Biejjie skrev:Dette dere sier om ånder som henger igjen og nekter å dra videre av redsel for straff eller helvetes piner... det må jo da bety at de aller, aller fleste av disse er jøder/kristne/muslimer. For det er vel stort sett bare innen disse tre religioner man har en straffende gud, og det er vel bare innen kristendommen og islam man har et helvete.
Hvor mange kristne, jøder og muslimer klamrer seg i denne stund fast i gravsteinene sine feige og redde for sin hissige, hevngjerrige guds straff, og hans helvetes evige pine...? Hvor mange av dem hemmer ikke med dette sine sjanser til å komme seg videre? De kan ikke utvikles til noe bedre enn det de var, de kan ikke (vil ikke?) treffe guden sin, hjelperne sine, treffe Muhammed, Moses, Jesus, englene og de gode djinnene, treffe sine tidligere avdøde venner og slektninger. De kan ikke gjenfødes for å utvikle seg videre, bli hjelpere selv - ja, alt hva man nå kan tro skjer etter at man har "gått videre" eller gått "inn i lyset", eller hva det nå kalles. De får ikke gjort noe av dette om de henger igjen her. De stagnerer!
Når omtrent kan man si at jødedommen oppsto? For seks tusen år siden, er det ikke så? Kristendommen har, generøst målt, to tusen år på nakken, og islam ligger på rundt 1300 år...
Det blir mange hvileløse, stagnerte ånder, det!
Kan dette være forklaringen på hvorfor nesten alle har en eller flere hjelpere - ofte sjamaner, munker, viskvinner/menn, medisinmenn/kvinner, osv - fra kulturer der religiøse idéer om straff og helvete ikke finnes, mens ingen (det jeg vet) noensinne har stått fram og sagt at de har - la oss si - en katolsk prest som hjelper, eller en rabbi eller en imam, eller en helt vanlig lutheransk evangelisk kristen hvem-som-helst...? Jeg faktisk aldri hørt om noen som har hatt en representant for de filosofier som J/K/I står for som hjelper. Her regner jeg ikke med de som har sin avdøde kristne mormor eller en annen kristen slektning ved sin side. Mormødre stiller i en helt annen kategori som hjelpere enn villt fremmede individer fra en helt annen annen tid og en helt annen kultur. Dessuten stiller de som kristne veldig ofte i en helt annen kategori enn en vilken som helst prest eller biskop!