Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderHva med dyr???

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
natti
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 26 Feb 2014 23:34
10

Hva med dyr???

Innlegg av natti »

Noen som har opplevd at dyr går igjen? evt. symbolikken er...... Undrer... Man hører/ser på programmer der det i hovedsak er hunder som da viser seg, og man antar at dette er et symbol på noe mørkere..... Hva med katter ? Er det i hovedsak mennesket som har reservert seg retten til å bli gjenganger, og dyrenes nærvær etter døden er pur symbolikk?...........?
Antall ord: 68

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Hva med dyr???

Innlegg av jeditrond »

Dyrs nærvær etter døden er ikke nødvendigvis symbolikk for noe som helst. Jeg har opplevd å få besøk av min avdøde katt flere ganger :)

"Sjel" er noe alt levende har, om trær og planter generelt kan gå igjen aner jeg ikke, mulig man må ha en oppfatning av et selv for å kunne komme tilbake eller ikke gå over.
Antall ord: 64
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hva med dyr???

Innlegg av ludoburgero »

Kanskje dette også kan være noen tanker:

Har lest flere ganger (og hørt) at dyr tilhører en kollektiv samling av sjeler.
Disse opplever sine sjelsliv fragmenterte, og når de dør forenes sjelene deres ytterligere.

Mennesker er derimot utstyrt med en helt annen type bevissthet, som blant annet innebærer å være klar over vår egen eksistens, vår sameksistens, at vi skal dø en gang, og ikke minst evnen til å forandre oss selv og omgivelsene i en manipulativ grad som dyrene er langt ifra å klare. Jeg vil gjerne understreke at dette ikke fremhever eller opphøyner menneskeverd fremfor dyr; jeg mener at alle er unike på sin måte og at vi kollektiv sett (som mennesker) også har en stor betydning, på lik linje med dyrene, og det å si at "mennesker er mer verdt enn dyr" eller omvendt er i mine øyne patetisk. Vi oppfører oss kanskje "deretter", som om vi er mer verdt enn "dem", men vi er fullt klar over at vi alle er ett når det kommer til stykke, dyr som mennesker, fordi vi alle skal samme vei og fordi vi deler vår sameksistens.

Denne sameksistensen tror jeg ikke går i oppløsning etter døden, men at vi gjenforenes, som det også symbolsk blir sagt i diverse religiøse sammenhenger. "Å se morfar i himmelen", etc.
Jeg tror heller ikke på noe dualistisk himmel eller helvete. Det er fullstendig sprøyt og er i beste fall en sterk mistolkning av karma... eller nirvana... eller det å simpelthen kunne stå til ansvar for sine handlinger og det faktum at man blir husket av de etterlatte for hva man har gjort på både godt og vondt. Forhåpentligvis førstnevnte, og jeg tror ikke det er et helvete for verken etterlatte eller avdøde dersom avdøde har gjort noe utilgivelig når han eller hun dør... for å si det sånn. Men ok; jeg tror også, som mange flere, at energier utløses og omdannes - og aldri dør - og at dette kan gi et visst avtrykk. Hvorfor det skulle gjelde eksklusivt mennesker og ikke dyr, ser jeg ingen grunn til, men det er mange ting som peker på at mennesker har en sterkere posisjon når det gjelder egoet.

Tenk over det: dyr kan gjerne være egoistiske, men er som regel selvoppofrende for andre skapninger. Både sine egne barn og sine "eiere". Fremfor alt så er egoet først og fremst sentrert rundt overlevelse for dyr, selv om de på kynisk vis også under dette kan ta livet av sine egne barn fordi de tenker de ikke er i stand til å ta vare på de. En enkel, men brutal sak. Vi mennesker hadde aldri gjort slik fordi det strider med vår moralske kodeks (takk og pris). Men vi dreper hverandre for profitt, for enkelhets skyld, for å eliminere "problemer", og vi bidrar alle til at økosystemet kollapser. Vi manipulerer som sagt omgivelsene til fordel for... tja, hvem vet... til fordel for hva, egentlig? Ingenting kan tas med i graven likevel. Forhåpentlig for fremtidige generasjoner. Se så flott vi gjør det for dem /sarkasme.

