Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderTidsekko.

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Slettet_Xxhmj

Tidsekko.

Innlegg av Slettet_Xxhmj »

I natt våknet jeg og kjæresten min av lyder rundt omkring i huset, blant annet fottrinn og andre diverse lyder.. Og senere på natta våkner jeg igjen og får ikke sove pga at jeg hører masse lyder som kommer fra en tv, det hørtes ut som en film, men alt jeg hørte var bare en sånn "heie" plystring og folk som bare bablet og jeg forsto ingenting. Dette er andre natta vi sover her, første natta var det bare litt knirking i dører og trampe lyder. huset ble bygd i ca 1910 og hadde samme eier fra 1910 til ca 1960 da moren og faren til en vi kjenner kjøpte huset, moren er nå nylig død og vi sover i det rommet hu oppholdt seg mest. Og i dette rommet satt jeg og leste et brev da jeg begynte å høre pustelyder bak i nakken min med litt sånn knurre lyd og jeg følte en kald bris i nakken og samtidig trakk kattene mine seg lengst bak i rommet unna der jeg satt. Jeg har helt siden jeg var 4 år gammel kunne merke og se ting andre ikke så (husker den første dagen ganske godt), så dette er ikke nytt for meg.
Antall ord: 218

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Tidsekko.

Innlegg av Arven »

Takk for at du deler :D
Alltid spennende å lese om andres opplevelser !
Antall ord: 11
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Tidsekko.

Innlegg av Bearchild »

"Tidsekko" synes jeg var en fin beskrivelse. :)
Siden dere begge hører disse lydene er det kanskje et "ekstra aktivt" hus? Kan vel tenkes at den gamle huseieren vil følge med på at de nyinnflyttede og se at de finner seg til rette.. Hadde vært moro om du hadde hatt mulighet for å filme/ tatt lydopptak av aktiviteten. ;)
Antall ord: 59
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.

http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Xxhmj

- - Tidsekko.

Innlegg av Slettet_Xxhmj »

Bearchild skrev:"Tidsekko" synes jeg var en fin beskrivelse. :)
Siden dere begge hører disse lydene er det kanskje et "ekstra aktivt" hus? Kan vel tenkes at den gamle huseieren vil følge med på at de nyinnflyttede og se at de finner seg til rette.. Hadde vært moro om du hadde hatt mulighet for å filme/ tatt lydopptak av aktiviteten. ;)
Ja, kanskje det. Men må si det at vi har byttet rom og har ikke opplevd noe mer i huset. Men vi sover der ikke så mye lenger, så er litt vanskelig å være der da det er aktivitet.
Antall ord: 100

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 21 Jun 2006 14:54
18
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Tidsekko.

Innlegg av Astarte »

Kanskje dere kan plassere noe utstyr i rommet likevel? Det hadde vært spennende å få vite om dere fant noe!

Jeg likte også benevnelsen "tidsekko", kanskje det er en mer riktig beskrivelse enn jeg har hørt før. ;)

Takk for at du deler!!
Antall ord: 44
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- Tidsekko.

Innlegg av Ankh »

Om man skal bryte dette ned på kategori/type nivå så er det fire alternativer jeg tenker på:

1 -RESTENERGIER:
Dette er restenergier som henger igjen i omgivelsene, og disse spøkelsene kan ikke oppnå kontakt med de levende.
Disse viser seg normalt til samme tid og gjentar en bestemt handling.
For eksempel kan de vise hvordan de døde hvert år på datoen de døde, eller man ser en avdød stå ved kjøkkenbenken eller sitte i sin faste stol.
Disse spøkelsene kan ikke fjernes, men de vil forsvinne av seg selv etterhvert.

2 -AKTIVE SPØKELSER:
Dette er spøkelser som kan oppnå kontakt med de levende.
Disse spøkelsene er bundet til et bestemt sted som et hus, uteområde, rom, butikk, eller kirkegård.
Disse spøkelsene er blandt de vanligste å møte, og kan være spøkelser fra tidligere eiere, familiemedlemmer, folk som har omkommet, folk som har jobbet der, eller på annen måte er knyttet til stedet.

