Hei alle sammen.helgemann skrev:Så du mener at man skal bruke salvie uten videre? Ta deg en sigaret, for det er ikke skadelig, liksom. Hvorfor bruker indianske sjamaner salvie for å komme i transe, og i kontakt med åndeverden?Nei, hvis man har den overbevisningen bør man nok ikke bruke salvie!
Et sitat i fra ildsjelens forum:Kilde: http://ildsjelen.ning.com/forum/topics/ ... t%3A276113Sjamaner har i alle tider brukt røkelse for å styrke sin forbindelse til gudene. Tidligere var det også vanlig å bruke hallusinogene stoffer i røkelse, og hvorfor trenger neppe en forklaring Men at åndene enten liker røkelsen eller misliker den er nok ganske så sikkert. I India og ellers i østen, brukes røkelse til å komme i kontakt med gudene og å styrke båndet der. Derfor velger jeg å tro at jeg blidgjør åndene når jeg tenner røkelse, det er også mye hyggeligere å tenke på at de åndene jeg har rundt meg er vennligsinnede enn at de er blitt fordrevet fordi jeg tente på litt urter.
Kanskje du vil høre om historien om guttene på et internat, her til lands, som var på tyvtokt på kontorene til skolen, som internatet lå ved, og som fant en rar grå løk lingnende sak. De tok den med seg opp på sovesalen. Etter å lukket døren igjen, så satt de seg på sengkanten, og tente på den underlige saken. Og ikke før de hadde tent på, og latt røyke sive rundt i rommet, før det ble spetakkel uten like! For utenfor vinduet, hvor sovesalen som var, og lå langt over bakkennivå, var det en menneskelig lignende skikkelse som prøvde å komme seg inn til guttene. Han hamret og jamret, og gutten ble vettskremt! Helt tilfeldig fikk læreren som eide salvie tak i det, pga bråket, han skyndte seg opp for å se hva var for noe, og da så han skapningen som prøvde å komme inn. Han kunne sine knep og kunstner, og fikk jaget bort uvesnet som prøvde å trenge inne, slik at roen og freden kunne senke seg igjen. Guttene fikk selvsagt mye kjeft og "husarrest"!
Jeg vil gjerne komme med en saksopplysning her:
Salvie har blitt brukt og blir fortsatt brukt av sjamaner, healere, medisinmenn/kvinner osv over hele verden i den ekstreme majoriteten av tilfellene, for å DRIVE UT ånder.
Det finnes likevel en myteomspunnet substans, en av salvietypene, som heter
SALVIE DIVINORUM
Som gir ekstreme psykedeliske effekter.
Det er denne og ingen andre salvietyper sjamaner bruker til å hensette seg i transe osv.
Denne salvietypen er nærmest umulig å komme over i norge, så det er overhode ingen fare for å snuble over den hvis man kjøper salvie i en butikk.
Jeg vet om flere som har prøvd den ut, og den vrenger virkeligheten.
anbefales ikke.
ALLE andre salvietyper er helt hundre prosent ufarlige.