Hva er en psykopat igrunn? det heter vel ikke det lengre heller? (sosiopat)jeditrond skrev:Psykopater vet nok hva som samfunnet mener er rett og galt, det er bare det at de selv mener seg å være høyt hevet over slikt, at de er bedre enn andre og dermed er det ikke galt av dem å gjøre som de gjør og manipulere andre trill rundt attpåtil.Bearchild skrev:Jeg glemmer å få med ting jeg egentlig hadde tenkt å si.. Dette med å vite forskjellen på "rett og galt". Mannen jeg nevnte over her nektet (selvsagt) for å ha slått ungen halvt fordervet. Han hadde også "gode" forklaringer på hva som hadde skjedd. Gode nok til at det ikke kunne bevises at han hadde gjort noe straffbart.
Da må han ha brukt enormt mye energi på å si "de rette" tingene. For å klare dette må han nødvendigvis ha kjent svært godt til hva som er "rett og galt"..?
Dette er jo bare ett eksempel. Men for å klare å manipulere omgivelsene så grundig for å bortforklare psyke handlinger må man kanskje kjenne menneskesinnet godt? Ergo stikk motsatt av hva Mystical skriver, at psykopater har null evne til å sette seg inn i andre menneskers synspunkt.
Rent logisk kan de nok sette seg inn i andres tankegang, men de forstår ikke hvorfor andre ser på dem som gale. Et godt eksempel her er vel barnemorderen Brevik, han insisterer fortsatt på at det han gjorde var rett og forsøker å manipulere omgivelsene sine til egen fordel. Derfor byttes fangevokterne rundt ham ut med jevne mellomrom, dels fordi disse ikke skal bli manipulert og dels fordi de sliter arbeidsmiljømessig pga. fangens totale mangel på anger over det han gjorde.
Slik jeg ser det, så er det veldig ofte veldig intelligente personer, (som blir?) "psykopater(sosiopater)".
Graver man litt her, så får vel dette tilbake til tenårene, eller kanskje før der igjen.
Vi alle kan vel se oss selv i speilet at vi engang i tiden har "mobbet" noen(eller blitt mobbet selv), for en eller annen grunn? Det som er litt utsøkt i å prøve å klassifisere slike personer er at alle har en historie som er forskjellig. Den eneste likheten somregel er at personen er smart/utspekulert og er mer enn gjennomsnittelig intelligent, og føler for å hevde seg, ved at han/hun skaper sin egen overbevisning om at slik og slik er slik. Hva kan man gjøre med ett slikt problem? egentlig ingenting, utenom å lære opp sine unger, til å ikke mobbe sine klassekamerater, men heller ta alle som ser, høres, virker "rare" inn i "varmen". Det finnes igrunn ingen annen "utvei" til ett slikt problem?