Dette er min egen subjektive mening som kommer nå, diskutér den gjerne
![Smile :)](./images/smilies/mozilla_smile.png)
Lysarbeider er en merkelapp jeg forbinder med new agere, spesielt de som har forlest seg på ymse amerikanske bøker om lys vs mørke i betydningen godt vs ondt. Utfra egne opplevelser og funderinger vil jeg si at så enkelt er det ikke. Det paranormale kan ikke deles inn i så enkle båser som hvit/sort, ond/god, lys/mørk. Noen ganger er det mer godt i mørket enn det er i det lyse f.eks.
Ta noen andre alternative som som regel ikke egentlig har noe med new age/alternativbevegelsen å gjøre; goth subkulturen. Mennesker som gjerne kler seg i sort, mye "skummel" dingeldangel og hører på musikk mange andre synes er altfor dyster. Allikevel er de fleste gothere hyggelige og inkluderende og fremfor alt lite dømmende folk
Så skal en skille mellom new age og det alternative? Aner ikke, men frem til de innenfor new age som ser på det paranormale med svart/hvitt briller, tar av seg brillene, evt. finner noen med farger i det minste, ønsker jeg ikke å bli assosiert med disse egentlig. Derfor liker jeg ikke lysarbeider som begrep siden det er altfor snevert. Egentlig er begrepet klarsynt også snevert, men det er ikke, etter min mening, like "belastet"
En liten utblåsning og/eller brannfakkel fra meg
![ooom :ooom](./images/smilies/ooom.gif)