Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderFølsomhet når det kommer til det paranormale

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Spookykid
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 19 Apr 2013 20:20
11
Kjønn (valgfri): Mann
Har takket: 4 ganger
Blitt takket: 7 ganger
Kjønn:

Følsomhet når det kommer til det paranormale

Innlegg av Spookykid »

Ja mitt spørsmål,kanskje noen syns det er dumt, er tror dere at vi mennesker er født med følsomhet overfor det paranormale, eller er det noe vi kan utvikle etter som vi vokser til og blir "voksen", altså at det utvikler seg over år, men ikke noe som nødvendigvis ligger der hele tiden ? Eller kan det være sånn at noen er født med denne "følsomheten", og andre ikke,men i løpet av livet kan få en "oppvåkning" som gjør at de ser ting på en tydeligere måte?
Hadde vært spennende å høre hva dere forumbrukere mener om dette
MVH Spookykid:)
Antall ord: 114
Spookykid

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

- Følsomhet når det kommer til det paranormale

Innlegg av Asbjørn »

Jeg tror at de fleste er født med disse evnene.
Det er mange episoder med barn som har "fantasivenner", ser avdøde besteforledre og andre, osv.

Men etterhvert som de forteller de voksne om det de ser / opplever, får de beskjed om at "nå må du slutte å fantasere", "kutt ut det tullet der", osv...
Og resultatet er at de fleste barn har stengt dette ute innen de når barneskolen.

A
Antall ord: 73

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Spookykid
Nybegynner
Nybegynner
11
Kjønn:

Innlegg av Spookykid »

Ja, akkurat det at barn har ett større spekter på mange saker og ting er det jo liten tvil om, Asbjørn. Det som er viktig her er jo hvordan de voksne lærer dem å se på dette som vi kaller det paranormale. Er foreldrene dine veldig store "tvilere",så er det nok lettere for at barna ikke tror på det og etter hvert, for barn har jo en tendens, i alle fall i barneåra,før de blir tenåringer,hehe, at foreldrene vet best og alltid har rett(stort sett har de en tendens til å mene dette i alle fall) Jeg vet også om personer som ikke greier å tro på det paranormale før de har sett opplevd det, og til en viss grad er det forståelig. Men er foreldrene mer åpne, så er det nok lettere for at barna blir det også. Men jeg har opplevd paranormale fenomener,og jeg vet veldig godt med meg selv at det ikke var noe jeg bare innbilte meg. Jeg vet at det jeg opplevde etter all sannsynlighet, var ett kjært familiemedlem som ville vise meg at denne personen har den bra akkurat der den er nå.
Men så klart, hadde jeg hatt ett mindre åpent sinn, så skal du jo ikke se bortifra at denne personen ikke hadde "nådd frem" til meg,siden jeg ikke var innstilit på den riktige frekvensen så og si, men var altfor bundet opp til det som er her på jorda, og ikke greide å se at det er mer mellom himmel og jord enn vi forstår.. I alle fall liten tvil om at dette er ett spennende tema.
Kan være innteressant å se hvor langt folk som ikke tror går for å bortforklare ting,da,som egentlig , i alle sånn som oss som er "troende ser det, helt klart må ha en annen forklaring enn den rent ut naturlige.. Hehe :mozilla_wink:
Antall ord: 324
Spookykid

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 07 Okt 2011 13:21
13
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Innlegg av jeditrond »

Enig med Asbjørn her; man blir født med disse evnene. Alle har i utgangspunktet denne følsomheten som barn, men den forsvinner etterhvert som man vokser til pga. påvirkning fra utenforstående, foreldre, besteforeldre, venner osv. som ikke tror på dette. Og så varierer det fra person til person hva slags paranormale evner som står sterkest hos dem :)
Antall ord: 62
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metatron1985
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 02 Jun 2013 16:14
11
Lokalisering: Oslo / Narnia
Har takket: 41 ganger
Blitt takket: 55 ganger

Innlegg av Metatron1985 »

Akkurat her har Silvametoden veldig spesifikke forklaringsmodeller, som har noen logiske brister, men samtidig holder helt greit mål likevel.

Som folk sier så er det en del av utviklingen, men hvilken del av utviklingen?

