Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderSkremmende haiker

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
ghostbuster
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 13 Okt 2004 13:02
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim

Skremmende haiker

Innlegg av ghostbuster »

Denne historien er fra Fosen i Trøndelag. Jeg hørte den først fra en mann fra Trondheim, og leste den siden i ei lokal avis(Tror det var Fosna-folket)
Denne fortellingen kan vel kanskje kalles mer en vandrehistorie eller sagn, men det finns Fosninger som hevder å ha opplevd følgende historie:
I en dal på Fosen et sted(husker ikke navnet) hevdes det at på ett vist sted på strekningen går det igjen en kvinne.
Det sies at hun kan ses av bilister, stående i veikanten veivende med ei øks. Skrømtet skal ha langt uflidd,tykt svart hår og ha et herjet ansikt med stirrende rasende øyne. Hun prøver å stanse de forbipasserende bilistene for å få haik, noe som kanskje ikke er det mest selfølgelige for en stakkars sjåfør...Det verste er imidlertidig at dersom du faktisk stopper forsvinner hun i løse luften. Dersom du ikke stopper og raser forbi
kan du oppleve at hun pluttselig sitter i baksetet på bilen, og stirrer på deg i bak-speilet!!!
En familie som en gang passerte spøkelset, slapp imidlertidig å få henne i baksetet, men opplevde at hun hogg etter bilen med øksa da de passerte.
Etter forklaringene til familien å dømme, så spøkelset ut som en lys levende person. Familien antok rimelig nok at det dreide som en rømt pasient fra et mental-sykehus.
Forklaringen på spøkeriet skal være at da kvinnen var i levende live på begynnelsen av 1900-tallet, gikk hun for å være sær og folkesky. Hun bodde avsides til i denne dalen og hadde lite kontakt med omverdenen.
En dag ble hun alvorlig syk og måtte slepe seg frem til vegen med ei øks som stokk/krykke. Men ingen av de forbipasserende hestevogner eller datidens biler ville stoppe å ta henne med til hjelp, slik at hun døde på stedet.
Noen som har hørt andre versjoner av denne historien eller har andre supplement? Hva heter denne dalen f.eks? :twisted:
Antall ord: 341

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Vampen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Nov 2004 03:53
20
Lokalisering: Tromsø
Blitt takket: 1 gang

Hmm...

Innlegg av Vampen »

Kan ikke svare på den dær historien, med tanke på at jeg ikke er defra..

Men er en lignende historie her omkring.

Man kjører fra Tromsø mot innlandet. Der er det en strekning man ikke skal ta på de som haiker. Det bodde folk der for lenge siden, men bare ruiner av bygningene igjen. De som har tatt på haikerne hevder personen er hyggelig, men straks noen spør hvor hun/han skal, så er personen borte...

Så litt motsatt av din fortelling. Å de har aldri vert noen fare, eller virket truende på noen måte
Antall ord: 98

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Maya
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 22 Nov 2003 08:22
21
Lokalisering: Aabenraa

Skremmende haiker

Innlegg av Maya »

Jeg har hørt sagnet og vi har kjørt forbi den dalen, du skjønner sagnet er litt anderledes det handler om en kvinne ja som skulle til byen med kjæresten, og ble lempet av i full fart kvinnen døde.
Og derfor går hun igjen, det stemmer hun står på høyresiden når du skal til byen og haiker.Og tar du henne ikke med sitter hun i baksetet.
Hokksdalen eller noe i den dur heter dalen.
Da vi kjørte der, satt jeg med spenning og stor fryd om å møte kvinnen, men den gang ei, alt som skjedde var at cd-spilleren i bilen begynte å oppføre seg rart, jeg tittet mye bak meg, men jeg skulle ikke få se henne.
Men siden jeg er en del der ute kan det hende neste gang at jeg får et glimt.
Antall ord: 148
Perfeksjonisme findes ej...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kim
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Jul 2005 05:25
19

Innlegg av Kim »

For å finne ut av dette kan bare noen fra det ommrådet kjøre der og se om dette er sant..
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thyrin
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Mai 2005 07:40
19
Lokalisering: Steinkjer

Innlegg av Thyrin »

Spennende! har levd store deler av livet på fosen og kjørt gjennom (eller forbi som jeg ville ha sagt) hokksdalen mange (!) ganger, men har aldri sett no.... Synes kanskje det er litt pussig at jeg aldri har hørt historien før, siden det ligger et "skisenter" der som er rimelig populært og de fleste jeg noen gang har kjent uttpå der har vært veldig mye der.... Sikker på at det er riktig plass?
Antall ord: 77

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Maya
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
21

Innlegg av Maya »

Ja det sagnet er i Hokksdalen ja.

Og alle som bor på Brekstad iallefall har hørt om sagnet.

