The Edge skrev:Jaja, god ferie da BA..
Jeg er fortsatt veldig enig med Asbjørn.
At noen har opplevd noe og funnet en naturlig forklaring på noe som andre har opplevd som paranormalt, synes jeg ikke er noe argument for at det andre opplever ikke skulle kunne være av paranormal art.
Nei, det stemmer. Og slike argumenter har jeg heller ikke brukt.
Dersom en person flere forskjellige steder har opplevd at dører går opp og flagrer, så kan det være at denne finner en naturlig forklaring på dette i de fleste tilfeller, men andre ganger/steder kan alle overskuelige naturlige forklaringer være eliminert, men det skjer likevel.
Man kan aldri forsikre seg om at alle naturlige forklaringer er eliminert. Det finnes alltid noen som kan finne på en ny mulighet.
Der kan selvfølgelig fortsatt finnes en naturlig forklaring som ingen har oppdaget enda, men det kan også hende der finnes en paranormal forklaring som ikke er alment akseptert og bevist enda.. Dessuten finnes det naturlover som setter begrensninger for hva som kan skje, og når det som skjer i enkelte tilfeller bryter med disse naturlovene, da må man begynne å lure om der finnes noe annet...
Det er klart man kan begynne å lure mange ganger, men å si at denne luringen er visshet, eller viten, blir å gå for langt.
Forelskelser kan oppleves forskjellig fra gang til gang og fra person til person. Sånn kan det jo være med paranormale fenomener også.
Javisst, og forelskelse foregår i hodet på den forelskede, og dette tror jeg er tilfelle med veldig mye av det som fortelles om her på forumet også. Og i så fall behøver det ikke være paranormalt.
Dersom en relativt gor utøver trener på spydkast så kan det jo være at denne tar nøyaktige oppmålinger av spydkastene og vindforhold og alt som det blir gjort i store stevner, og at han ved en annledning kanskje tangerer verdensrekorden. Da VET han det, men det har han kanskje ingen beviser for eller vitner på. Kanskje dette kastet heller ikke lar seg reprodusere fordi han egentlig ikke er god nok, han bare var utrolig heldig ved denne ene annledning.. Kanskje dette ikke er et eksempel fra virkeligheten, men jeg mener at dette kan da også skje med helt naturlige ting.. Alle som sjekker VET hva verdensrekorden i spydkast er og vet dermed at det er mulig, men han som påstår å ha tangert verdensrekorden kan kanskje ikke bevise det selv om han VET at han gjorde det.. Andre enn han selv vil jo kanskje aldri finne ut om han lyver eller snakker sant..
Dersom denne utøveren lar spydet stå der det landet, og får hjelp til å måle det igjen senere, kan h*n utelukke målefeil. Fortsatt finnes det andre mulige feilkilder som f.eks. vindforhold mm.
Disse vitnene som ikke så kastet, men hjalp til med kontrollmålingen vet hvor spydet sto, men ikke om vedkommende hadde kastet det dit fra riktig posisjon.
Jeg tror at veldig mye av det som i dag regnes som paranormalt, vil aksepteres som noe naturlig i fremtiden. Fordi man finner nye måleinstrumenter/kunnskap/metoder som gjør at endel paranormale fenomener bevises, og da er det ikke paranormalt lenger.. Da er det naturlig..
Dette er det jeg mener. Det aller meste av det har allerede fått naturlig forklaring, men det er ikke alle som liker disse forklaringene, men heller tror det må være ånder inne i bildet.