Jeg vil tro at svaret kanskje derfor er at mennesket har et større behov for å ikke gi slipp til det kollektiv, og har et mer individualistisk uttrykk. Et energiuttrykk som lettere kan komme til syne. Kall det gjerne et markeringsbehov. En katt eller en hund kan gjerne ha savn, eller kjenne såpass på savnet til sin eier, at det kan komme til syne igjen - ved å speile et energibilde av sjelen. Forøvrig tror jeg fremdeles på hypotesen om at mennesket har en sterkere sjel, en individuell i sterkere grad, enn dyr som tilhører mer det kollektive. Nettopp pga. altruismen kontra egoismen.
Antall ord: 635
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
tvilerlitt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 172
Startet: 27 Jan 2010 09:19
14
Kjønn (valgfri): Gubbe.
Lokalisering: Østlandet
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 68 ganger

Re: Hva med dyr???

Innlegg av tvilerlitt »

natti skrev:Noen som har opplevd at dyr går igjen? evt. symbolikken er...... Undrer... Man hører/ser på programmer der det i hovedsak er hunder som da viser seg, og man antar at dette er et symbol på noe mørkere..... Hva med katter ? Er det i hovedsak mennesket som har reservert seg retten til å bli gjenganger, og dyrenes nærvær etter døden er pur symbolikk?...........?
Ja hva med dyr.... Har opplevd det flere ganger at dyr "går igjen". Joda de kan komme igjenom slik som hvilken som helst annen "mennesklig ånd". Har fått igjenom hund ved flere ganger, sist for noen dager siden var det en katt. Vi skal ikke I slike tilfelle blande inn at dyrets art har en betydning, ei heller at det er noe som er reservert mennesker, da tenker vi jo gjerne mer på "kraft-dyr" som er noe helt annet. Det enkleste er å behandle dyrene som kommer "på besøk", I lik måte som det var ett avdød menneske.

Nå er det jo flere varianter av disse tingene som så mye annet, det jeg tenkte på I første omgang var de vi kan "kommunisere" med. Så har du selvsagt det at forskjellige dyr kan ettergi "avtrykk" ett spesiellt sted, men dette kan man jo ikke kommunisere med.... I slike tilfeller kan man kansje ha en mening I att dyrets art i visse tilfelle , kan ha en viss symbolsk betydning for en person om man til stadighet kommer ut for det samme?
Antall ord: 256

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
natti
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 26 Feb 2014 23:34
10

Re: Hva med dyr???

Innlegg av natti »

Takk for svar :)Mye interessant her. Å ende opp med å "lokke" frem en katt som da sannsynligvis har forvillet seg inn i et lukket og låst hus og "plutselig" forsvinner, håper jeg ikke blir en "tredjeganger"........... Jeg har valgt å avfeie det til forskjøvet døgnrytme og hørselkrøll :roll:
Antall ord: 51

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Prismia
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 148
Startet: 09 Aug 2006 20:33
17
Kjønn (valgfri): skreppe
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 25 ganger

Re: Hva med dyr???

Innlegg av Prismia »

Ei venninne av meg mistet katten, hun fikk den kremert men var litt treg med å hente asken. Fra katta døde til hun fikk hentet asken så hørte hun katten i leiligheten, spesielt inne på kjøkkenet som var favorittrommet til katten. Den pleide å hoppe opp i vinduskarmen og se ut av vinduet, mjaue på folk og biler, etter den døde kunne hun da høre katten gjøre det, og hopp ned osv. Hun hadde en til katt som da var veldig skeptisk til å gå inn på kjøkkenet når de hørte den avdøde katten der inne, og som ble redd når de kunne høre at den avdøde katten kom gående f.eks inn i stua. Den stod da å stirret som om at den så katten og fulgte den med blikket, venninna mi så den ikke men hørte den "hele tiden" som om at den faktisk var der. Når hun hadde fått hentet asken så ble det stille :)
Antall ord: 171
=)))

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

Re: Hva med dyr???

Innlegg av Ankh »

Ikke opplevd det selv, men har blitt fortalt mange historier om dyr som går igjen. Enkelte spøkelser går igjen fordi de vil ha med dyret, og husrenseren fører da over dyret sammen med spøkelset. Dette er jo en helhetstenkning, hvor man ser på årsaken til at noen går igjen.

