https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_metreBearchild skrev: Når ble "meteren" oppfunnet da? Eller det metriske systemet. Det enkleste er vel å gi franskmannen æren men i de fleste tilfeller er "oppfinnelser" gammelt nytt. Kanskje noe forbedret og/ eller forenklet men sjeldent nytt. Så man burde vel ikke avskrive de gamle målesystemene selv om de kanskje ikke gir mening eller er nøyaktige nok for oss i dag. For du mener vel ikke i fullt alvor at alle disse historiske byggverkene verden rundt er satt opp på måfå eller?
Meteren er en arbitrær avstand som vi selv fant opp lenge etter egypterne bygget pyramidene.
Jo, på "måfå" ja. Siden ingen av egypterne som bygde pyramidene visste hva en meter, eller et sekund er for noe. Anser jeg det som ekstremt rart at de har plassert de til disse koordinatene med vilje.
At det var et fremmed begrep for de som bygde pyramidene viser jo bare et det faktisk var en tilfeldighet. Hvordan kan du logisk komme frem til det motsatte?Lysets hastighet var jo (etter alt og dømme) oxo et fremmed begrep for menneskeheten på dette tidspunktet. At disse tallene skal vise seg å matche ihht mål & måleenhet tusenvis av år inn i fremtiden, mener jeg nettopp dette beviser at dette fenomenet ikke er noe tilfeldig sammentreff.
La meg illustere:
Jeg bygger en ting i dag på koordinatene X, som også matcher en eller annen fysisk konstant Y, som har samme tallkombinasjon med X. Ja, da kan du kanskje begynne å si at "Plasseringen av denne gjenstanden er ikke tilfeldig fordi den er helt lik denne fysiske konstanten Y. Som jeg vet jeppski vet om." Men hvis jeg bygde denne gjenstanden mange tusen år før fysisk konstant Y ble utledet, blir det veldig søkt og meget ulogisk å si at plasseringen er med vilje. Da er det jo nesten per definisjon en tilfeldighet.
"Det får jo liksom være grenser til tilfeldigheter å, da.. Jeg kunne vært åpen for at en 3, 4, ja til & med 5 sifret "tilfeldighet" kunne ha funnet sted, men ikke pokker om jeg går med på en 9 sifret."
Hvorfor er ikke det en tilfeldighet da? Som sagt visste ikke byggerne av Gizapyramiden at plassen de bygde på skulle til slutt bli til de koordinatene, og de visste heller ikke om lysets hastighet. Da er det jo en tilfeldighet at disse to verdiene er de samme. På samme måte det hadde vært en tilfeldighet hvis koordinatene var en helt annen tallkombinasjon som også var en fysisk konstant, som f.eks. Plancks konstant eller noe annet tilsvarende meningsløst.