Når det er sagt vil jeg presisere at jeg er åpen for andre forklaringer også. Og at jeg både selv har tatt samt sett andres bilder av ting som ikke like lett kan bortforklares med ovennevnte ting.
Legger ut en del bilder med eksempler på forskjellige orber her. Jeg skal ikke komme med masse tekniske detaljer, men stikkord er lys (blits, sol, lampe mm) og diverse svevepartikler (støv, vann, snø mm).
Vil også nevne at det ikke er noen selvfølge å få med orber selv om man fotograferer med blits i et svært støvete miljø, de to første bildene kan få illustrere dette;
Til tross for (garantert!) mye støv fra høy, flis og hester finnes det ikke antydning til orber på det nederste bildet.
Neste bilde viser hva som kan skje om man tar bilde i snøvær med blits. Kanskje ikke så rart..
Men. Når man sitter ute en høstkveld og det ikke er antydning til et regndrypp venter man kanskje ikke å få et sånt bilde?
Høy luftfuktighet er årsaken. Kombinert med røyk fra et bål og det faktum at det var midt i en "trommereise" kunne godt ha ledet tankene til at bildet er fullt av "energier"..
"Glorie-orb".
Bilde tatt i et bryllup. Av 300 bilder fra denne dagen var det kun ett med en synlig orb til tross for 50-60 dansende gjester (masse folk i bevegelse= sannsynligvis masse støv).
Enda et typisk støvete bilde; saueklipping. Dyr, fjøs, masse bevegelse osv.
Ordinært husstøv..?
Denne kan kanskje se ut som en orb i bevegelse? Bildet er tatt gjennom et kjellervindu på Lier sykehus. Og "forstyrrelsen" er rett og slett spindelvev.
Eksempler der det ikke er brukt blits; (Solreflekser)
Ingen nedbør, men høy luftfuktighet og skarp sol lager små orber.
En litt annerledes solrefleks, her er det ingen rundinger men en uformelig grønn refleksjon
En lite enslig fargesterk orb i tett tåke. Sannsynligvis solrefleks dette også selv om sola var skjermet av tåken.
Et bilde tatt med blits. Her har vi konkludert med at de små lysende prikkene er insekter som er lyst opp av blitsen.
Felles for de fleste av disse bildene er at de er fra album med mange bilder tatt i samme tidsrom, hvor altså noen få har blitt "orbete".
Dette innlegget er ikke ment som et argument for at alle orber er støv, men rett og slett eksempel på hvordan støv og annet kan se ut på bilder.
A