3 -FRITTGÅENDE SPØKELSER:
Disse er ikke bundet til et spesielt sted, men de er bundet til jordkloden.
Disse spøkelsene kan følge etter og man anbefales å klart si ifra om at de ikke får lov til å følge oss hjem.
Disse spøkelsene kan vandre rundt i f.eks en husrekke.
Noen rekkehus og borettslag har slike spøkelser, og man hører av og til om at «Den husrekken har spøkelser».

4 -INFORMANTER:
Dette er spøkelser som kommer med en bestemt beskjed og viser seg kun den tiden det tar å gjøre oss oppmerksom på hva de vil vise oss, ofte ikke mer enn en eller to ganger.
Disse spøkelsene kan vise seg for å få hjelp til å spore opp kroppen sin hvis de for eksempel er blitt drept og liket er skjult, de kan vekke folk for å varsle om brann eller vannlekkasjer, de kan vise seg for å fortelle at de har dødd, eller de kan vise seg for å hjelpe til med andre ting.
Disse spøkelsene forsvinner når du har hørt på hva de vil si og de har fått informert om det de vil.

1 får man ikke kontakt med, og de vil ikke handle etter hva du gjør så om de responderer med dine handlinger kan de utelukkes.

2 er sannsynligvis det du har om du har noe. Det er dette de fleste møter og opplever.

3 avhenger av området du bor i. Er det flere hus i området osv kan hendelsene være spredt til alle og ikke gjelde spesifikt deg.

4 ikke helt typisk for din opplevelse, men la merke til aktivitet når du leste ett brev. Mulig du kan koble brevet til aktiviteten og at det skjedde noe for å varsle/informere noe om innholdet.

Jeg vil tippe du har type to basert på den lille infoen du gir. Tidsekko tilsvarer type 1, men det stemmer ikke om det var noen respons på dine handlinger.
Antall ord: 516

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 07 Okt 2011 13:21
13
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Tidsekko.

Innlegg av jeditrond »

Jeg bare undres, hvor kommer disse 4 kategoriene fra? Er dette noe du har utarbeidet selv? :)
Antall ord: 16
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- Tidsekko.

Innlegg av Ankh »

Dette er en veldig mye brukt kategorisering i endel ghosthunter miljøer. Jeg oversatte den bare til norsk. De fleste sidene som listen stod på er lagt ned, og andre har utviklet andre inndelinger hvor man bl.a tar med orber, aliens, osv så vet ikke hvor aktuell den er nå om dagen.

Jeg har valgt å følge den fordi det ihvertfall for meg gir en enkel og logisk inndeling.

Her er hele listen:

1 -RESTENERGIER:
Dette er restenergier som henger igjen i omgivelsene, og disse spøkelsene kan ikke oppnå kontakt med de levende.
Disse viser seg normalt til samme tid og gjentar en bestemt handling.
For eksempel kan de vise hvordan de døde hvert år på datoen de døde, eller man ser en avdød stå ved kjøkkenbenken eller sitte i sin faste stol.
Disse spøkelsene kan ikke fjernes, men de vil forsvinne av seg selv etterhvert.

2 -AKTIVE SPØKELSER:
Disse spøkelsene er bundet til et bestemt sted som et hus, uteområde, rom, butikk, eller kirkegård.
Disse spøkelsene er blandt de vanligste å møte, og kan være spøkelser fra tidligere eiere, familiemedlemmer, folk som har omkommet, folk som har jobbet der, eller på annen måte er knyttet til stedet.

3 -FRITTGÅENDE SPØKELSER:
Disse er ikke bundet til et spesielt sted, men de er bundet til jordkloden.
Disse spøkelsene kan følge etter og man anbefales å klart si ifra om at de ikke får lov til å følge oss hjem.
Disse spøkelsene kan vandre rundt i f.eks en husrekke.
Noen rekkehus og borettslag har slike spøkelser, og man hører av og til om at «Den husrekken har spøkelser».

4 -INFORMANTER:
Dette er spøkelser som kommer med en bestemt beskjed og viser seg kun den tiden det tar å gjøre oss oppmerksom på hva de vil vise oss, ofte ikke mer enn en eller to ganger.
Disse spøkelsene kan vise seg for å få hjelp til å spore opp kroppen sin hvis de for eksempel er blitt drept og liket er skjult, de kan vekke folk for å varsle om brann eller vannlekkasjer, de kan vise seg for å fortelle at de har dødd, eller de kan vise seg for å hjelpe til med andre ting.
Disse spøkelsene forsvinner når du har hørt på hva de vil si og de har fått informert om det de vil.

