Fero skrev:Vermis: jeg hadde en diskusjon med min gamle bestefar for en drøy uke siden. En noe opphetet diskusjon mellom gammelpresten og hans frafalne barnebarn. Ikke alltid gøy, men alltid interessant! Anyway, som han så fint sa det: Det gamle testamentet er skrevet for jødene, ikke for oss
Kanskje det ja, men det nye testamentet er jo ikke særlig bedre. Jeg husker noen fortalte at det var en del kvinnefiendtlige vers derfra. Jeg har ikke lest den, har bare lest bruddstykker her og der fra det gamle testamentet. Det var noe om at kvinnen var under mannen ovs. Same shit, different wrapping liksom.
EDIT: Jeg fant noe da!
Her er mer:Bibelen skrev: Paulus’ brev til efeserne kap 5:
21 Vær hverandre underordnet i ærefrykt for Kristus! 22 Dere kvinner, underordne dere ektemennene deres som under Herren selv. 23 For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er frelser for sin kropp. 24 Som kirken underordner seg Kristus, skal kvinnene underordne seg sine menn i alt.
Er bare å komme seg tilbake på kjøkkenet, kitchen bitches!Bibelen skrev: Peters første brev kap 3:
På samme måte skal dere kvinner underordne dere mennene deres. Slik kan de mennene som ikke vil tro på Ordet, bli vunnet – ikke ved ord, men ved sin kones livsførsel, 2 når de ser hvordan dere lever i renhet og gudsfrykt. 3 La ikke ytre stas, som frisyrer, gullkjeder og fine klær, være det som pryder dere, 4 men hjertet, det skjulte mennesket med sin milde og rolige ånd, som er uforgjengelig og dyrebar for Gud. 5 For slik smykket de hellige kvinnene seg i tidligere tider, de som satte sin lit til Gud. De underordnet seg sine menn, 6 slik Sara var lydig mot Abraham og kalte ham herre. Hennes døtre er dere nå blitt, når dere gjør det gode og ikke lar dere skremme av noen trussel. 7 På samme måte dere menn: Vis omtanke i samlivet med kvinnen, som er den svakere part. Vis henne ære, for sammen skal dere arve nåden og livet. Gjør dette, så ikke deres bønner blir hindret.
bibelen.no var faktisk nyttig!