Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderAnnabelle Spoiler Alert!!

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Sataci
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 09 Jul 2005 01:19
18
Har takket: 9 ganger
Blitt takket: 41 ganger

Annabelle Spoiler Alert!!

Innlegg av Sataci »

Er det flere her inne som har sett filmen Annabelle og The Conjuring?

Jeg leste en del om bakgrunnen for filmene, samt så litt dokumentarer etc. Og jeg lurer på om det bare er meg som savner å ha en film som ikke "tar helt av"?
Det ender alltid med en demon el.l. som forsøker å ta en sjel. Det er så oppbrukt. The Conjuring var bedre fordi jeg synes folkene hadde et mer naturlig manuskript, og jeg så en del behind-scenes som var spennende fordi folk harmonerte veldig med hverandre og hjalp til. Men Annabelle var liksom bare klemt i sammen i siste liten, med halvflinke skuespillere, vage demoniske forklaringer og tull. Jeg ble skuffet. Spesielt fordi jeg visste en del om bakgrunnen for historien også.
Den ekte dukken virker mer realistisk, fordi den er egentlig ikke så ekkel. Man kan forstå hvorfor noen ville kjøpe den. Film-Annabelle var jo direkte fæl fra starten av. At noen kunne se på henne med glede og villig gå til innkjøp, var for meg helt uforståelig.
Det sa jo til med Warrens også. Dukken er litt søt, derfor blir man blind i forhold til hvor "ond" dukken er. Jeg skulle likt å visst hvor den kommer fra da. Om det er noe i det de sier. De hadde jo blant annet en plastdinosaur der hodet manglet. Den var hjemsøkt. Det er jo ikke noe man automatisk ville trodd, derfor virker det kanskje mer plausibelt fordi objektene er så ordinære.

Jeg fikk en liten porselensdukke av venninnen til min mor. Jeg kastet den. Ikke fordi den var stygg, men fordi noe med den skremte vannet av meg. Jeg taklet ikke å ha den i hus. Jeg kjente meg nesten kvalm hver gang jeg tok i den, som om noe var feil. Det skjedde aldri noe ekkelt, men jeg kastet den allikevel. Veldig sært.
Jeg personlig ville jo ikke blitt redd en hodeløs plastdinosaur, og det er kanskje nettopp derfor det er skremmende å tenke på?
Antall ord: 340
Carpe Noctem! :[

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Annabelle Spoiler Alert!!

Innlegg av jeditrond »

De fleste amerikanske skrekkfilmer faller jo enten i demonisk besettelse kategorien eller gal morder med ymse hageredskap som motorsager og andre ufyseligheter :)

Det var en diskusjon om "onde" dukker her i våres tror jeg, det kom jo frem at det bare er vandrehistorier når man graver litt. I de fleste tilfellene er det det at dukken ser skummel ut, som gjør at den etterhvert får et rykte på seg som uhellsbringer, demon i dukkeform, hjemsøkt o.l. :D

Jeg ville vel heller ikke trodd at en hodeløs plastdinosaur var hjemsøkt sånn helt uten videre, men greia med å åpne seg for det åndelige blir at slike skrekkfilmer ikke er så gøy lenger. Jeg har vært borte i ufyselige ånder ifm. husrens, men har ikke støtt på demoner ennå utenom mine egne indre demoner som alle mennesker jo har. Også kjent som "negative" sider eller "mørke" sider :mrgreen:
Antall ord: 156
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Sataci
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 09 Jul 2005 01:19
18
Har takket: 9 ganger
Blitt takket: 41 ganger

Re: Annabelle Spoiler Alert!!

Innlegg av Sataci »

Ja, det er denne besatte greia med demoner jeg ikke liker.
Det ender alltid opp med et kristelig synspunkt der det er ondt mot godt. Jeg skulle ønske noen kunne ta en annen vri. Det er jo et helt overnaturlig univers å ta av!