5 -SINTE SPØKELSER:
Dette er sinte og sterke spøkelser som kan være vanskelige å fjerne.
I denne kategorien har vi også poltergeists.
Disse spøkelsene kan kaste ting mot deg eller vise sitt raseri på andre måter.
De vil sjelden gjøre permanent skade på folk, men står man i veien når ting blir kastet mot seg så kan man selvsagt bli skadet.
Disse spøkelsene ønsker å skape frykt eller å skremme folk vekk fra «sitt hus».
Et typisk tegn på disse spøkelsene er et stort temperaturfall, og det har også vært rapporter om forandringer i barometertrykk når disse spøkelsene er i nærheten.

6 -DEMONER:
Disse vesenene har aldri vært mennesker og er derfor teknisk sett heller ikke spøkelser.
De er onde og kraftfulle, og vil vanligvis forkle seg for å skjule sine hensikter.
Disse vesenene er farlige, og man anbefales å holde seg unna med mindre man er erfaren, og har en veldig sterk åndelig hjelp med.
Man bør være svært godt jordet, og svært godt beskyttet av f.eks erkeengelen Michael i møtet med disse vesenene.

7 -SKYGGEMENNESKER:
Disse regnes ikke som spøkelser, men folk opplever ofte en sterk frykt i møte med disse.
Noen regner dem som aliens, noen regner dem som demoner, noen regner dem som observatører.
Skyggemennesker er svært gamle og er rapportert siden historiens tidligste barndom.
Disse vesenene kan skifte form, og man kan f.eks krasje inn i dem idet man runder et hjørne, før de rett etterpå flykter gjennom en vegg.
Ingen lyder eller lukter er rapportert.
Disse vesenene fremstår som svært svarte skygger, mange av dem er svært store.
De kan bevege seg svært raskt.
Størstedelen av observasjonene av skyggemennesker opplever dem som observatører, som drar når de blir oppdaget.
De blir oftest oppdaget på bilder.
Noen mener at skyggemennesker er observatører for aliens.
Det har aldri blitt rapportert om skader, trusler eller på annet vis noen som helst fare, men folk opplever frykt i møte med dem.
Antall ord: 788

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
13

- Tidsekko.

Innlegg av jeditrond »

Ok, takk for oppklaringen :)
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- Tidsekko.

Innlegg av Ankh »

Utgangspunktet er jo at man kategoriserer spøkelser slik at man vet hva man møter og enklere kan fjerne dem. Samtidig er det lettere å samle erfaringer når ting er kategorisert.

Ser man listen så starter det med det enkleste, restenergier. Disse er enkle å sortere ut, da man ikke får kontakt med dem, de kan ikke reagere på de som skjer rundt dem, og de kan ikke bruke ting/interaktere med noe. Dette er det samme som å se folk på TV.

To og tre er like, forskjellen er bare om de er knyttet til ett sted eller vandrer fritt rundtom. Dette kan være greit å vite for en husrenser som kan legge opp rensen etter om spøkelset har hørt til der en gang, eller er en tilfeldig forbipasserende.

4-5-6 er mer uvanlige, men er gitt hver sin kategori.

7`eren var lenge jackpot for mange ghosthuntere, og en type det er diskusjoner om hva er. Til en viss grad en kraftigere versjon av 4`eren men mer observatør enn informant.

Jeg ser at man i nyere tid har laget endel mer kompliserte lister som delvis fokuserer på egenskaper og delvis på hva det er. Disse utvides da med ulike aliens, orber, portaler, monstre, osv men de er lite utbredt. Her en en slik variant:
http://ghoststudy.com/types.html

Her havner min liste under residue haunting

Andre lager lister over mer uvanlige spøkelser:
http://listverse.com/2013/03/27/10-litt ... ost-types/

Flere bruker nå crowd demons som en egen kategori.

Ideelt sett kunne jeg tenkt meg å hatt en superliste som samlet alle dissse kategoriene i noe som ble brukt som en standardreferanse, men alle ser ut til å lage sin liste for tiden.
Antall ord: 292

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
13

- Tidsekko.

Innlegg av jeditrond »

Det jeg da stusser litt på er; hvorfor liste i det hele tatt? Husrenser bør greie og rydde vekk hva det enn er uten slike kategoriseringer :)
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links