Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Nidarosdomen???
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Jan 2005 22:17
- 19
- Kjønn (valgfri): Gammal røy
- Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
- Har takket: 455 ganger
- Blitt takket: 1355 ganger
Åpningstider for besøk og omvisning - 2005
Hverdager Lørdager Søn- og helligdager
1.mai – 13.juni 09.00 – 15.00 09.00 – 14.00 13.00 – 16.00
14.juni – 15.aug 09.00 – 18.00 09.00 – 14.00 13.00 – 16.00
16.aug – 14.sept 09.00 – 15.00 09.00 – 14.00 13.00 – 16.00
15.sept – 30.april 12.00 – 14.30 11.30 – 14.00 13.00 – 15.00
Her er åpningstidene for Nidarosdomen. Ta forøvrig en titt på http://www.nidarosdomen.no/, ligger en god del info der.. men står sørgelig lite om munken. Vanskelig å finne ut hvem han skal ha vært!
[/img][/quote]
Hverdager Lørdager Søn- og helligdager
1.mai – 13.juni 09.00 – 15.00 09.00 – 14.00 13.00 – 16.00
14.juni – 15.aug 09.00 – 18.00 09.00 – 14.00 13.00 – 16.00
16.aug – 14.sept 09.00 – 15.00 09.00 – 14.00 13.00 – 16.00
15.sept – 30.april 12.00 – 14.30 11.30 – 14.00 13.00 – 15.00
Her er åpningstidene for Nidarosdomen. Ta forøvrig en titt på http://www.nidarosdomen.no/, ligger en god del info der.. men står sørgelig lite om munken. Vanskelig å finne ut hvem han skal ha vært!
[/img][/quote]
Antall ord: 118
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.
http://halvvill.blogspot.com/
http://halvvill.blogspot.com/
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 26 Jul 2005 12:10
- 19
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Sandnes
-
- Standard bruker
- Startet: 20 Aug 2005 21:40
- 19
- Blitt takket: 1 gang
Det skal visstnok være begret Jesus drakk av ved nattværdenen, tror jeg ?himmelriketpåjord skrev: Hva er egentlig en hellig gral??
Antall ord: 23
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- 19
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Jan 2005 12:01
- 19
- Blitt takket: 3 ganger
Det sies at to av jordens energibaner går under Nidarosdomen i Trondheim og at en del av den hellige gralen (begeret som Jesus brukte ved nattverden) befinner seg ett eller annet sted i kirken. – Det sies også at det er munken (den berømte gjengangeren i Nidarosdomen) som vokter den hellige gralen.knut sørli skrev:jeg har aldri vært i Nidarosdomen, men har alikevel en tese om at den hellige gral kan befinne seg der. Har noen hørt noe om det?
Antall ord: 85
Larsrolle er dypt savnet !
Lars Rolle Jensen f 14/7-1945 d 29/5-2008
Paranormal.no anbefaler at du tar en tur hit: MASSE Krystall og sten informasjon !
http://www.larsrolle.net/Starten/starten.html
Paranormal.no anbefaler at du tar en tur hit: MASSE Krystall og sten informasjon !
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Mai 2005 07:40
- 19
- Lokalisering: Steinkjer
Bearchild: Takk for åpningstider og link
Men hva ialle dager har den hellige gral med nidarosdomen å gjøre?
Finnes det noen mer eller mindre troverdige kilder på det?
Fortsatt nysgjerrig på om andre evt har opplevd noe der, og om noen vet/ har hørt om flere enn munken......
Fortsatt nysgjerrig på om andre evt har opplevd noe der, og om noen vet/ har hørt om flere enn munken......
Antall ord: 49
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Det finnes legender, myter om dette med den "Hellige Gral" men ingenting om dette er blitt bevist. Mener å huske at legenden eller en av legendene sier at Jesus og Maria Magdalena dro til frankrike en annen historie sier at Jesus dro til et sted i India og slikt....Thyrin skrev:Bearchild: Takk for åpningstider og link
Jeg finner disse fortellingene lite eller null sannsynlige.
Antall ord: 107
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- 19
Men når begynte dette me han der munken, når skal han ha dødd, og hvem var han?
Antall ord: 20
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Har bare hørt at han skal spøke der i kirken, har ingen data om han.himmelriketpåjord skrev:
Men når begynte dette me han der munken, når skal han ha dødd, og hvem var han?
Noen som vet mere om denne munken ?
Antall ord: 47
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Vet jo at ingenting er bevist eller om gralen i det hele tatt eksisterer eller hva den er, men jeg lurte på hva linken mellom den og nidarosdomen evt skulle være?
Det finnes legender, myter om dette med den "Hellige Gral" men ingenting om dette er blitt bevist. Mener å huske at legenden eller en av legendene sier at Jesus og Maria Magdalena dro til frankrike en annen historie sier at Jesus dro til et sted i India og slikt....
Jeg finner disse fortellingene lite eller null sannsynlige.
Antall ord: 88
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 27 Jul 2005 11:44
- 19
- Lokalisering: trondheim
jeg har ei bok hjemme et sted hvor det står ganske mye om munken i nidarosdomen.må bare rote den fram,så får vi se hva jeg finner ut.
Antall ord: 31
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
-
- Nybegynner
- Startet: 05 Aug 2005 12:37
- 19
- Lokalisering: Lillestrøm
Så spennende - gleder meg til å høre hva boken heter!!!! Venter i spennig
Antall ord: 13
M. Mimsen
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Jan 2005 12:01
- 19
- Blitt takket: 3 ganger
Munken i Nidarosdomen
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi.
Munken i Nidarosdomen er sannsynligvis Norges mest berømte spøkelse. Siden han holder til i nasjonalhelligdommen Nidarosdomen i Trondheim, kunne en være fristet til å utnevne ham til vårt "nasjonalspøkelse".