Jeg selv var oppmerksom på dette, og var ivrig etter å se henne :cry:
Men jeg så henne ikke den gang 8)
Jeg var virkelig skuffet.
Men det kommer jo til senere anledninger. :lol:
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

Skal også være en brud som går igjen i vei kanten ned gjevingåsen mot stjørdal.
Antall ord: 19
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Pusejenta
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 17:56
19
Kjønn (valgfri): konemor
Lokalisering: In My Mind
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av Pusejenta »

Fikk frysninger på hele kroppen da jeg leste historien 8-[
Antall ord: 9
We make a living by what we get, we make a life by what we give.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheEdge
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 12 Des 2002 20:28
21
Lokalisering: Øvre Årdal

Innlegg av TheEdge »

Pusejenta skrev:Fikk frysninger på hele kroppen da jeg leste historien 8-[
Ja, det er det mange her som sier når de leser en historie eller ser et bilde, ting som jeg kanskje ikke reagerer på..
Når du sier du får frysninger, er det fordi du blir spesielt skremt, eller enser du noe ved historien??

The Edge
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Pusejenta
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 17:56
19
Kjønn (valgfri): konemor
Lokalisering: In My Mind
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av Pusejenta »

The Edge skrev:Ja, det er det mange her som sier når de leser en historie eller ser et bilde, ting som jeg kanskje ikke reagerer på..
Når du sier du får frysninger, er det fordi du blir spesielt skremt, eller enser du noe ved historien??
Det som gav meg frysninger var da jeg leste dette;
ghostbuster skrev:Det verste er imidlertidig at dersom du faktisk stopper forsvinner hun i løse luften. Dersom du ikke stopper og raser forbi
kan du oppleve at hun pluttselig sitter i baksetet på bilen, og stirrer på deg i bak-speilet!!!
En familie som en gang passerte spøkelset, slapp imidlertidig å få henne i baksetet, men opplevde at hun hogg etter bilen med øksa da de passerte.
Og når jeg kom til dette, så syntes jeg umåtelig synd på dama;
ghostbuster skrev:Forklaringen på spøkeriet skal være at da kvinnen var i levende live på begynnelsen av 1900-tallet, gikk hun for å være sær og folkesky. Hun bodde avsides til i denne dalen og hadde lite kontakt med omverdenen.
En dag ble hun alvorlig syk og måtte slepe seg frem til vegen med ei øks som stokk/krykke. Men ingen av de forbipasserende hestevogner eller datidens biler ville stoppe å ta henne med til hjelp, slik at hun døde på stedet.
Antall ord: 228
We make a living by what we get, we make a life by what we give.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ukjent rase
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 02 Jul 2005 17:48
19
Lokalisering: Kristiansund

Innlegg av ukjent rase »

Ææh, jeg ville la vært og kjøre forbi der asso! Ekkel historie, gir meg frysninger! :? Om jeg hadde sett dama der hadde hun nok skremt livskitten ut av meg!
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Maya
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
21

Innlegg av Maya »

Sagnet om bruden på Stjørdalen ja.
Den går ut på at hun ble drept på vei til kirken.
Hun ble aldri gift og grunnen til at hun kan sees innimellom, er at hun leter etter sin brudgom.

Det er hva jeg har hørt om henne.
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheEdge
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 12 Des 2002 20:28
21
Lokalisering: Øvre Årdal

Innlegg av TheEdge »

Fåkke håpe dere misforstod meg sånn at det skulle være noe galt eller pysete i å få frysninger. Jeg bare lurte på om det kanskje var noen som får inn flere detaljer og ting utav et bilde eller en historie enn det som blir fortalt i historien eller er synlig i bildet, eller om det bare var at terskelen for å få frysninger er forskjellig.. Da heller jeg til det siste i dette tilfellet..

Men skummel historie da. Tror jeg kikker etter i baksetet neste gang jeg passerer en heiker... :)

The Edge
Antall ord: 95

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thyrin
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Thyrin »

Maya: Alle som bor på brekstad har ikke hørt historien!
Jeg har nemlig bodd der mesteparten av livet mitt og har aldri hørt noe som helst om det!
Og det på tross av diverse skoleturer til hokksdalen osv....
Må si at det hadde vært morsomt å få vite nøyaktig hvem disse "alle" var, men kan vel ikke akkurat begynne å liste opp her....
Men uansett da....
Ikke meningen om jeg virker irritert eller noe, blir bare litt snålt..... :?
Antall ord: 81

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thyrin
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Thyrin »

Forresten.. en plass jeg vet det skal spøke på fosen er på austrått....
Flere plasser.... Men noe annet ville kaskje vært rart siden stedet har vært bebodd og aktivt i bruk siden vikingetiden iallefall. Om ikke lenger... også under siste verdenskrig...
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links