Det er nå sånn man har definert det, da - etter hva jeg har skjønt.ludoburgero skrev:Hvor har du dette fra, Asbjørn, at en empat opplever andres smerte?
Foruten at dette er gjentatte ting... som folk gjentar for seg selv og andre, da...
Det du spør om her, er som å spørre om hvorfor øse og visp ikke er det samme. Man har blitt enige om at øse er den med skaft og hulrom som du kan forflytte væske med, mens visp er den som du kan piske inn luft i ulike matvarer med. Vi må ha en viss grad av spesifikke definisjoner på begrepene vi bruker for å kunne kommunisere med hverandre. Ellers ville vi ikke kunne forstå hverandre hvis vi ikke hadde en noenlunde felles forståelse av hva som ligger i ordene.
Å ha empati, er å ha evnen til medfølelse.
Å være empat, er å føle andres følelser og evt. fysiske smerter eller andre ting inne i seg sjøl. Det er den definisjonen man bruker. (Legg merke til at her diskuterer jeg ikke om fenomenet finnes eller ikke, det kan jeg faktisk ikke uttale meg om.)
Jeg føler ikke sånne ting så jeg er åpenbart ingen empat. Det er kanskje ikke du, heller. Andre sier de gjør det, og i så fall er de da naturlig nok annerledes enn oss på det området. Annerledes, og verken mer eller mindre spesielle, og det kan jeg iike se noe problem med.
Og når det gjelder Empathica, som tok det opp i denne tråden, kan jeg heller ikke se at hun har prøvd å gjøre seg noe spesiell eller spesielt interessant ved å gjøre det. Jeg vet enkelte andre opp gjennom årene har gjort det av og til, men jeg syns ikke det er tilfelle her. Hun tar opp noe hun lurer på, noen opplevelser, følelser, tanker knyttet til det, og får noen svar som hun syns hun får noe ut av. Er ikke det greit, da? Er det virkelig å kosemosepjatte og antidiskusjon?