Det finnes mange beretninger, både vandrehistorier og bekreftede vitnesbyrd, om Munken. Mest kjent blant de siste er bispinne Marie Gleditsch opplevelse under en aftengudstjeneste i Mariakapellet i januar 1924. Idet den forrettende presten stemte i med en salme, så bispinnen en skikkelse dukke opp i søylegangen mot oktogonen. Han hadde tonsur og bar munkekutte, ansiktet beskrives som vakkert, med skarpe trekk og lysende øyne. Han passerte deretter rett gjennom en av tilhørerne. Mens presten stod foran alteret, beveget Munken seg bak ham. På dette tidspunktet løftet han hodet, og bispinnen så at han hadde en blodig stripe over halsen. «Da turde jeg ikke se mer», sa Marie Gleditch senere i en artikkel i Aftenposten i 1930. «Jeg så ned, men da jeg et øieblikk efter så op, stod munken med korslagte armer i den søilegang hvor jeg først så ham og skulte på oss, så forsvant han.» I enkelte gjengivelser av denne historien heter det at bispinnen så Munken ta kvelertak på presten. Men i følge artikkelen i Aftenposten skal hun først et år senere ha fått høre at presten hadde fått et anfall av fortvilelse, og følt at "alt sto fast i halsen på ham". Noen voldelige tendenser hos Munken så hun ikke.
Blant mange andre som skal ha sett munken, er biskop Alex Johnson som fikk selskap av munken i triforiet i 1930. Etter at historien mye senere ble referert i en avis, ville biskopen hverken bekrefte eller avkrefte den.
I 1966 ble Munken høyaktuellt stoff i radio og avsier etter at filosofimagister Jon Medbøe sto fram og fortalte at han og to studenter under nattlige vandringer i Nidarosdomen hadde hørt slepende skritt og messesang - «..og som musikk-historiker kunne jeg bestemme den som korsang fra 1208, Perotinus, Notre Dame.» Dette utløste en voldsom offentlig debatt, og resulterte i intervjuer med flere som hadde sett Munken samt mer generelle innlegg for eller mot troen på spøkelser. Medbøe selv ble imidlertid utestengt fra Nidarosdomen natterstider, etter ordre fra domprosten. Og da Andre Bjerke og Harald Tusberg noen år senere ønsket å utforske mysteriet i et TV-program, forble dørene stengt.
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi.
Munken i Nidarosdomen er sannsynligvis Norges mest berømte spøkelse. Siden han holder til i nasjonalhelligdommen Nidarosdomen i Trondheim, kunne en være fristet til å utnevne ham til vårt "nasjonalspøkelse".
Det finnes mange beretninger, både vandrehistorier og bekreftede vitnesbyrd, om Munken. Mest kjent blant de siste er bispinne Marie Gleditsch opplevelse under en aftengudstjeneste i Mariakapellet i januar 1924. Idet den forrettende presten stemte i med en salme, så bispinnen en skikkelse dukke opp i søylegangen mot oktogonen. Han hadde tonsur og bar munkekutte, ansiktet beskrives som vakkert, med skarpe trekk og lysende øyne. Han passerte deretter rett gjennom en av tilhørerne. Mens presten stod foran alteret, beveget Munken seg bak ham. På dette tidspunktet løftet han hodet, og bispinnen så at han hadde en blodig stripe over halsen. «Da turde jeg ikke se mer», sa Marie Gleditch senere i en artikkel i Aftenposten i 1930. «Jeg så ned, men da jeg et øieblikk efter så op, stod munken med korslagte armer i den søilegang hvor jeg først så ham og skulte på oss, så forsvant han.» I enkelte gjengivelser av denne historien heter det at bispinnen så Munken ta kvelertak på presten. Men i følge artikkelen i Aftenposten skal hun først et år senere ha fått høre at presten hadde fått et anfall av fortvilelse, og følt at "alt sto fast i halsen på ham". Noen voldelige tendenser hos Munken så hun ikke.
Blant mange andre som skal ha sett munken, er biskop Alex Johnson som fikk selskap av munken i triforiet i 1930. Etter at historien mye senere ble referert i en avis, ville biskopen hverken bekrefte eller avkrefte den.
I 1966 ble Munken høyaktuellt stoff i radio og avsier etter at filosofimagister Jon Medbøe sto fram og fortalte at han og to studenter under nattlige vandringer i Nidarosdomen hadde hørt slepende skritt og messesang - «..og som musikk-historiker kunne jeg bestemme den som korsang fra 1208, Perotinus, Notre Dame.» Dette utløste en voldsom offentlig debatt, og resulterte i intervjuer med flere som hadde sett Munken samt mer generelle innlegg for eller mot troen på spøkelser. Medbøe selv ble imidlertid utestengt fra Nidarosdomen natterstider, etter ordre fra domprosten. Og da Andre Bjerke og Harald Tusberg noen år senere ønsket å utforske mysteriet i et TV-program, forble dørene stengt.
Antall ord: 410
Larsrolle er dypt savnet !
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Er ikke så inne i disse tingene, men mener at historien (myten) sier at korsfestelsen var "faket" og at med på flyttelasset til Jesus, da han/de angivelig skulle ha dratt til Frankrike, var denne "hellige gralen" . Så er vel kansje en utgave av historien at den har havnet i nidarosdommen, på et eller annet vis.Thyrin skrev:Vet jo at ingenting er bevist eller om gralen i det hele tatt eksisterer eller hva den er, men jeg lurte på hva linken mellom den og nidarosdomen evt skulle være?
Som sagt , jeg finner ikke dette sannsynlig, men legenden, historien om dette finnes. Noen som vet mere om dette ??
Antall ord: 109
Hide post links |