Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderHva vil det si å "prate" med vesner?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Forstyrra
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 17 Feb 2014 22:01
10
Kjønn (valgfri): Mann
Blitt takket: 4 ganger

Hva vil det si å "prate" med vesner?

Innlegg av Forstyrra »

Jeg hører ofte folk si at de prater med ånder/engler/vesner, og jeg lurer på hva folk her legger i det å prate med? Er det som om det kommer tanker ned i hodet deres, som ikke er deres egne? Eller er det bare kommunikasjon gjennom andre ting? Eller hører dere faktisk stemmer som prater hvor dere kan ha en samtale akkurat som med en vanlig person? Hvis dere faktisk hører stemmer... er det utenfor eller inni dere selv de kommer fra, og kan dere kontrollere når kommunikasjonen starter/slutter?

Håper noen kan svare på disse spørsmålene hvis de har tid/lyst. :)
Antall ord: 109

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Hva vil det si å "prate" med vesner?

Innlegg av Bearchild »

Dette er noe som varierer fra person til person.

.. men bare for å ha nevnt det først som sist; hvis man hører stemmer, og spesielt hvis disse stemmene begynner å fortelle en hva man skal/ ikke skal gjøre er det greit å bare stenge dem av med en gang! Og aller helst snakke med en doktor. :)

Men å bruke pendel, tarotkort, krystallkuler osv er jo en form for å kommunisere med "vesener" som du kaller det. Eller aller helst ånder. De færreste opplever å høre stemmer/ snakke med ånder på samme måte som om man snakker med vanlig dødelige. Ellers er du inne på de fleste alternativene selv.
Foruten å bruke hjelpemidler som nevnt over (pendel mm) tror jeg det vanligste er å få beskjeder i form av "bilder i hodet". Alt fra vage følelser til mer konkrete syn.
Antall ord: 139
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Hva vil det si å "prate" med vesner?

Innlegg av jeditrond »

Det går mest på bilde og følelser egentlig og en sjelden gang tanker. Jeg hører ikke stemmer, tankene som kommer er helt klart min egen "indre stemme" om man vil, så man må sortere litt og se om det er ens egen fantasi eller om det faktisk er kommunikasjon med ånden som er på stedet. Kan ikke si jeg har greid å ha lange samtaler med dem, det blir som regel med korte setninger og mest bilder og følelser knyttet til bildene, for at jeg skal forstå hva som forsøkes kommunisert til meg :)
Antall ord: 97
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

Re: Hva vil det si å "prate" med vesner?

Innlegg av Kiara »

Jeg prater til! Hører ikke stemmer. Men regner med at de kan høre meg. Det eneste som jeg konkret vet at jeg har hørt, og sett, var en gang jeg mediterte, og ba om å få se guiden min, og navn. Var Nathaniel. Jeg hørte det, og jeg så han ett kort øyeblikk. Han var utrolig vakker, uten at jeg husker nå hvordan han så ut! Har mast om å få møte guiden eller hjelperne mine mange ganger.. Men er foreløpig bare en gang jeg har klart det.
Men så er jo tvilen der.. Var det bare innbilning?
Det er iallefall ikke bare å bestille et møte, det er bra sikkert!

Har to-tre ganger sjedd at det for mitt indre blikk har dukket opp som en film av døde personer, helt klart og tydelig. Jeg antar at disse går igjen der jeg har sett de. Men jeg har ikke kommunisert med de.
Og igjen... jeg kan jo ikke være sikker om det er riktig, eller fantasien min som har tullet med meg!

De eneste hendelser jeg føler meg sikker på, er det jeg har sett og opplevd med åpne øyne! Men da ser jeg de bare utydelig.. og det fysiske som hender av aktiviteten deres.
Antall ord: 214

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Forstyrra
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 17 Feb 2014 22:01
10
Kjønn (valgfri): Mann
Blitt takket: 4 ganger

Re: Hva vil det si å "prate" med vesner?

Innlegg av Forstyrra »

Takk for svar!

