Jeg antar dere alle vet hva jeg kommer til å skrive nå, men det kommer likevel.
Jeg tar for meg noen av påstandene jeg finner der inne først:
Kroppen og alle kroppens celler er omgitt av et elektromagnetisk svingningsfelt, frekvens, Hz.
Frekvens kan forklares som kroppens strøm. Dette kan igjen forklares som energi. Maten vi spiser er frekvens, som er energien vi trenger for å leve. Alt som lever, hver celle i kroppen, dermed hvert organ har sin egen frekvens/strøm. Frekvens overfører informasjon.
Frekvens kan forklares som kroppens strøm? Er ikke sikker på hva de mener her altså, setningen er grammatikalsk korrekt, men innholdet gir ingen mening. Vi spiser derimot ikke maten vår for å tilført noen "frekvenser". Alle vet at vi spiser mat for proteiner, fett og karbohydrater. Eventuelle "frekvenser" i maten har ingen (til dags dato) beviselig effekt. Det skrives mye om frekvens, og det er et uttrykk som blir veldig mye brukt av den alternative siden. Frekvens er uansett definert som svingning per sekund som har benevnelsen Herts (Hz) og brukes da selvfølgelig om periodiske hendelser som bølger osv.
Alt i kroppen er bygget opp av celler,
hver celle er en energifabrikk som utfører kjemiske prosesser. Dersom det blir ubalanse i den kjemiske prosessen i cellen, fører dette til ubalanse og sykdom.
Joda, kroppen er bygd opp av celler. Det stemmer også at celler utfører veldig mange kjemiske prosesser, men ordet ubalanse har jeg aldri sett blitt brukt i noen lærebok i denne sammenhengen, og heller ikke om kjemiske reaksjoner. Det er også for eksempel kjemiske prosesser som fører til at vi blir syke.
Kroppen har et ledningsnett, meridianer
som fører "strøm"/energier rundt i kroppen. Ledningsnettet/meridianene er knyttet til organer, skjelett, nervesystem med mer, alt som finnes i kroppen. Cellene kommuniserer via dette ledningsnettet. Den kjemiske prosessen i cellene, stoffskifte, er resultat av informasjon fra frekvenser. Allergener fra mat, virus, bakterier, giftstoffer, tungmetaller og andre miljøgifter har alle sin egen frekvens. Dersom cellene feil informeres fra disse gir dette ubalanse og sykdom i kroppen.
Kroppen har faktisk et ledniningsnett, men det heter ikke meridianer. Det heter nervesystemet. Det står at dette er koblet til nervesystemet, men jeg har aldri hørt om dette "ledningsnettet" før, og et raskt søk bekrefter at fysiologi-boken min ikke mangler et gigantisk kapittel kalt "Meridianer". Siden dette nettverket ikke eksisterer, er mye av det som står videre feil. "Den kjemiske prosessen i cellene, stoffskifte, er et resultat av informasjon fra frekvenser." Stoffskifte er en kjemisk reaksjon, men det er ikke et resultat av noen frekvenser. Her står det også videre om frekvenser, noe jeg tok opp først. Så jeg tror ikke det er noe her som har vitenskapelig belegg. Men hvem vet? Kanskje noen nettopp har publisert noe banebrytende om frekvenser.
Ordet frekvens blir brukt veldig mye, og ikke til hva det skal egentlig brukes til. Når man har fysiologi, lærer man ikke noe om cellenes frekvenser. Eller kroppens frekvenser. Fra hva jeg har lært, er det nesten ikke noe her som stemmer med etablerte vitenskapelige sannheter. Det er likevel klart at noen kan nyte godt av placeboeffekten behandling utvilsomt gir.
EDIT: Ser jeg gikk glipp av hva Bearchild skrev: De armbåndene var veldig store en liten stund ja, jeg tror det faktisk var et selskap som lagde de som ble saksøkt til konkursens rand. Det har faktisk blitt gjort forskning på dem, og de fungerer ikke bedre enn placebo. Si ifra hvis du vil jeg skal lete opp det. Synes også å huske at det var et tema på newton eller noe lignende program.