Hei!
Selv om jeg har en del "erfaring" innen det paranormale, så er jeg fortsatt veldig fersk her inne og har lagt merke til at dere bruker en del betegnelser på de forskjellige skikkelsene dere opplever. Har selvfølgelig hørt om poltergeist, gjenferd o.l., men har lagt merke til ordet vardøger og flere andre. Jeg lurer derfor på om noen har en slags oversikt av et slag? Som kan hjelpe til å forstå hva de forskjellige åndene kan være/hvilken betegnelse de går under? Hadde vært veldig lærerikt og interessant å høre hva dere mener om å gi de forskjellige åndene betegnelser og å få vite hva de forskjellige betyr. Man finner nemlig så mange rare forklaringer rundt om på Internet (som for eksempel å Google poltergeist), så jeg tenkte å sjekke med dere her!
Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Vardøger, poltergeist, gjenferd m.m.: Har noen en oversikt?
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 31 Jul 2013 13:35
- 11
- Kjønn (valgfri): Kvinne
- Lokalisering: Sogn og Fjordane
- Har takket: 8 ganger
- Blitt takket: 6 ganger
Vardøger, poltergeist, gjenferd m.m.: Har noen en oversikt?
Antall ord: 137
- TRH
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- Startet: 07 Okt 2011 13:21
- 13
- Kjønn (valgfri): Mann
- Lokalisering: Vestfold
- Har takket: 3649 ganger
- Blitt takket: 1151 ganger
- Vardøger, poltergeist, gjenferd m.m.: Har noen en oversikt
Tror ikke det finnes noen spesifikk oversikt over de forskjellige betegnelsene som brukes her inne, men du ga meg en idé til en artikkel for den ene bloggen jeg skriver for Vardøger er forøvrig ikke ånd i klassisk forstand. Den er et varsel fra en person til en annen om f.eks. "nå kommer jeg på besøk" Det kan arte seg som lyder, f.eks. opplevde jeg ofte å høre ringeklokka fem minutter før kompisen min kom på besøk. Da har han tenkt på meg i det han gikk ut av døra hjemme. Fem minutter etter første ring, ringte det på igjen og da sto han der. Samme skjedde når mine foreldre bodde ca. en halvtime unna der jeg bor nå. Jeg hørte bilen deres utenfor en halvtime før de kom, neste gang jeg hørte bilen sto den utenfor. I noen tilfeller forekommer vardøger i synlig form også, men disse er langt mer sjeldne enn det å høre dem. Jeg skulle anta at dette er en form for telepati, rett og slett kommunikasjon på tankenivå
Antall ord: 187
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort
Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 31 Jul 2013 13:35
- 11
- Kjønn (valgfri): Kvinne
- Lokalisering: Sogn og Fjordane
- Har takket: 8 ganger
- Blitt takket: 6 ganger
- - Vardøger, poltergeist, gjenferd m.m.: Har noen en oversi
Hmm..! Antar folk har sine egne oppfatninger av de forskjellige åndene og personlighetene deres Er uansett fascinerende å lese om de forskjellige "klassifiseringene" folk kommer med rundt om på Internetjeditrond skrev:Tror ikke det finnes noen spesifikk oversikt over de forskjellige betegnelsene som brukes her inne, ...
