Hjemsøkt, Gjenferd & Åndervardøge???

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Schritsh
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 10 Aug 2005 02:09
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Norway, Alta

Innlegg av Schritsh »

men du, har dæm ikkje restaurert dær no da? kansje åndan blei redd å rømte ;P
Antall ord: 18
The dumber people think u are the more suprised they're gonna be when u kill them

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

kanskje chatten hadde vært noe for dere??? :lol:
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Schritsh
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av Schritsh »

tja, kansje d.. men e d folk som chatte dær? 8)
Antall ord: 11
The dumber people think u are the more suprised they're gonna be when u kill them

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ulva
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 14 Jan 2005 15:18
19
Kjønn (valgfri): Kvinne

Innlegg av Ulva »

En vardøg er som det blir sagt her et forvarsel om at noe kommr til å skje. Enten ved at man hører noe eller ser noe. Er helt ufarlig, selv om det kan virke skremmende på noen.
Antall ord: 38
Livet er ikke et problem du skal løse, livet er et mysterium du skal oppleve.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Schritsh
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av Schritsh »

joda, skulle fortsatt ønske jeg hadde det :lol:
Antall ord: 7

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
trestjerners
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Sep 2005 11:38
19

Innlegg av trestjerners »

Stinemor skrev:Nei, en vardøg er ikke farlig. Det er akkurat som et forvarsel om noe som komemr til å skje. For eksempel at du hører at telefonen ringer uten at den gjør det, og rett etterpå ringer den. Eller f.eks at du hører at noen åpner en dør uten at den blir det.
Hadde en merkelig opplevelse selv med dette i forrige uke, da både mamma og jeg hørte at kjæretsen min sa navnet mitt, uten at han var der. Skummelt, men helt ufarlig ;)
Kom til å tenke på den andre følelsen jeg. Husker ikke hva den heter, men sånn at du føler du har opplevd noe før.

Kanskje det er 'gamle' vardøger som endelig 'skjer'.. :-s 8-[
Antall ord: 129

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heid
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Mar 2005 13:05
19
Lokalisering: Bærum

Innlegg av Heid »

Jeg hadde en vardøge-opplevelse som barn jeg, som jeg husker som om det skulle vært i går enda. Jeg og en klassevenninne var hjemme i huset hennes etter skoletid, og hadde bestemt oss for at når vi hørte at moren hennes kom hjem, da skulle vi gjemme oss under dyna på rommet hennes og bare ligge der og titte ut gjennom en sprekk i dyna og se om hun fant oss. Vel, vi hørte bilen parkere, inngangsdøra gikk opp, og døren til toalettet åpnet og lukket seg. Vi gjemte oss mens moren var på do (trodde vi.) Etter et par minutter gikk ganske riktig døren til soverommet opp, vi lå der og tittet men så INGEN, bare at gardinen blafret og at hundevalpen satt på gulvet og knurret høyt og flekket tenner mens den så bortover veggen :shock: Dette skremte faktisk livski¤en ut av meg og venninna mi, og da moren kom hjem bare et par minutter senere, sto vi ute i hagen og skalv fordi vi ikke turde å være inne. Vår forklaring på dette i ettertid må ha vært at dette var vårdøgen til moren som sa ifra at hun var på vei... men skummelt var det faktisk, om enn harmløst :wink:
Antall ord: 219
Heid

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Vil bare kommentere ; ser det er forskjellige oppfatninger av hva et VARDØGER er....

Her er hva jeg har "lært", for MANGE år siden:

Et vardøger er alltid bundet til en spesiell person.
Når denne psersonen er på vei HJEM, ( evt på vei til et besøk ), kan det virke som om det er en energi som "går i forveien".

Normalt så er et vardøger ca 2 til 10 minutter foran personen som det "henger ved" .

Vardøger HØRES somregel, kan ved sjeldne tilfeller også sees.

Vardøger er helt ufarlig, det er energi fra ett levende menneske som kommer i forveien.

Jeg har hørt om ett tilfelle hvor ett menneske som hadde vardøger ble hørt hjemme. Men kom ikke....
Etpar minutter etter at vedkommende burde kommet inn døren, fordi vardøgeret allerede var kommet, så hørte man plutselig sirener fra en ambulanse.
Vedkommende var påkjørt bare 2 minutters gange fra hjemmet.

Vardøger gjelder alltid ett menneske, ( er usikker på om dyr kan ha vardøger ).

Ordet heter "vardøger", såvidt meg bekjent, ikke vardøg, eller andre varianter.

Det er ikke tilknyttet til ting, eller andre typer hendelser / forvarsler, kun at man hører (/ evt ser ) at en person kommer....