Elelrs har vi jo Malkanisen på Akershus festning. Den ble jo burt inn i veggen, og er gjevnlig synlig for bl.a folk som er med på guidede turer der. Sannsynligvis norges mest kjente hundespøkelse.
Antall ord: 91

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2812
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1497 ganger
Blitt takket: 1120 ganger
Kjønn:

Re: Hva med dyr???

Innlegg av Terra »

Jeg har hørt historier der hest og rytter eller andre dyr går igjen, men aldri opplevd dette selv. De dyrene jeg har sett og hatt besøk av er mine eller andres dyr som har gått over til åndeverdenen og kommer på besøk for å hilse på. :wx
Antall ord: 50
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Magos
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 08 Jun 2010 14:21
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 211 ganger
Blitt takket: 32 ganger

Re: Hva med dyr???

Innlegg av Magos »

Terra skrev:Jeg har hørt historier der hest og rytter eller andre dyr går igjen, men aldri opplevd dette selv. De dyrene jeg har sett og hatt besøk av er mine eller andres dyr som har gått over til åndeverdenen og kommer på besøk for å hilse på. :wx
Har samme opplevelse som deg.
Antall ord: 57
"Ikke vann i min whisky!"
- kaptein Haddock

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zelda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 54
Startet: 23 Feb 2010 22:50
14
Lokalisering: I en trehytte i skogen.
Har takket: 71 ganger
Blitt takket: 22 ganger

Re: Hva med dyr???

Innlegg av zelda »

Terra skrev:Jeg har hørt historier der hest og rytter eller andre dyr går igjen, men aldri opplevd dette selv. De dyrene jeg har sett og hatt besøk av er mine eller andres dyr som har gått over til åndeverdenen og kommer på besøk for å hilse på. :wx
Det kan virge som at min hest gikk igjen den første tiden etter at han døde. Det var mye rart som hendte og de andre hestene på stallen ble ganske rare og lettskremte (noe de aldri har hvert før) Han holdt til i den gamle boksen sin og ingen hester har holdt ut inni den siden, så den står enda tom. Så hvem vet om han fortsatt er der og skremmer andre hester fra å være på hans plass? før så brukte jeg å gå inn til boksen og da kjentes det ut som han sto der inne sammen med meg og pustet meg varmt i nakken som han pleide å gjøre, jeg vet enda ikke om det bare var ønsketenkning eller fantasi, jeg tror på at dyr kan gå igjen, men innerst inne håper jeg at lille svarten har fått fred så får han heller møte meg når tiden er inne så får vi hjemsøke hjemplassen vår sammen :-)

Jeg tror også at eiere som har mistet dyrene sine kan merke "avtrykk" fra den tiden de levde, jeg tror ikke at vi mennesker er enestående når det kommer til det å kunne hjemsøke.
Antall ord: 259

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2812
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1497 ganger
Blitt takket: 1120 ganger
Kjønn:

Re: Hva med dyr???

Innlegg av Terra »

zelda skrev:
Terra skrev:Jeg har hørt historier der hest og rytter eller andre dyr går igjen, men aldri opplevd dette selv. De dyrene jeg har sett og hatt besøk av er mine eller andres dyr som har gått over til åndeverdenen og kommer på besøk for å hilse på. :wx
Det kan virge som at min hest gikk igjen den første tiden etter at han døde. Det var mye rart som hendte og de andre hestene på stallen ble ganske rare og lettskremte (noe de aldri har hvert før) Han holdt til i den gamle boksen sin og ingen hester har holdt ut inni den siden, så den står enda tom. Så hvem vet om han fortsatt er der og skremmer andre hester fra å være på hans plass? før så brukte jeg å gå inn til boksen og da kjentes det ut som han sto der inne sammen med meg og pustet meg varmt i nakken som han pleide å gjøre, jeg vet enda ikke om det bare var ønsketenkning eller fantasi, jeg tror på at dyr kan gå igjen, men innerst inne håper jeg at lille svarten har fått fred så får han heller møte meg når tiden er inne så får vi hjemsøke hjemplassen vår sammen :-)

