
Det fine nå er at jeg ser ikke lenger kun en masse uforståelig ting og hører lyder.. men faktisk får inn mennesker og musikk og mer håndfaste ting jeg kan bearbeide i etterkant og tror at dette henger sammen med en viss type utvikling..
så til dere som opplever dette uansett hvor ofte eller lite, prøv å komme over panikkstadiet, da kan det bli ganske så morsomt og fantastisk.. som å få innblikk i en annen verden man også tilhører..
Antall ord: 193
Vær snille mot dyrene
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 11 Apr 2005 11:51
- 19
- Kjønn (valgfri): Gutt
- Lokalisering: Skiptvet
jeg har hatt problemer med og våkne og føle at jeg er våken og alike vell føle at jeg sover men jeg kan bevege meg og gå rundt men jeg er ikke der jeg skulle ha vert.
Antall ord: 41
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 27 Sep 2005 15:04
- 19
- Lokalisering: Bergen
Dette var godt å høre Snuppedilla!! Nå nesten håper jeg at jeg opplever det en gang til, så skal jeg heller kjempe mot panikken i stedet for lammelsen Jeg vet noen snakka til meg, men det var lavt og utydelig, noe som var irriterende, for jeg var jo nysgjerrig, men jeg var jo allermest vettaskremt, det innrømmer jeg gladelig. Forbanna reddhare som jeg er... hehe..
Antall ord: 67
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Du er ikke noen reddhare! Det er helt normalt å kjempe mot en slik opplevelse! Jeg husker den gang jeg kom over panikken, jeg sa at jeg var klar og skulle greie det denne gang, mente det også.. så bare gikk det over og jeg opplevde en fantastisk verden med forskjellige musikkstykker og mennesker og tilslutt en delfin som avsluttet hele greia.. da beveget jeg ene armen og tenkte: ja ja.. det var jo fint.. he he men ikke sant.. en vet jo ikke hva som venter så ikke rart du er redd!Evrydike skrev:Dette var godt å høre Snuppedilla!! Nå nesten håper jeg at jeg opplever det en gang til, så skal jeg heller kjempe mot panikken i stedet for lammelsen Jeg vet noen snakka til meg, men det var lavt og utydelig, noe som var irriterende, for jeg var jo nysgjerrig, men jeg var jo allermest vettaskremt, det innrømmer jeg gladelig. Forbanna reddhare som jeg er... hehe..
Antall ord: 161
Vær snille mot dyrene
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 28 Mar 2005 14:53
- 19
- Lokalisering: Troms
wow.. digert bilde du har der!
har forøvrig opplevd dette jeg også. skrev om det i en tråd.. tror jeg kalte den for krystaller og lammelse eller noe sånt.
har forøvrig opplevd dette jeg også. skrev om det i en tråd.. tror jeg kalte den for krystaller og lammelse eller noe sånt.
Antall ord: 32
Face your fears,live your dreams. carpe diem!
Hide post links |
Tilstanden heter søvnparalyse.Slå det opp på nettet, enkel forklaring på det :mozilla_wink:
Antall ord: 15
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Jepp.. mn søvparalyse forklarer ikke alt for meg... har opplevd forskjellen...suss24 skrev:Tilstanden heter søvnparalyse.Slå det opp på nettet, enkel forklaring på det :mozilla_wink:
Antall ord: 29
Vær snille mot dyrene
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 29 Okt 2005 19:11
- 19
- Lokalisering: Ålesund
Re: Har du opplevd å sitte fast mellom søvn/våken?
Xpirit skrev:Når jeg var liten opplevde jeg rare ting om natta. Jeg kom på det for kanskje bare et år siden. Hadde liksom ikke tenkt på det på lenge.
Også er det så vanskelig å beskrive.
Jeg pleide få en ekkel følelse, en tilstand jeg "falt ned i". Pleide se noe grått,brunt,blankt,svart. Noe rart, en slags vegg (kanskje øyelokkene?) som jeg satt fast i. Jeg sov, men sov ikke. Jeg var våken, men var ikke våken. Jeg merket den (veggen, hullet eller hva jeg skal kalle det) et par sekunder før den kom, kjente jeg ble "dratt inn i det", og bare NEI IKKE SETT DEG FAST DER (for jeg visste at kom jeg først dit var det som et vakuum av venting og ekkel-følelse som aldri stoppet!)
Klarer bare beskrive det som ekkelt og at jeg ikke kunne styre meg fra det. Det bevegde seg og det var vondt. Vet ikke. Merkelig. Jævlig.
Når jeg har tenkt på dette i ettertid har jeg kommet frem til at det kan være at jeg "satt fast" mellom bevissthet og underbevissthet.
Jeg var våken, men klarte ikke åpne øynee eller røre meg.
Dette skjedde ofte, noen andre som har hatt lignende?
Jeg pleide også å kjenne at jeg dalte nedover i senga mi. Som om ikke sengen hadde underlag.
Minner mye om symptomer på epilepsi.. få deg sjekket
Antall ord: 242
Man tror på det man ser og hører..
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 15 Aug 2004 20:55
- 20
- Lokalisering: hedmark
noen ganger når jeg sover/ikkesover, så drømmer/ikkedrømmer jeg at jeg sklir eller snubler, og så gjør jeg det og, eller... ja det føles sånn og kroppen rykker til, så våkner jeg og synes det er litt morsomt, så sovner jeg.
Antall ord: 49
i dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it!
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 09 Nov 2005 21:45
- 19
Jeg opplevde noe sinnsykt ekkelt engang jeg lå i sengen. Jeg vet at jeg ikke hadde sovnet enda. Plutselig ser jeg en veldig tynn,slags knoklete hånd som var knallrød og selvlysende komme mot ansiktet mitt mens den beveget på fingrene, det føltes som om den var på vei til å ta tak rundt halsen min. Klarte tilslutt å få opp øynene før den var helt innpå meg. Opplevde det samme noen dager senere, bare at da var hånden svart med grå og oppblåste fingertupper. Jeg kan ikke huske å ha sett så sterke farger som på den røde hånden noen gang i drømmer, det var så virkelig at det føltes som den var der fysisk. Uff, hadde seriøse problemer med å lukke øynene igjen etterpå...
Bare lurer sånn på hva det kom av, vanligvis ser jeg ingenting når jeg lukker øynene. Bare svart. Sånn var det de gangene og, helt til hånden plutselig kom.
Noen som tilfeldigvis har sett noe lignende?
Bare lurer sånn på hva det kom av, vanligvis ser jeg ingenting når jeg lukker øynene. Bare svart. Sånn var det de gangene og, helt til hånden plutselig kom.
Noen som tilfeldigvis har sett noe lignende?
Antall ord: 173
Hide post links |