Dersom du ønsker å lese historier og sagn om Samiske Sjamaner, såkalte Noaidier, så har jeg to bøker jeg kan anbefale for deg.
Noaidier, av Brita Pollan
http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produ ... tId=135879
Og
Mannen som stoppet hurtigruta, om Johan Kaaven
http://bokelskere.no/bok/mannen-som-sto ... ven/77687/
Sistnevnte er min favorittbok, da jeg mottok en beskjed om å lese om Johan Kaaven mens jeg sto midt på fjellet i Finnmark. Ånderiket var direkte masete angående saken, og etter å ha lest den var det mye jeg følte jeg plukket med meg ved å ha lest litt mellom linjene.
Min ferd har ført meg langs et spor hvor jeg har måttet konkludere med at, selv om sjamanisme er en ærestittel og kunst, så skiller det seg fra mye annet ved å ha en veldig sterkt genetisk komponent. Selv har jeg fått direkte beskjed om at jeg har "sjaman-genet", og min tremenning i USA har også opplevd det samme i tillegg til at hennes mor som har en skremmende evne til å lese folk. Dattra kan ikke presentere menn hun dater for mora lengre fordi hun finner ut hva som er galt med de i løpet av 10 minutter og i tillegg har rett i det hun sier, hvorpå tremenningen min blir i overkant klar over det. Jeg tror riktignok ikke det handler om genene i seg selv, men heller noe som er festet til genene og den genetiske hukommelsen, selv om visse gener nok disponerer deg mer for visse tenkemåter. Min læremester, homeopaten, snakker i tillegg om at medfødt sjamanisme kan behandles med homeopatiske midler, noe jeg erfaringsvis sier meg klart enig i. Det er vel og flott å ha disse evnene, men det er litt kjipt når de er påskrudd 24 timer i døgnet og man bare ser troll og ånder over alt. Behandlingen gjør at kroniskheten gir seg og man får evnen å slå de av/på. Det er mange som har sånt som går i arv uten å ha samiske gener, men samtidig mener jeg at den Samiske varianten er en helt egen coctail, uten at jeg klarer å spesifisere nøyaktig hva som definerer den. Det er selvfølgelig personer der ute som har utviklet seg til å bli sjaman uten dette genet, gjennom personlige/åndelige annlegg, og det virker som at disse påkaller/skaper evnene gjennom viljeskraft.
Sjamanisme er nettopp blitt erklært en gyldig religion (eller hva enn man skal kalle det) og registrerte sjamaner kan nå utføre dåp, vielser, m.m..
http://www.sjamanforbundet.no/ Jeg tror faktisk jeg leste det i en tråd på dette forumet, uten at jeg husker hvor. Selv har jeg i senere tid begynt å definere meg selv som Sjaman, da dette passer bedre enn alternativene, og halveis vurdere innmeldelse i dette forbundet på sikt. Jeg er jo ikke nødt til å kalle meg noe som helst, men å sette ord på det kan være greit og jeg er f.eks. ikke en Alkymistisk Magiker slik som min læremester. Ikke er jeg Wicca entusiast, trollmann, medium, klarsynt, profet, necromancer, mystikker, intuitiv, empat eller prest. Selvfølgelig passer noen av disse bedre enn andre, men definisjonene enten overstrekker kompetansen min eller blir for snever. Samtidig som Sjamanismen riktignok har et enormt spekter, men på riktige områder.
Selv har jeg møtt Sjamanen Mikkel Eira som var en kjent healer og bl.a. kunne stoppe blod. Han stoppet faktisk blod under sin egen kreft-operasjon, uten at det hjalp han så mye da han senere døde likevel. Dette var en 1.50 høy, særdeles eksentrisk same som, første gang jeg traff han, var i bakrus fordi han hadde vært i samebryllup. Han brukte samekniven til å skjære i auraen min, slik han selv beskrev det og han kunne se tråder han til tider kuttet over.
Dersom noen har religionshistoriske innspill å komme med hadde jeg satt pris på det da det desverre er et område jeg ikke har kunnet prioritere å lese meg opp på.