Asbjørn
Antall ord: 218

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ananas
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Feb 2005 21:55
19
Lokalisering: Akershus

Innlegg av Ananas »

Da jeg satt i bussen, på vei hjem fra skolen, så jeg pappa kjørte litt foran bussen jeg satt i. Jeg ringte han, og spurte om han gadd å vente på meg på bussholdeplassen jeg pleier å gå av på. Så da jeg var kommet dit, satte jeg meg i bilen, og idét jeg setter meg, tenker jeg "Kanskje jeg skulle gå likevel, og hente posten til mormor med det samme? Sånn at jeg slipper å gå tilbake.." (jeg pleier å hente posten for henne når jeg går forbi der hun bor) Men jeg satt på likevel, siden han hadde ventet på meg synes jeg det ville vært litt frekt å si at jeg heller ville gå.
Men hvert fall... Da vi hadde parkert bilen, og jeg hadde hentet vår post, så jeg mormor stå på trappa. Jeg skjønte hun ville si meg noe, så jeg gikk bort. Hun spurte om jeg hadde ringt på, og jeg svarte nei. Så spør hun pappa om han hadde ringt på, og det hadde han ikke. Hun fortalter hun hadde sett på tv, og at det så hadde ringt på, og da var hun sikker på at det var jeg som kom med posten til henne. Pappa lurer på om det kunne ha ringt på på tv'n, men hun sier at nei, hun er helt sikker. Hun hørte "Ding-dong..." akkurat som hennes ringeklokke pleier å lyde. Hun sier det sikkert er vardøger. Så spør jeg henne om når det ringte på, og hun sa at hun hadde åpnet døra nettopp da vi kom med bilden.
(Altså kan det være det ringte på idet jeg tenkte på at jeg kanskje heller skulle gå, så jeg slapp å gå ekstra for å komme med posten til henne.)

Vardøger? Jeg tror det var vardøger. Det har hendt før at mamma og pappa har hørt meg komme før jeg kommer, så det kan ha vært hennes tur til å høre det nå?

(Beklager at det er litt langt, ville bare få med alt) :wink:
Antall ord: 351
"Selv om du er paranoid, trenger det ikke betyr at de ikke er etter deg."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
trestjerners
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Sep 2005 11:38
19

Innlegg av trestjerners »

stilig ;)

har ikke opplevd noe sånt, som jeg kommer på i farta jeg, men det er jo egentlig, som sagt, kjempestilig!

*fasinert* :D
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Ananas skrev:Vardøger? Jeg tror det var vardøger. Det har hendt før at mamma og pappa har hørt meg komme før jeg kommer, så det kan ha vært hennes tur til å høre det nå?
Ja, dette høres ut som et vardøger !
Tror nok hun hørte ditt vardøger, ja.... ;-)

Asbjørn
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thyrin
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Mai 2005 07:40
19
Lokalisering: Steinkjer
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Thyrin »

En ting jeg lurer på etter en opplevelse i gårkveld....
Jeg vet man kan høre vardøger - det har jeg gjort gjennom mesteparten av oppveksten,
Jeg tror også man kan se vardøger i spesielle tilfeller- for det har jeg hørt så mange eksempler på.
Men det jeg er litt usikker på er - kan man føle vardøger tydelig?
Altså rent teoretisk vil jeg jo tro det...
Men samtidig - når det er forvarslet til et levende menneske, hvor mye energi vil det være å føle da?
Muligens idiotisk spørsmål, men forhåpentligvis får jeg noen bra svar fordi :)
Antall ord: 107

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fjottemor

Innlegg av fjottemor »

Vardøger - ettersteg

Vardøger er varsel om at noen kommer, det regnes for lykke for den som det blir varslet om. Det er det med at du hører et menneske som kommer inn døra i gange, sparker av seg skoene...så stille...ingen som kommer. MEN etter en liten stund hører du det samme igjen men da blir det ikke stille men personen kommer faktisk og er der i lys levende livet. Dette mennesket har hatt vardøger - et varsel har blitt sendt ut før ankomst.
Ettersteg er verre. Da forlater en gjest/husets folk et hus, du hører alle de karakteristiske lydene når noen forlater huset. Kler på seg jakke, sko, åpner døra, lukker den og går. Hører du dette på nytt etter en liten stund kalles det for ettersteg og regnes som uheldig for den som gikk.

Dette har jeg hørt hos min gamle samiske mormor (ahkku) helt fra jeg var barn. Jeg skal ikke hevde at det er slik det er, men i min mors og i mine besteforeldres miljø i finnmark var dette deres forklaring på fenomenet. Det er sikkert et halvstudert medium som har en "bedre" forklaring.
Antall ord: 203

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links