Før vi kan ta for oss det må vi se på hvordan hjernen fungerer: Når man måler hjernens elektriske aktivitet kan dette normalt deles inn i 4 forskjellige soner av "frekvenser":

Bilde

Hele grunnlaget for Silvametoden kurs er å lære seg og gå inn i en Alpha eller Theta tilstand med hele eller deler av hjernen sin, for deretter å utnytte denne tilstanden til å lete etter informasjon. Jeg personlig mener at dette skjer enten ved at man projiserer ut og leter etter den. Eller at noe annet, f.eks. hjelpere, projiserer inn (kortvarig låner hjernen din) og styrer din hjerne inn på tanker som er relevante. Dette forklarer hvorfor enkelte "hører stemmer i hodet". Hva som er den store forskjellen på å være i denne tilstanden når man er våken, kontra sover, må du ikke spørre meg om, her eksisterer de logiske bristene som jeg nevnte. Kanskje er det en kjemisk komponent tilstede under søvn... Men jeg har selv sett kursdeltagere, som har ingen paranormal erfaring, gå inn i transe og fortelle meg spesifikke detaljer om personer jeg kjenner, etter at jeg ba de om dette. Det virker på meg som om bevisstheten projiserer ut av kroppen mens dette foregår, og at hjernens aktivitet minker parallelt med denne tilbaketrekkingen. Meditasjon går tross alt ut på å ikke gi hjernen sin oppmerksomhet... I hvertfall de vanlige typene meditasjon.

Det som også nevnes er at man som barn produserer mer alpha/theta bølger og som voksen produserer markant mer beta bølger. Personlig mener jeg at dette er fordi hjernen gradvis må lære seg og ta i mot ånden mer og mer. Altså en del av denne gradvise inkarneringsprosessen jeg tidligere har referert til. Men når ånden så er fult integrert inn i hjernen, og sjelden stikker hodet ut, så blir det også vanskelig å finne informasjon utenfor hjernen sin. Jeg ser dog ikke på dette som noe problem siden det er viktig å være tilstede i seg selv for å kunne takle dagligdagse problemer med hele sin oppmerksomhet. MEN en fleksibilitet kan være fint!

Jeg mener også at ens trosystem spiller inn, og at dersom man overhodet ikke tror på slikt så vil man bli skjermet mest mulig fra det, fordi ens troskraft presser slikt bort. Når man er små har man mer fleksible trossystem, men når man blir voksen blir disse som kjent markant mer rigide. Dette forklarer hvorfor det er så få skeptikkere som finner bevis for slikt, mens de "troende" til tider finner så mye at de ikke helt vet hva de skal gjøre med alt beviset. Virkeligheten former seg liksom på en slags måte for å tilfredsstille deg mtp. hvordan du ønsker å oppfatte den. Jeg har selv opplevd å miste alt av evner og oppfattelsesevne bare fordi en uberskeptikker kom inn i rommet. Hun sa ikke engang noe, men trengte bare å være der. Jeg fikk altså personens trossystem kastet rett i trynet, men når vedkommende dro ble alt som "vanlig" igjen.

Det er nok flere faktorer som spiller inn, men jeg har ingen god forklaring på disse.

En veldig artig bikommentar er at for de som har ADHD så er det en del av høyre hjernehalvdel som ALLTID er i alpha/theta tilstand. Dette er visstnok en av av de aller, aller fremste diagnosekriteriene (90-95% sammenheng) i følge en nyere studie jeg så. Disse personene anklages jevnlig for å "aldri bli voksen", selv om de tenker veldig kreativt, med mere, men de fungerer desverre ofte ikke optimalt i dagliglivet... Nøyaktig hva personer med ADHD oppfatter kontra normale mennesker blir jeg aldri helt sikker på, men alle de andre indikatorene på at de oppfatter NOE er der.
Sist redigert av Metatron1985 på 04 Jul 2013 16:46, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 661
"Occupy you imagination, or someone else will... "

"A Wizard is never late, nor is he ever early, he arrives precisely when he intends to!" -Gandalf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Spookykid
Nybegynner
Nybegynner
11
Kjønn:

Innlegg av Spookykid »

Høres inntersant ut denne silvametoden da! :mozilla_wink: :like
Antall ord: 10
Spookykid

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metatron1985
Nybegynner
Nybegynner
11

- - Følsomhet når det kommer til det paranormale

Spookykid skrev:Høres inntersant ut denne silvametoden da! :mozilla_wink: :like
Vel det var der jeg startet den strukturerte delen av min "karriere". Men kurset er kjent for å potensielt skape enorme problemer ift. at man åpner seg, men de lærer vekk lite eller ingenting om å beskytte deg eller være obs på risikomomenter. Selv har jeg gått meg på en skikkelig smell akkurat der. Det er et tilbakevendende problem og kritikk de har mottatt over mange år, men har gjort lite eller ingenting med. Ikke sist jeg sjekket i 2009 i hvertfall. Det er gode kursholdere, men samtidig kan det bli noe "religiøs" og ukritisk stemning. Det kan sies å være et helt greit kurs hvis du er obs på disse tingene og får inspill fra andre hold i tillegg. Dog finnes det andre organisasjoner av Silvametoden, f.eks. den Deborah Borchgrevink er med i, men den kjenner jeg ikke til personlig. Det kan du sikkert søke på tråder om her inne.
Antall ord: 169

