Jeg har enslags "historie"-forklaring på hva som skjer, - det innebærer reinkarnasjon, og skole :
Før man kommer inn i livet her, - ansees man å være "i lyset".
I lyset antar jeg at man har "herrens glade dager", uten noe vondt eller mørkt.
Det blir som å ligge på ei sydhavsstrand, med en paraplydrink med is i handa, og slappe av og kose seg.
Man vet alt, - og man kan alt. Så det er ingen grunn til hverken skole eller annet...
Etter noen millioner år, begynner vel de fleste å bli lei av den evinnelige paraplydrinken, ligge på stranda, og gjerne et bad eller noen millioner...
Det må vel være mulig å gjøre noe annet ?
Selv om man vet alt og kan alt, - har man dog ikke egne erfaringer, - det er som å kunne lese alt i en bok. "Ok, så det er slik det er...."
Men man har ikke prøvet selv.
Hva gjør man så , jo man finner snart på noe.
( som på hytta i påska, - er det ikke mulig å være ute på grunn av uvær, - finner man på eller tar frem noe spill.... )
Men hvordan få til et spill, her er jo alt LYS.. Men hva er lys ? Hvordan kan man definere lys ?
Det blir som å skrive med hvit penn på hvitt papir, - tegne opp en hvit sol, gjerne med hvit snø, og hvite engler...
Etter å ha tegnet er alt bare hvitt....
Man kan rett og slett ikke SE hva man har tegnet, -og har man 2 slike hvite ark, kan man ikke vite hvor man tegnet engang.
AHA . . Vi trenger noe som kan gi kontrast !
Og den enkleste kontrasten vi vet om, er svart/hvitt.
Yin/Yang symbolet er helt enkelt svart og hvitt....
Om man bruker svartfarge på ett hvitt ark,- kan man se hva som tegnes ( eller skrives, som teksten her ).
Skal man ha et spill, - MÅ man ha en form for kontrast, og da er svart hvitt det enkleste.
Og vi kaller lyset "LYS" eller hvitt, og det svarte for "mørkt".
DA har vi endelig en mulighet til å kunne formidle saker og ting, - til å fortelle, - forklare, osv...
Vår verden har ikke bare svart/hvitt, men hele gråskalaen.
Og for å sette litt farge på tilværelsen, har vi FARGER...
Personlig har jeg en følelse av at det vi kaller "ondt" / mørkt/ osv, - er det som skal til for å få frem kontraster slik at vi kan lære.
Uten å ha noe ondt å sammenligne med, - har vi kun det gode, - dvs hvitt på hvitt...
Derfor tror jeg at vi som skal lære å erfare alle slags saker og ting, - trenger det onde for å få kontrasten. For å se forskjellen. For å kunne forstå .
Men alt med balanse, - som i yin/yang symbolet.
Merk at det hvite har litt svart i seg, og det svarte har litt hvitt i seg, - og at hele symbolet indikerer balanse, men også bevegelse ( dråpeformen ).
Og se for deg at symbolet roterer....
Da får man også variasjon fra liv til liv.
I noen liv vil man være god, - i noen liv vil man være ond, og i noen vil man være en blanding- for på den måten å lære begge / alle sider av en sak.
Så en som i dette livet er ondskapen selv, - kan i et eller flere tidligere liv ha vært godheten selv...
og selvfølgelig - omvendt.
Så, Ja,- vi trenger mørke - for å forstå.
For å kunne sette pris på det gode når vi ser det gode.
For å kunne avsky det onde, når vi ser det onde....
osv , lag din egen kombinasjon her, - jeg tror alle varianter er like gode / dårlige...
A