Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderDen hjemsøkte hulegreven i Larvik

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
miss_sunset
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Okt 2013 19:16
11
Kjønn (valgfri): ung kvinnne
Lokalisering: Vestfold, der jeg trives.
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 33 ganger

Den hjemsøkte hulegreven i Larvik

Innlegg av miss_sunset »

Her i Larvik går det en historie om en greve som i perioder visstnok bodde i en hule i fjellet/skogen på Bommestad (Verningen). Hvor langt tilbake i tid vi går er fremdeles noe usikkert, men slik jeg har forstått det så må vi et godt stykke tibake. Denne greven døde visstnok under et steinras i hulen og det påståes at hulen fremdeles skal finnes ikke langt unna den nye bosettingen på Bommestadåsen. Du kan se et lite hull etter raset. Hvorvidt stedet er fredet eller ikke vet jeg heller ikke.
Dog stiller jeg spørsmålstegn ved historien og kjøper den ikke glatt. For meg later det til at det er en vandrehistorie som kanskje kan ha utspring i en sann hendelse, men tidens tann har muligens gjort en enkel tragedie om til 10 høns. Det påståes nemlig at denne greven lignet en ulv i ansiktet og at han var litt folkesky. (dette forstår man om han bodde i en hule i skogen) ;) Det blir sagt at greven går igjen i skogene i området uten å falle til ro. :bye_cruel

Det går også en annen historie om en greve i Larvik som også hadde en hule i et fjell. Denne greven planla visstnok å torturere noen til døde på værste vis i denne hulen sin. :diablo Av en eller annen grunn kom han aldri så langt da han døde selv. Om dette er den sammen greven eller en annen skal være usagt. Kanskje noe her inne vet noe om saken?

Har Larvik hatt to gale grever eller er det samme person? Er det en myte eller skjuler skogen en hemmelighet? I såfall vil det ikke være den første morderen som har holdt til i denne skogen. Hvorfor er nettopp denne skogen i Larvik så plaget med forhistorien? Det later til at dårlig energi forfølger området med tanke på mange uheldige voldshendelser og drap også i nyere tid.

Om noen kan bidra med informasjon som kan være med å oppklare historien om den døde greven eller noe som gjør at vi finner ut hvem dette er, så hadde det vært fint.

:sunny
Antall ord: 375
Det som skiller vinnere fra de som ikke når målstreken er ikke antall seiere, men evnen til å snu det negative om til noe positivt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 07 Okt 2011 13:21
13
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Den hjemsøkte hulegreven i Larvik

Innlegg av jeditrond »

Larvik har jo hatt en rekke grever, men kjente ikke til historien du forteller om dødsfall i en hule og ansikt som en ulv. Det kan jo være flere vandrehistorier som er flettet sammen, f.eks. noen som har blitt født med misdannelser i ansiktet som har blitt satt ut i skogen i grevetiden eller noe.

Men Bommestadområdet har tilknytning til den siste greven av Larvik, også kjent som den onde greve selv om han ikke var ond, mere en som sløste veldig med penger og til slutt måtte selge grevskapet sitt tilbake til danskekongen for å bli kvitt gjeld. Det er på denne tiden Treschow-familien kommer til Larvik, den første Treschow jobbet nemlig for danskekongen som en eller annen form for inspektør og så mulighetene som Larvik bydde på for industri som jernverk, skogbruk m.m. :)

Den s.k. onde greve bygde seg hus på Bommestad og skal ha anlagt vinkjeller i skaret inn i skogen mot Verningen på venstre side av veien kort etter svingen som fører ned til skolen.

http://www.larvik.kommune.no/no/Globalm ... onde-Geve/

Litt om den s.k. vinkjelleren; http://loype.kulturminneaaret2009.no/ku ... vinkjeller
Antall ord: 202
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
miss_sunset
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Okt 2013 19:16
11
Kjønn (valgfri): ung kvinnne
Lokalisering: Vestfold, der jeg trives.
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 33 ganger

- Den hjemsøkte hulegreven i Larvik

Innlegg av miss_sunset »

Jeg vurderer å ta en liten tur i morgen. :)
Antall ord: 8
Det som skiller vinnere fra de som ikke når målstreken er ikke antall seiere, men evnen til å snu det negative om til noe positivt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 07 Okt 2011 13:21
13
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Den hjemsøkte hulegreven i Larvik

Innlegg av jeditrond »

miss_sunset skrev:Jeg vurderer å ta en liten tur i morgen. :)
God tur :)
Antall ord: 13
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links