Annonseblokkering ble oppdaget: Webstedet Paranormal er gratis, fordi kostnadene dekkes delvis via annonser. Vennligst støtt oss ved å oppheve blokkering av annonser på Paranormal.
Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.
Moderatorer:Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
Nå opererer egentlig ikke vitenskapen så mye med bevis, men la gå, da, i denne sammenhengen er det forsåvidt greit
Asbjørn skrev:... har vi ikke bevis,
så er det ikke sant / finnes ikke.
Tillot meg å klippe bare dette lille sitatet.
Såvidt jeg har fått med meg, er det ikke vanlig at vitenskapsfolk inntar den holdningen. Riktignok er det sikkert atskillig flere av dem, som gjør det overfor det vi kaller paranormale fenomener, det tror jeg nok. Men ellers er det ofte slik at vitenskapsfolk er overbevist om ting, som de så langt ikke kan bevise - og dermed ikke faglig objektivt kan gå ut å utbasunere at slik er det. De kan kun si at "personlig er jeg overbevist om at det må være slik, men vi har hittil ikke greid å bevise det".
Antall ord: 137
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.
Sjamanistisk konfirmasjon 2025 - En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen. En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund. Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge. Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud. Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom. Les mer her
Isan skrev:Men ellers er det ofte slik at vitenskapsfolk er overbevist om ting, som de så langt ikke kan bevise - og dermed ikke faglig objektivt kan gå ut å utbasunere at slik er det. De kan kun si at "personlig er jeg overbevist om at det må være slik, men vi har hittil ikke greid å bevise det".
Mye av motviljen- begge veier!- dreier seg nok om personlig overbevisning. Og at personlige overbevisninger er vanskelige å mene noe annet om ser man hele tiden, se bare på religioner. Men man ser det jo også innad i de forskjellige miljøene. For eksempel kan to forskergrupper som studerer det samme være totalt uenige om det de forsker på.
Antall ord: 117
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.
Jeg fant igjen en gammel bok av Ronald Grambo ( mag.art i folkeminnevitenskap, mangeårig foreleser i UiO bla ). I sluttordet i denne boka jeg har skriver han noe jeg fant relevant til temaet. Boka heter " I liv og død " og tar for seg magiske og religiøse tanker, skikker og ritualer tilknyttet blod.
I sluttordet står det: Vi konfronteres med en annerledes form for logisk tenkning enn den vi er vant med. Moderne mennesker er mer eller mindre skolert i naturvitenskapelig resonnement, hvor årsak og virkning opererer på bestemte observerbare måter. Men den logikk vi treffer på innen et slikt magisk og religiøst univers, er av en helt annen art. Den er slett ikke irrasjonell, men helt igjennom konsekvent. Vi opererer bare med andre premisser som utgangspunkt.
Grambo har undervist ved flere høyskoler/ universiteter og det er mange ( godt voksne ) akademikere som "husker han". Jeg har sett og hørt han omtalt flere plasser og selv om han tydeligvis er i grenseland i forhold til hva som er akseptabelt vedrørende overtro velger brorparten å gå han i forsvar. Så han har tydeligvis funnet denne gyldne middelveien som er så uoverkommelig for mange andre.
Antall ord: 208
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.
Legger ved denne kommentarartikkelen - også som et apropos til tråden: http://www.forskning.no/artikler/2014/februar/380779
Her lufter Arnfinn Christensen tanken om vi kanskje trenger et mer følelsesspråk også når vi formidler den vitenskapelige skapelsesberetningen.
Antall ord: 41
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.