Det er veldig interessant. Fram til bare for noen måneder siden så tenkte jeg at når folk sa at de prata til ånder, så hørte de dem faktisk... Jeg prøver vel litt å finne ut hva som er innafor normalen, når det gjelder disse tingene. Begynte å høre stemmer i Mai som jeg har tenkt er engler. Det ble behandlet av alle rundt meg som svært bekymringsfult og jeg har slitt veldig med det. Nå prøver jeg å finne ut om det er noen andre som har opplevd å faktisk høre ånder/vesner/engler. Jeg hører dem ikke lenger, men jeg er overbevist om det var ekte.

Englen jeg hørte gjorde tre ting: Ga meg informasjon og tydelige ordre. Snakket utydelig og usammenhengende med noen som ikke var meg. Og hvis jeg nektet å gjøre som han sa snakket han nedsettende om meg i tredjeperson.

(Og sånn bare for å ha sagt det, siden noen skrev at man burde dra til legen hvis man hører sånne stemmer: Jeg er i behandling/gjør som jeg får beskjed om av helsepersonall etc. Jeg bare... tror fremdeles at jeg faktisk hadde kontakt med noen vesner og vil prøve å få styr på det og forstå det.)
Antall ord: 217

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Hva vil det si å "prate" med vesner?

Innlegg av Bearchild »

Forstyrra skrev: (Og sånn bare for å ha sagt det, siden noen skrev at man burde dra til legen hvis man hører sånne stemmer: Jeg er i behandling/gjør som jeg får beskjed om av helsepersonall etc. Jeg bare... tror fremdeles at jeg faktisk hadde kontakt med noen vesner og vil prøve å få styr på det og forstå det.)
Du har jo sagt noe om dette tidligere- at du er under behandling- så kommentaren min var egentlig mer generell med tanke på andre eventuelle søkende. :)

Men akkurat det du sier om at denne engelen snakket nedsettende om deg i tredjeperson "når du nektet å gjøre som han sa" høres unektelig litt bekymringsfullt ut.. :?
Jeg tror faktisk jeg ville tilskrevet en sånn opplevelse "fantasi" og ikke noe paranormalt.
Antall ord: 136
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Hva vil det si å "prate" med vesner?

Innlegg av jeditrond »

Bearchild skrev:
Forstyrra skrev: (Og sånn bare for å ha sagt det, siden noen skrev at man burde dra til legen hvis man hører sånne stemmer: Jeg er i behandling/gjør som jeg får beskjed om av helsepersonall etc. Jeg bare... tror fremdeles at jeg faktisk hadde kontakt med noen vesner og vil prøve å få styr på det og forstå det.)
Du har jo sagt noe om dette tidligere- at du er under behandling- så kommentaren min var egentlig mer generell med tanke på andre eventuelle søkende. :)

Men akkurat det du sier om at denne engelen snakket nedsettende om deg i tredjeperson "når du nektet å gjøre som han sa" høres unektelig litt bekymringsfullt ut.. :?
Jeg tror faktisk jeg ville tilskrevet en sånn opplevelse "fantasi" og ikke noe paranormalt.
Helt enig, dette er nok mer fantasi enn noe annet. Har aldri opplevd at hjelpere o.l. snakker nedsettende om/til meg eller noen andre. Frustrerte utbrudd fra hjelpere som vil hjelpe, men bare møter veggen, ja, det har jeg opplevd. Men de har aldri omtalt "klienten" sin i negative ordelag uansett hvor "treg" personen virket på dem.

Men at de drar en spøk og småerter litt, det kan forekomme, da er det som regel noe jeg har oversett som jeg har spurt om veiledning på :)
Antall ord: 227
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Hva vil det si å "prate" med vesner?

Innlegg av Asbjørn »

Det man ikke skal se vekk fra, er at det er en som ikke har kommet videre som er tilstede,
og kommenterer og "har det gøy"....
Altså en gjenganger / spøkelse / ånd.

Ikke alle mennesker er snille, det er de som alltid skal rakke ned på andre.
og når disse dør og henger igjen vil de fleste av de fortsette på samme måte.

Dette har ingenting med Hjelpere eller andre å gjøre,
men er rett og slett en (eller flere) ånd(er) som bør sendes videre.

