ludoburgero skrev:Hvis og når du har tid, Svartepus, så har jeg følgende spørsmål. Det blir litt mange, men jeg tror de kan ha ett og samme svar, iallefall opphav. Disse lyder slik:
Det som skjer rundt meg, hvorfor samsvarer det ikke helt med det som skjer inni meg? Og hva er det jeg savner? Hvorfor stoler jeg ikke mer på meg selv, eller hvorfor har jeg fortalt meg selv at jeg faktisk gjør det når det stopper opp ved de samme utfordringene enda som før? Hva er den siste lille "biten" jeg trenger på plass i livet mitt for å kunne vokse og komme meg videre? Hvorfor føles det som om jeg stoppet å utvikle meg i det hele tatt for cirka 7-8 år siden? Igjen, det som skjer rundt meg nå - er det genuint ment, bør jeg stole på det, eller venter en smell rundt neste sving igjen? Dveler jeg, eller har jeg for første gang på lenge kommet over en større kneik som jeg bare ikke helt klarer å kjenne på selv, og finnes det noe eller noen som ønsker å dra meg i deres retning eller må jeg igjen stå på egne bein? Sist, men ikke minst: hvordan kan jeg gjenopprette forbindelser med deler av fortiden, og bør jeg egentlig det - for, hvorfor tenker jeg også, har jeg assosiasjoner til det å "komme seg videre" og glemme det som var med noe "bruk og kast"?
Dette her er en hel del mer eller mindre konkrete spørsmål som jeg tror hadde åpnet store dører av forståelse for meg om du kan se noe for meg...
Åj... Dette var mye på en gang. Tror jeg trekker ut det som jeg synes kommer sterkest frem her og legger noen kort på det. Så får vi se hva som kommer fram.
1. Det som skjer rundt deg vs det som skjer inni deg, og hva du savner/trenger for å utvikle deg og komme deg videre.
Det kommer tydelig frem i kortet at du er fylt av "empowerment", på grunn av at du har sett en del av din frykt i hvitøyet og vokst på det. Du føler deg ikke lenger like hjelpeløs og verdiløs som før. Kortet sier at nettopp denne følelsen er med på å åpne muligheter for deg. Du kan nå påvirke verden rundt deg til din fordel, og en måte å gjøre det på kan være å endre syn på noe. Ut i fra kortet burde du benytte sjansen til å jobbe med en ferdighet som du ønsker å utvikle. Det vil være sunt for deg nå å bruke tid og energi på å bli bedre i noe du interesserer deg for. Det vil være en vei for å komme deg videre og hjelpe deg med å oppnå en følelse av at ting faller på plass i livet ditt. Du trenger noe som du virkelig kan føle deg god på, noe å mestre. Du trenger noe som kan lede deg bort fra vanskelige følelser og tanker som handler om dårlig selvbilde, følelsesmessig avhengighet og sosiale handikap. En måte å løse opp i sånne utfordringer er å bli god i noe, mestre en kunst og føle at du virkelig kan noe. Her ligger spiren til virkelig "empowerment" for deg! Kortet sier rett ut at ingenting av dette handler om flaks eller skjebne, alt ligger i dine hender og det som skjer kan du takke deg selv for, fordi du har jobbet for det.
2. Vil "lykken" vare, er du over kneika eller har du mer å gå gjennom? Hvilken innvirkning har i såfall eventuelt andre på dette?
Her fikk du faktisk helbredelseskortet! Dette kortet viser til en fortid med dype følelsesmessige sår som også har tæret på det fysiske, som nå trenger å få sin løsning gjennom en kraftig helingsprosess. Kortet spår at du nå er i denne prosessen og den vil etterfølges av fysisk/psykisk bedring og en følelse av å være hel igjen.
