Hevder han holdt på å krasje med sølvfarget gjenstand i luften.
Nøyaktig hva det var flyet holdt på å krasje med på høylys dag den 13. juli i fjor er det ingen som vet, skriver The Telegraph.
Piloten mener derimot han har svaret – han er sikker på at det var en UFO. Saken er kommet fram i britiske medier etter at en rapport fra de britiske luftfartsmyndighetene ble offentliggjort etter nyttår.
Som en rugby-ball
Flyet, en A320 Aribuss, var på 34.000 fots høyde rundt 32 kilometer unna Heathrow flyplass i London da piloten plutselig oppdaget noe som kom mot flyet fra høyre. Rapporten sier ingenting om hvilket flyselskap piloten tilhører.
Piloten har forklart at han ikke hadde tid til å snakke med annenpiloten om det som kom farende, og at han måtte foreta en unnamanøver svært raskt. Etter at faren var over sjekket han radaren, men fant ingen spor av det flyvende objektet.
Undersøkelser i ettertid viste at det heller ikke var andre fly i området. Piloten har beskrevet objektet som rugby-lignende i formen, sølv-fargen og med en metallisk konstruksjon. Rapporten konkluderer ikke med hva det var som fløy mot flyet, men at det ikke var noen andre jordiske objekter i luften i området på det aktuelle tidspunktet.
Stengte UFO-linje
Mangel på bevis har også tidligere gjort det vanskelig for dem som hevder å ha sett UFO-er å bli trodd.
Forsvarsdepartementet i Storbritannia stengte i 2009 UFO-avdelingen sin, som også hadde en egen UFO-linje for folk som mener å ha sett mistenkelige flyvende objekter.
I 2012 fortalte sjefen for nasjonal flytrafikksikkerhet i landet at piloter rapporterer om hendelser der de angivelig skal ha sett UFO-er hver eneste måned.
Professor David Clarke jobber med UFO-spørsmål, og gir råd til britiske myndigheter i saker som handler om UFO-er. Han mener de siste observasjonene er svært interessante.
– Disse siste observasjonene er svært detaljerte og klare. Disse pilotene ville ikke rapportere til luftfartsmyndighetene for ingenting, sier Clarke.
– Det er ingen tvil om at det var noe der, legger han til.
– Logisk forklaring
Chris Yates, som har vært med å utarbeide rapporten, mener det alltid finnes en logisk forklaring. Selv om den ikke er funnet i dette tilfellet.
– Slike saker ender som regel opp med å ha en helt logisk forklaring, sier han.
Så hvis det ikke er mulig å frembringe bevis, så eksisterer altså ikke fenomenet?
Jeg så en hvit Audi 80 i dag. Nei jeg har ingen bevis, men alikevel så tror jeg det er lettere å få aksept på min observasjon Audien enn de som forteller om sitt nærvær av en UFO.
Enda jeg ikke ville klare å frembringe noen bevis.
Happe...