Jeg hadde plutselig en av disse båtdrømmene mine forrige natta. Mange år siden sist! Men mye av det samme som før. Noen som vil prøve seg ifht betydning..?
Det er danskebåten det er snakk om. Diger ferge, masse folk.. og kaos.
Jeg møter totalt uforberedt, har ikke rukket å pakke og er mest opptatt av at "alle" kommer seg ombord. Alle de jeg reiser sammen, venner og venners venner. Innmari stress, for vi er allerede seint ute og båten er nesten i ferd med å forlate kaia.
Når vi kommer oss ombord slenges det som finnes av bagasje inn på lugaren og "bli-kjent-med-båten" runden starter. Jeg ender opp i en bar eller foran en spilleautomat bare for å oppdage at jeg ikke har et rødt øre. Begynner å lete etter lugaren, en labyrint fra helvete.
Plutselig er alle vegger inni båten dekket av køyesenger, ikke ulikt sånne man ser fra konsentrasjonsleire. Folk i alle aldre titter ut av køyene og jeg føler at jeg bokstavelig talt tråkker i fremmedfolks soverom. Uansett hvor jeg går havner jeg i andres private rom, enten det er mindre "ordentlige" lugarer eller disse køyesengrommene.. Kjennes litt som om jeg går i sånne Harry Potter- trapper som aldri leder dit jeg vil og snur seg hele tiden.
Plutselig er jeg på dekk og ser en hval som svømmer rett inn i propellen på båten. Hvalen snur seg på ryggen mens havet farges blodrødt, hvalen ligger og rister i kramper. Båten stanser og snur, tilbake til kaia. Nå står jeg brått i lugaren og kikker ut av vinduet og tenker at jeg nekter å gå ut av lugaren før vi er framme i Danmark.
I det ferga legger fra kai igjen ser jeg plutselig føllet vårt løpe etter båten.. på isen. Ferga kjører i en isråk, folen i full fart etter. Og sklir og ramler uti vannet.
Hvorpå jeg bråvåkner og løper ned i stallen for å sjekke at alt er i orden.
Disse båtdrømmene handler stort sett om det samme hver gang. Stress og hastverk i forkant, hender jeg må hoppe på ferga i fart etter å ha sørget for å få andre ombord. Så er det kaos med lugaren som forsvinner og som må letes etter i det uendelige, og ikke minst er det alltid noe "tull" med vannet.
Noen ganger forsvinner vannet og vi blir liggende på havets bunn for å vente på høyvann. Andre ganger forvandles havet til en stri elv og turen minner mest om rafting eller en sånn "tømmerenne" der man må klore seg fast på dekket. Eller motorene stopper og vi ligger og driver hvileløst i påvente av hjelp..
Jeg tror aldri jeg har kommet til danmark i disse drømmene!
Destinasjonen er visst uviktig, det er kaoset og rotet før og underveis jeg tror "betyr" noe.