Helbrederen sier at en av de viktigste stegene for å bli hel igjen etter traumatiske hendelser er tilgivelse, både av deg selv og andre i ditt liv. Ofte handler følelsesmessige sår om at man ikke vil gi helt slipp på det vonde fordi det tross alt føles velkjent og nesten litt trygt å holde fast på følelsen av tap og svik. Man føler kanskje også anger og plager seg selv med spørsmål om egne avgjørelser og motiver for disse. Disse følelsene er bortkastet energi og tar bort fokus fra veien mot bedre helse og et bedre liv, sier kortet. Dersom du føler anger så bør du jobbe videre med det for å komme til bunns i hvorfor du egentlig angrer. Kortet råder deg til å akseptere det som har vært og tilgi deg selv. Du er bare et menneske med evnen til å gjøre feil. Å akseptere din feilbarlighet og tilgi deg selv er et viktig steg mot et bedre liv og en bedre helse.
Andres innvirkning er mer indirekte enn direkte, da dette handler mest om hva du tenker om andres motiver, følelser og meninger, og måten dette påvirker deg. Du er ikke helt over kneika ennå men det er ingenting som tyder på en ny smell rundt neste sving. Fortsett å jobb med deg selv og dine tankemønstre og la andre ta ansvar for sine egne tankemønstre.
3. Deg vs fortiden, hva burde tas opp igjen og hva burde du gå fra og ikke se tilbake på?
Fem steiner/utholdenhet dukket opp her.
Det er et kort som handler om det å ikke gi opp. Livet er urettferdig og vil til tider kaste mye dritt din vei, men uansett hvor dypt du føler at du har sunket og hvor vanskelig du enn føler det er å kravle seg opp igjen, ber kortet om å ikke overgi deg til håpløsheten og gi opp. Hold ut og se tilbake på hver utfordring som en kamp du har kjempet og vunnet. Du er i live og du har mange muligheter foran deg, så selv om du kanskje ikke føler noen seiersfølelse har du faktisk vunnet muligheten til å gå videre i livet. Kortet forteller historien om en mann som tapte en kamp mot sin motstander i krig og opplevde å se sin bror bli henrettet og sin søster bortført av fienden. Han søkte ly i en hule i tre måneder midt på kaldeste vinteren og følte livet hadde nådd bunnpunktet. Det eneste selskapet han hadde var en edderkopp som prøvde å spinne vev i hulens åpning. Hver gang edderkoppen hadde spunnet et nett, ble det revet i stykker av vinden. Slik følte mannen at livet hans var og denne følelsen har du nok også følt på. Det å stadig starte på nytt og bygge opp noe, for så å få det revet brutalt ned. Men edderkoppen ga selvsagt ikke opp, den jobbet videre og én dag da vinden løyet ble spindelvevet hengende. Sånn er livet, til tider helt for jævlig urettferdig og man føler at man aldri får noen lønn for strevet, men så løsner det endelig og ting går mer som ønsket. Enkelte ting har man ikke kontroll over og ting skjer uventet, men en ting har du kontroll over og det er hvordan du takler ting. Så enkelt men så vanskelig; edderkoppen viser hvordan det må gjøres; nitidig arbeid mot målet og aldri gi opp uansett hvor stor motstand man får.
Nå er du inne i en periode der ting går mer din vei og da er det viktig å gi slipp på det som har gått deg i mot. Det hører til i fortiden og ingenting fruktbart kommer ut av å dvele ved alt det vanskelige og urettferdige. Ta i mot alt det positive som kommer din vei og bygg videre på det. Og ikke tillat deg å føle at du ikke fortjener det eller vil få noen form for straff for å føle at ting går bedre! Ta med deg erfaringene fra det du har opplevd men gi slipp på alt det andre. Hold blikket rettet fremover og ikke se tilbake. Nå har du sjansen til å bygge noe helt nytt.
Puh, jeg ble helt sliten. Håper du får noe ut av dette. Hele tiden mens jeg leste i kortene satt jeg med en følelse av lettelse og optimisme. At noe løsner. Håper dette er noe du kjenner på også, eller i hvertfall etterhvert vil tillate deg selv å kjenne på.
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap