Veldig godt mulig at jeg er i seneste laget, bedre sent enn aldri?Bearchild skrev:TV og PC har vært en del av hverdagen vår i mange år nå og nyheter for barn er ikke noe nytt. Jeg tror rett og slett du er litt seint ute med "advarselen" din.
Som noen allerede har sagt er det viktig at unger får informasjon og samtidig lærer seg kritisk tenking. Hvorfor mener du det er usunt at barn har sin egen nyhetskanal hvis alternativet er at de bare skal få "smådrypp" i form av overskrifter og bilder i media? Danner det en sunn virkelighet?
Husker du når "Holocaust" ble vist på TV?
Den gang ble det advart i sterke ordelag mot at barn skulle få se dette. Jeg var en av de som ikke fikk lov, men flere i klassen min fikk se med egne øyne hva som skjedde i konsentrasjonsleirene. Det ble selvsagt et tema i skolegården, og jeg som ikke hadde sett det ble servert grusomme tankebilder som jeg var "nødt til" å fylle ut ved hjelp av egen fantasi. At jeg fikk et annet bilde av dette enn de som fikk sett det? Definitivt.
Jeg kan til en viss grad forstå tankegangen din, men mener som sagt at jeg synes du er for sent ute.
I dag ruller holocaustbilder (ihvertfall tilsvarende) over TV-skjermen til alle døgnets tider hver bidige dag. Har man TV, PC eller for den del aviser i hus er det umulig å skjerme barna for alt som foregår "der ute". Desto viktigere er det å delta aktivt som forelder og bidra til forståelse, f.eks ved å la småkrypene få se på "barnenyheter" og svare på spørsmål.
Jeg ville blitt mer bekymret om poden parkerte seg framfor en skjerm og brukte 10 av døgnets timer på å skyte/ halshugge/ slå ihjel "de slemme gutta". Eller om sneipen forlangte det produktet fordi reklamen påstod produktet var enestående. Osv.
"Hjernevask" kommer i mange former, men å bidra til refleksjon over verdenshendelser synes jeg ikke er en av dem.
Men hva skjer samfunnsmessig, når barnet omtrent fra dag 1 lærer at krig, vold og terror er "vanlig"?
Ikke bare på TV, men også i spill-verdenen som du nevner?
Det er alt for my fokus på negative ting som skjer i verden og alt for lite fokus på det positive.
Har man en verden som fokuseres og styres av grufulle ting som skjer, vil det fortsette å skje dårlige ting.
Bruker ditt eksempel jeg fra "Holocaust":
Se for deg et annet scenario: I stedet for "Holocaust" ble det sendt et annet program.
Kommer ikke på et annet program jeg kan bruke i dette eksempelet, men det ble sendt et positivt program som berører mennesket på en bra måte. Et program som gjør en person glad og optimistisk.
Hva har samtaleemnet i skolegården dagen etter hvert da? Og hvordan er stemningen.
Jo, den er positiv og med mindre bekymringer. De vil snakke om positive ting, dermed spre positivitet i vennekretsen. Ser du kjedereaksjonen?
Ja, barnet burde vell ha innsikt i hva som foregår i verden. Men det finnes grenser på hvor mye negativitet man skal stappe inn i huene dems. Dette gjelder også like mye oss voksne, deriblandt meg også. Ingen har bruk for så mye negativitet.
Kort fortalt: For å få en bedre verden, må man tenke og fokusere på bedre ting.