Da Putin flørtet med Nato
Jeg synes også denne artikkelen om da Putin flørtet med Nato er fin til å ta med seg i hans forestillingsverden da han stilte daværende Nato - generaldirektør George Robertson følgende spørsmål i begynnelsen av sin presidentkarriere: – Putin sa til meg: «Når skal du invitere oss til å bli med i Nato?» Da sa jeg: «Vel, vi inviterer ikke folk til å bli med i Nato, de søker om å bli med i Nato». Da svarte han: «Vel, vi står ikke i kø med mange land som ikke betyr noe».
Putin skal ha gjort det klart at han ønsket at Russland skulle være en del av Vest-Europa. Ifølge Robertson var det viktig for Putin å være en del av det sikre, stabile velstående vesten som Russland var ute av på den tiden. Men Putin stilte krav, sier Robertson.
Videre i intervjuet sier Putin at det er vanskelig å for ham å visualisere Nato som en fiende.
– Russland er en del av den europeiske kulturen. Og jeg kan ikke forestille meg mitt eget land isolert fra Europa og det vi ofte kaller den siviliserte verden, sa Putin til Frost.
Opdahl understreker at det ikke er mulig å vite sikkert hvilke motiver Putin hadde, men sier at det alltid har vært sterke krefter mot Nato i Russland. Derfor tror hun ikke at tanken om Nato-medlemskap for Russland har kunnet feste seg nok i landet rundt tiden da Putin tok over.
I stedet tror Opdahl uttalelsene kan knyttes til Russlands ønske om å ta en større del i Europas sikkerhetspolitikk som en stormakt.
– I Russland har det vært et tilbakevendende ønske om å delta i Europas sikkerhetsarkitektur som en stormakt, gjennom å blant annet revitalisere OSSE (Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa, journ.anm).
I tillegg var det tydelig de første årene med Putin ved makten at de var ute etter et mer pragmatisk forhold til mange land og territorier, deriblant Europa, sier Opdahl, men også USA.
– Russland ser på, og har alltid sett på Nato som et haleheng av USA, og dermed et skalkeskjul for USAs dominans, så å få USA bort fra Europa vil være bra for Russland.
Å si at Nato ikke er en trussel kunne derfor også vært en strategi for å få et bedre forhold til USA, mener Opdahl.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/polit ... d37f27a767