Jeg har blitt rimelig herdet med årene, og det er svært få skrekkfilmer jeg reagerer på. Jeg sitter liksom bare og venter på at det forutsigbare plottet skal velte utover skjermen så man kan bli ferdig med å lide seg gjennom den tørre forhistorien.
Men. Jeg fant litt glede i japanske filmer. De er jo svært troende på spøkelser som ender opp som The Grudge. Det sitter dypt i kulturen. Og disse er jo ikke demoner. De er sin egen greie, som får deg til å gro hår på ryggmargen.
Og det liker jeg. Jeg har nok en litt pervers mørk side. :P
Antall ord: 150
Carpe Noctem! :[

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Annabelle Spoiler Alert!!

Innlegg av jeditrond »

Sataci skrev:Ja, det er denne besatte greia med demoner jeg ikke liker.
Det ender alltid opp med et kristelig synspunkt der det er ondt mot godt. Jeg skulle ønske noen kunne ta en annen vri. Det er jo et helt overnaturlig univers å ta av!

Jeg har blitt rimelig herdet med årene, og det er svært få skrekkfilmer jeg reagerer på. Jeg sitter liksom bare og venter på at det forutsigbare plottet skal velte utover skjermen så man kan bli ferdig med å lide seg gjennom den tørre forhistorien.
Men. Jeg fant litt glede i japanske filmer. De er jo svært troende på spøkelser som ender opp som The Grudge. Det sitter dypt i kulturen. Og disse er jo ikke demoner. De er sin egen greie, som får deg til å gro hår på ryggmargen.
Og det liker jeg. Jeg har nok en litt pervers mørk side. :P
Japan har en litt mer spenstig overtro enn amerikanerne, ja :D Er helt enig med deg i at det kristelige synspunktet i amerikanske skrekkfilmer er gjort til døde og vel så det. Som du skriver er det et stort overnaturlig univers å ta av, 7 milliarder mennesker på denne planeten som tror på mye rart.

Skrekkfilm basert rundt oldtidens egyptiske tro kunne vært artig, selv om denne også er litt dualistisk, orden vs. kaos på det høyeste plan, hadde de en slags spøkelsestro også og man kunne jo hatt mye morro med dette. Rick Riordans bokserie om Kane-søsknene kunne jo blitt artig på film, selv om dette er ungdomsbøker. Percy Jackson har jo fått to filmer og er skrevet av samme forfatter. Men det er kanskje litt for nært å lage en film mer eller mindre direkte om de egyptiske gudene, alt som kan snues i retning av å kritisere kristendom eller "forherlige" andre religioner, tør ikke Hollywood satse penger på.

For min del kunne det vært artig med skrekkfilmer basert på indianernes ymse religioner også, mye spenstig der. Alt fra hamskiftere til lurendreierguder som ikke er særlig ulike Loke i sin oppførsel :)
Antall ord: 354
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Sataci
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 09 Jul 2005 01:19
18
Har takket: 9 ganger
Blitt takket: 41 ganger

Re: Annabelle Spoiler Alert!!

Innlegg av Sataci »

Helt enig!
Jeg har skrevet avhandling om gamle Egypt, og det er masse juicy materiale å jobbe med derfra. :P
Men det blir jo det samme med vampyrer. Jeg skriver bok om det nå, og leker med myter fra hele verden. Alt fra aswanger til mananangaler og upirer. Det er jo en hel horde med ting man ikke har hørt om før! De har jo helt unike egenskaper og måter å fungere på, som er så langt fra blinkende Hollywood-vampyrer som det går an å få!
Og hva med Lilith? Det rødhårede, formfulle symbolet på kvinnen. True Blood klinte jo bare inn noen damer med blod og sa det var Lilith. Noe så kjedelig! Her snakker vi om en dame som stod imot undertrykkelse, lå med Satan og gikk i pakt med Asmodeus og skaffet seg en herskare av demonere i ren hevngjerrighet. Det er så mye informasjon å leke med der, at jeg blir helt matt av å tenke på at de ikke gjøre noe med det.
Vi har jo Thor, men tenk også på Valhall med alle gudene. Tenk på Frøya! Oh, the possibilities!!! :lykkelig
Antall ord: 189
Carpe Noctem! :[

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Annabelle Spoiler Alert!!

Innlegg av jeditrond »

Ja, masse kult å ta av om man bare gidder å kikke litt utenfor de vante og godt kjente stiene :)
Antall ord: 18
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links