BA skrev:Tussa skrev:Vi får håpe sola holder seg, men om 800 millioner år er det visst slutt uansett da hvis vi skal stole på dagens forskere. No more univers!
Nå må du ikke skremme folk unødig da.
Solen er nå ca 4 milliarder år, og har fortsatt 4,5 milliarder år igjen.
Hehe! Innen den tid bør isåfall menneskene og jordsmonnet gått igjennom en forandring som gjør at vi og jorda tåler den høye varmen og strålene. Eller funnet opp en helsikka til solkrem for om 800 millioner år er det ikke levelig på denne planeten lengre i forhold til solens styrke.
Universet har enda bedre tid. Så vidt jeg vet finnes det ingen beregninger på hvor gammelt universet kan bli, men jeg har sett antagelser på at universet er i midten av dets levetid nå, hvilket vil si at det har ca 14 000 millioner år igjen.

Dagens beregninger går utpå at de ikke har satt sluttdato da forskerne er meget overrasket over at universet stadig er i ekspansasjon. De mener at universet næres av den mørke massen/energien, og så lenge den eksisterer vil universet stadig utvides.
Vil vi høre det hvis sola smeller? Nei. For det første hadde vi ikke klart oss: Den ekstreme varmen i den tidlige flammeballen av eksplosjonen ville gjort oss til toast øyeblikkelig. Dette bygger jeg på forskernes uttalelser i forhold til BigBang. Litt barnslig lyd på min PC, men den som har litt mer mikkmakk og lydstyrke kan kanskje få denne lyden til å bli litt kul. Gå inn på undernevnte nettside og hør den første lyden i universet. En millon år komprimert til 5 sek. Pluss mye annet lydsnavvel fra det ytre roms dannelse.
Ved å analysere den kosmiske bakgrunnsstrålingen har en amerikansk forsker laget lydsporet til Universets begynnelse. Venter du en kjempesmell, får du deg en overraskelse. De lyseste tonene i soundtracket til Universets begynnelse, er opprinnelsen til de første stjernene. De ble slått på rundt 200 millioner år etter Big bang - mye tidligere enn forskere har trodd til nå. Lyden av Universets første én million år begynner som noe midt imellom en akkord og en buldring, som blir stadig dypere og med stadig økende volum. Etter hvert går Universet over i en vislelyd. Volumet var på nivå med dette.
Skiftet er vanskelig å høre, fordi det overdøves av to andre effekter. For det første blir tonene stadig lavere – flere oktaver lavere, i det dypere toner legges til blandingen og bølgene strekkes av Universets utvidelse. Kombinert med verdensrommets stadig økende volum, blir lyden ganske lik et jetfly som suser forbi. Ironisk nok begynte Big bang stille. Hvislelyden er dannelsen av skodde i universet. Vanskelig å få med seg på så få sekunder men..
Du kan laste ned flere lydspor av Universets opprinnelse fra professor Whittles egen hjemmeside, som du finner en lenke til nedenfor:
Lenker:
Professor Mark Whittle: Hjemmeside
Professor Mark Whittle: Big Bang Acoustics: Movie and Sound Files