"A Wizard is never late, nor is he ever early, he arrives precisely when he intends to!" -Gandalf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Spookykid
Nybegynner
Nybegynner
11
Kjønn:

Innlegg av Spookykid »

Nå er ikke jeg religøs på den måten at jeg tror på Gud og Satan og engler og alt det der da.. Hehe.. Men tror det er noe mer mellom himmel og jord enn det vi forstår.Ja,problemer kan man vel oppleve uansett hva det gjelder,om man går ukritisk inn i det. Er jo ikke alt som virker "overnaturlig" som nødvendigvis er det,er jo fantasien som kan spille deg ett puss,f.eks. :mozilla_wink:
Antall ord: 83
Spookykid

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metatron1985
Nybegynner
Nybegynner
11

Jeg ser jeg må oppklare litt: Når jeg sier religiøs så mener jeg ikke bokstavelig talt, men at man ukritisk tar til seg hva "presten" (kursholder) sier og blir blind for alle andre "religioner" (kurs).

Det finnes selvfølgelig veldig mange oppegående mennesker som har vært på Silvametoden kurs og kun har positive opplevelser med dette, og helt fint klarte å tenke på egenhånd, men den negativen tendensen er der også, og bør væres obs på.
Antall ord: 82

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Spookykid
Nybegynner
Nybegynner
11
Kjønn:

Innlegg av Spookykid »

Ja,jeg skjønner.. Man kan bli "hjernevaska" så og si da,med andre ord, om man tar alt for god fisk som "presten" sier?
Antall ord: 25
Spookykid

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metatron1985
Nybegynner
Nybegynner
11

Det er vel for det meste meg som er bitter, skeptisk og paranoid :)
Antall ord: 13

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Spookykid
Nybegynner
Nybegynner
11
Kjønn:

Innlegg av Spookykid »

Ok.Skjønner.Ja men har man dårlige erfaringer,så har man dårlige erfaringer;) Ser det du snakka om handler mer om andre ting enn rent spøkelser(gjenferd) osv.. Det jeg er mest interessert i da, for å være ærlig..Men syns du kurset var bortkasta eller lærte du noe av det uanz?;)
Antall ord: 57
Spookykid

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metatron1985
Nybegynner
Nybegynner
11

- - Følsomhet når det kommer til det paranormale

Spookykid skrev:Ok.Skjønner.Ja men har man dårlige erfaringer,så har man dårlige erfaringer;) Ser det du snakka om handler mer om andre ting enn rent spøkelser(gjenferd) osv.. Det jeg er mest interessert i da, for å være ærlig..Men syns du kurset var bortkasta eller lærte du noe av det uanz?;)
Vel det er ikke akkurat bare meg heller da, en tidligere vennninne som var aktiv i miljøet i Trondheim sa hun kjente mange som hadde opplevd det samme, men noen eksakt statistikk på hvor mange det er snakk om har jeg ikke. Når det er sagt var det jo mye jeg fikk ut av det, det ble bare så mye jeg også fikk ut av det som jeg ikke helt ønsket meg. Det skal sies at mange av de andre kursdeltagerne, som tidligere hadde gått samme kurs, innrømmet å ha brukt dette veldig sporadisk eller ikke i det hele tatt. Jeg derimot brukte det veldig aktivt.

Egentlig så er hele teksten vinklet inn mot nettopp spøkelser og åndelige vesener. I denne tilstanden kan man få tilgang på de nærliggende dimensjoner hvor bl.a. spøkelser holder til. Enkelte vaser rundt i denne tilstanden 24/7 og har ikke noe orden på sitt liv, men ser ånder stort sett over alt. De som kontakter ånder, f.eks. medium, setter også seg selv i denne tilstanden. Påstanden min var at unger var mer obs på ånder, gjenferd, m.m. fordi de står med en fot i hver verden. Som igjen reflekteres i typen hjerneaktivitet de har. Den målte hjerneaktiviteten er et symptom på at man ikke er fult ut til stede i den fysiske dimensjonen.

Det er dog mange andre faktorer som spiller inn, og jeg har desverre ikke klart å kartlegge den fulle oversikten over disse.

Rezpect! :D :mrgreen:
Antall ord: 312

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links