Svartepus skrev:Apropos rare lyder; er det noen andre som hører en mørk durelyd i kveld/natt? Jeg hører nå en tydelig lav durelyd som irriterer meg fælt. Det første jeg tenkte var at den kommer fra inni ørene eller hodet mitt, men hvis jeg holder meg for ørene blir den mye lavere eller helt borte. Likevel høres duringen mest ut som at den durer i ørene eller inni hodet mitt. Men hvorfor forsvinner den da når jeg holder meg for ørene? Alle suselydene og pipelydene jeg til tider har i ørene blir sterke og høres bedre om jeg holder meg for ørene, men altså ikke denne.
Ville nok konkludert med at den kommer utenfra....
Uten å ha hørt lyden, kan jeg bare komme med forslag.
- Dersom du har noe elektrisk i nærheten, kan det være "trafodur" - en fast durelyd på 50Hz,
som kommer av vekselspenningen vi har på lysnettet.
Den lyden kan komme av at kassen rundt transformatoren kommer i vibrasjoner.
Spørsmål: Kommer lyden kun ved et spesielt sted i huset, eller er den overalt ?
Trafodur , eller 50hz er så lavfrekvent at den ikke kan retningsbestemmes.
høyere lyder (pipetoner) med høyere bølgelengder vil lettere lunne retniongsbestemmes, fordi lyden når frem til hvert øre på ulik tid. Og bølgetoppene kommer da frem til begge ørene til forskjellig tidspunkt. Og da kan vi avgjøre hvor de kommer fra.
Men blir frekvensen for høy, blir og bølgelengden for kort til at man kan retningsbestemme.
Det samme når frekvensen blir for lav, da blir bølgelengden mye større, og man klarer ikke å retningsbestemme fordi bølgetoppene er på topp samtidig for begge ørene.
Dersom lyden kun er fra ett sted i huset, vil jeg tro det er trafodur, eller kanskje en motor som durer ( kjøleskap).
Men er lyden tilnærmet like intens i hele huset, er det gjerne noe som kommer utenfra, kansje via fjellgrunn under huset.
Isåfall sjekk om du hører lyden utenfor huset også.
A