Haha! Det var jo bra! Håper det kommer godt til nyttejeditrond skrev:... men du ga meg en idé til en artikkel for den ene bloggen jeg skriver for
Wow, utrolig interessant og kult! Har opplevd noe slikt selv et par ganger, men visste ikke at det hadde en betegnelse, så nå er jeg en kunnskap rikere Takk for svar!jeditrond skrev:Vardøger er forøvrig ikke ånd i klassisk forstand. Den er et varsel fra en person til en annen om f.eks. "nå kommer jeg på besøk" Det kan arte seg som lyder, f.eks. opplevde jeg ofte å høre ringeklokka fem minutter før kompisen min kom på besøk. Da har han tenkt på meg i det han gikk ut av døra hjemme. Fem minutter etter første ring, ringte det på igjen og da sto han der. Samme skjedde når mine foreldre bodde ca. en halvtime unna der jeg bor nå. Jeg hørte bilen deres utenfor en halvtime før de kom, neste gang jeg hørte bilen sto den utenfor. I noen tilfeller forekommer vardøger i synlig form også, men disse er langt mer sjeldne enn det å høre dem. Jeg skulle anta at dette er en form for telepati, rett og slett kommunikasjon på tankenivå
Antall ord: 265
- TRH
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- Startet: 07 Okt 2011 13:21
- 13
- Kjønn (valgfri): Mann
- Lokalisering: Vestfold
- Har takket: 3649 ganger
- Blitt takket: 1151 ganger
- Vardøger, poltergeist, gjenferd m.m.: Har noen en oversikt
Vet det var en som hadde laget seg en slags oversikt/klassifisering over ånder. Men den var basert på mye klipp og lim fra andre kilder utfra hva jeg husker Har man litt praktisk erfaring ser man fort at slike klassfiseringer blir litt for enkle, det er ikke så lett å putte spøkelser og ånder i pene og pyntelige båser
Men kort utfra egen mening er spøkelser og gjenferd det samme. Dette er da sjel eller ånd til noen som har levd som av ymse årsaker ikke vil gå videre.
Det var en lenger diskusjon på forumet tidligere om sjel vs ånd uten at det kom noe konkret ut av det, så disse begrepene brukes mye om hverandre.
Hjelpere er ånder som har gått helt over og er der for å hjelpe oss i vår spirituelle og fysiske utvikling om vi lar dem få lov. De kan også føre med seg ymse ekstra evner, evt. gi oss litt ekstra energiboost ute under husrensoppdrag o.l. Rent personlig vil jeg putte s.k. skytsengler inn i hjelperkategorien, men alle er sikkert ikke enig med meg i det
Poltergeist er også et sånt todelt fenomen; i mange tilfeller er det ungdom i nærheten når fenomenet oppstår, da kan det rett og slett være undertrykte følelser fra vedkommende som vises via s.k. telekinese, altså svevende tallerkner, banking i vegger osv. Men jeg har opplevd banking i vegg/bord fra "vanlige" ånder også, da stort sett for å få noen av de som ikke merket dem særlig godt til å skjønne at det var noen fler der
Alt dette er utfra egne grubliseringer og erfaringer, overhodet ikke ment som en fasit Dvs. utenom poltergeist med svevende ting/tang, det har jeg aldri opplevd selv
Men kort utfra egen mening er spøkelser og gjenferd det samme. Dette er da sjel eller ånd til noen som har levd som av ymse årsaker ikke vil gå videre.
Det var en lenger diskusjon på forumet tidligere om sjel vs ånd uten at det kom noe konkret ut av det, så disse begrepene brukes mye om hverandre.
Hjelpere er ånder som har gått helt over og er der for å hjelpe oss i vår spirituelle og fysiske utvikling om vi lar dem få lov. De kan også føre med seg ymse ekstra evner, evt. gi oss litt ekstra energiboost ute under husrensoppdrag o.l. Rent personlig vil jeg putte s.k. skytsengler inn i hjelperkategorien, men alle er sikkert ikke enig med meg i det
Poltergeist er også et sånt todelt fenomen; i mange tilfeller er det ungdom i nærheten når fenomenet oppstår, da kan det rett og slett være undertrykte følelser fra vedkommende som vises via s.k. telekinese, altså svevende tallerkner, banking i vegger osv. Men jeg har opplevd banking i vegg/bord fra "vanlige" ånder også, da stort sett for å få noen av de som ikke merket dem særlig godt til å skjønne at det var noen fler der
Alt dette er utfra egne grubliseringer og erfaringer, overhodet ikke ment som en fasit Dvs. utenom poltergeist med svevende ting/tang, det har jeg aldri opplevd selv
Antall ord: 301
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort
Hide post links |