Jeg tror også at eiere som har mistet dyrene sine kan merke "avtrykk" fra den tiden de levde, jeg tror ikke at vi mennesker er enestående når det kommer til det å kunne hjemsøke.
Noe av det samme jeg opplever hos meg det der. Jeg føler stadig at mine tidligere katter er og besøker meg. Og den nye katten freser til noe/noen på kjøkkenet og nekter å gå inn der enkelte ganger. Hun hater hannkatter! De to andre var hannkatter... Så jeg tror det går an at vi merker dem når de er på besøk hos oss og det gjør dyrene som er her i live også, det er jeg helt overbevist om.
Ja, vi får da håpe at de har fått fred og ikke går igjen på den hvileløse måten. At de har gått over til åndenes verden og bare kommer på besøk til oss. Jeg tror også at vi får møte dem igjen når det er vår tur til å krysse over "regnbuebroen." :-)
Antall ord: 410
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2812
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1497 ganger
Blitt takket: 1120 ganger
Kjønn:

Re: Hva med dyr???

Innlegg av Terra »

Fikk lyst til å legge ut denne da jeg synes det er fint å høre sånne historier :-)
http://magic.no/magic-magasin/lesernes- ... f=79001400
Antall ord: 25
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zelda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 54
Startet: 23 Feb 2010 22:50
14
Lokalisering: I en trehytte i skogen.
Har takket: 71 ganger
Blitt takket: 22 ganger

Re: Hva med dyr???

Innlegg av zelda »

Terra skrev:
zelda skrev:
Terra skrev:Jeg har hørt historier der hest og rytter eller andre dyr går igjen, men aldri opplevd dette selv. De dyrene jeg har sett og hatt besøk av er mine eller andres dyr som har gått over til åndeverdenen og kommer på besøk for å hilse på. :wx
Det kan virge som at min hest gikk igjen den første tiden etter at han døde. Det var mye rart som hendte og de andre hestene på stallen ble ganske rare og lettskremte (noe de aldri har hvert før) Han holdt til i den gamle boksen sin og ingen hester har holdt ut inni den siden, så den står enda tom. Så hvem vet om han fortsatt er der og skremmer andre hester fra å være på hans plass? før så brukte jeg å gå inn til boksen og da kjentes det ut som han sto der inne sammen med meg og pustet meg varmt i nakken som han pleide å gjøre, jeg vet enda ikke om det bare var ønsketenkning eller fantasi, jeg tror på at dyr kan gå igjen, men innerst inne håper jeg at lille svarten har fått fred så får han heller møte meg når tiden er inne så får vi hjemsøke hjemplassen vår sammen :-)

Jeg tror også at eiere som har mistet dyrene sine kan merke "avtrykk" fra den tiden de levde, jeg tror ikke at vi mennesker er enestående når det kommer til det å kunne hjemsøke.


Noe av det samme jeg opplever hos meg det der. Jeg føler stadig at mine tidligere katter er og besøker meg. Og den nye katten freser til noe/noen på kjøkkenet og nekter å gå inn der enkelte ganger. Hun hater hannkatter! De to andre var hannkatter... Så jeg tror det går an at vi merker dem når de er på besøk hos oss og det gjør dyrene som er her i live også, det er jeg helt overbevist om.
Ja, vi får da håpe at de har fått fred og ikke går igjen på den hvileløse måten. At de har gått over til åndenes verden og bare kommer på besøk til oss. Jeg tror også at vi får møte dem igjen når det er vår tur til å krysse over "regnbuebroen." :-)
Det er godt å høre at jeg ikke er alene om å få besøk! :-) Mulig frøken mannehater ser de to kattene som har bodd der før :-)
Antall ord: 440

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2812
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1497 ganger
Blitt takket: 1120 ganger
Kjønn:

Re: Hva med dyr???

Innlegg av Terra »

zelda skrev: Det er godt å høre at jeg ikke er alene om å få besøk! :-) Mulig frøken mannehater ser de to kattene som har bodd der før :-)
Ja, det er det jeg begynner å tro ;-)
Antall ord: 37
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links