Husk at ikke alt vi ikke kan se er Hjelpere !

A
Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Hva vil det si å "prate" med vesner?

Innlegg av Bearchild »

Siden TS har tatt opp dette selv i en annen tråd ( https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 63&t=25789 ); Hvor går grensen mellom paranormale opplevelser og psykisk sykdom. Uten at jeg hardnakket skal påstå å ha inngående kjennskap til dette mener jeg den grensa går en plass nettopp der "stemmer" begynner å fortelle folk hva de skal/ ikke skal gjøre og ikke minst når "stemmene" blir sinte hvis man ikke gjør som man blir fortalt.

Såvidt meg bekjent er dette klassiske tegn på psykisk sykdom og man skal være veldig forsiktig med å skylde dette på "gretne gjengangere som bør renses bort". Ikke minst når det spesifikt hentydes at det er snakk om engler og/ eller demoner.

Beklager hvis jeg oppfattes sneversynt nå, men jeg synes det blir veldig feil å prøve å forklare dette med noe paranormalt. Enkelte ting overlater man til profesjonelle.
Antall ord: 154
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Forstyrra
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 17 Feb 2014 22:01
10
Kjønn (valgfri): Mann
Blitt takket: 4 ganger

Re: Hva vil det si å "prate" med vesner?

Innlegg av Forstyrra »

Asbjørn skrev:Det man ikke skal se vekk fra, er at det er en som ikke har kommet videre som er tilstede,
og kommenterer og "har det gøy"....
Altså en gjenganger / spøkelse / ånd.

Ikke alle mennesker er snille, det er de som alltid skal rakke ned på andre.
og når disse dør og henger igjen vil de fleste av de fortsette på samme måte.

Dette har ingenting med Hjelpere eller andre å gjøre,
men er rett og slett en (eller flere) ånd(er) som bør sendes videre.

Husk at ikke alt vi ikke kan se er Hjelpere !

A
Det var ikke snakk om en vanlig ånd, hvorfor skulle en vanlig ånd fortelle meg ting om engler/demoner og be meg om å gjøre religiøse renselsesritualer? Dessuten så kan jeg kjenne forskjell på når en mektig religiøs skapning delvis tar over kroppen min og hvis en ånd hadde gjort det. Noe annet gir ikke mening for meg. Spesielt fordi ånder ikke har makten til å holde demoner unna, noe disse englene hadde.

Når det er sagt mener jeg ikke at denne englen var en "hjelper" for meg. Det har jeg aldri sagt. Jeg er faktisk ikke sikker på om han brydde seg noe særtlig om meg i det hele tatt... Ikke som enkeltperson i alle fall.
Antall ord: 226

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Hva vil det si å "prate" med vesner?

Innlegg av Asbjørn »

Bearchild skrev:Siden TS har tatt opp dette selv i en annen tråd ( https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 63&t=25789 ); Hvor går grensen mellom paranormale opplevelser og psykisk sykdom. Uten at jeg hardnakket skal påstå å ha inngående kjennskap til dette mener jeg den grensa går en plass nettopp der "stemmer" begynner å fortelle folk hva de skal/ ikke skal gjøre og ikke minst når "stemmene" blir sinte hvis man ikke gjør som man blir fortalt.

Såvidt meg bekjent er dette klassiske tegn på psykisk sykdom og man skal være veldig forsiktig med å skylde dette på "gretne gjengangere som bør renses bort". Ikke minst når det spesifikt hentydes at det er snakk om engler og/ eller demoner.

Beklager hvis jeg oppfattes sneversynt nå, men jeg synes det blir veldig feil å prøve å forklare dette med noe paranormalt. Enkelte ting overlater man til profesjonelle.
Er enig med deg.
Men som en som har opplevet forskjellig i det paranormale, skal man ikke avvise det åndelige apektet heller.
Men er man det minste i tvil om det kan ha mentale årsaker ( e.g. sykdom i en eller annen form ),
så er legevitenskapen rette plass å henvende seg.
Og, i slike settinger som nevnt her SKAL man være kritisk,
dette er IKKE "ei gryte med penger man kan forsyne seg av".


A
Antall ord: 231

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links