Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderNye meninger og infallsvinkler om spøkelser er lansert

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Ankh

Nye meninger og infallsvinkler om spøkelser er lansert

Innlegg av Ankh »

Leste nylig en veldig intressant og særdeles velbegrunnet utredning om spøkelser, som tok for seg ulike teorier og analyserte dem samtidig som den lanserte nye. Dette var ikke skrevet av en skeptiker eller benektiker, men en som i likhet med meg ønsker å forstå hva slike ting er, kommer fra, består av, og er. Går gjennom tre av punktene:

1 -Temperatur. De fleste forbinder spøkelser med bl.a temperaturfall, og av og til en temperaturøkning. Dette har tidligere blitt forstått med en ytre drivenergi som kreves for å drive fenomenet, dvs spøkelset stjeler varme for å eksistere. Den nye teorien sammenligner spøkelser med øgler. Spøkelser har ikke liv som kan generere varme. Øgler legger seg i solen for å varme seg opp. Om spøkelser er vekselvarme, trenger de varme for å bevege seg slik øgler trenger varme og henter det fra sollyset. Det er altså for å fungere, og ikke for å eksistere.

2 -Higgs boson. http://en.wikipedia.org/wiki/Higgs_boson Skal ikke bruke tid på å forklare dette, men prinsippet er at denne oppdagelsen som ble informert om på pressekonferanse 4. Juli 2012 kan forklare hvordan energi/partikler får masse. Et av de store spørsmålene jeg og mange andre lurer på er hvordan spøkelser ser ut til å kunne veksle mellom energi og masse. Folk krasjer inn i spøkelser som en fysisk masse, og opplever i neste omgang at de suser gjennom vegger. Tidligere er dette forklart med at spøkelser ser verden fra sin tid, hvor det kanskje ikke var vegg da, men det passer ikke med at de krasjer inn i folk som heller ikke var der på den tiden. Dette var og er et paradoks. Samtidig så er det et spørsmål hvordan spøkelser, om de kun er energier/partikler, er istand til å flytte på fysiske ting, betjene brytere, åpne kraner osv. Paradokset med at de ser ut til å veksle mellom en energiform og en fast masse har frustrert mange, og Higgs boson kan være løsningen på dette. Higgs boson gjør at partikler får masse, og spøkelser kan utnytte denne effekten til å veksle mellom energi og masse.

3 -E=mc2. Einsteins berømte ligning
http://en.wikipedia.org/wiki/Mass%E2%80 ... quivalence
forklarer sammenhengen mellom masse og energi og hvordan det ene kan bli det andre. Selv om det er vanskelig å forstå, så forklarer også denne loven fra 1905 paradokset med vekslingen mellom masse og energi. Det er altså et annet svar enn Higgs boson. Det er en spennende tanke om denne berømte ligningen kan være definisjonen på et spøkelse, og om spøkelser utnytter den effekten for å veksle mellom energi og masse og for den del flytte på ting.

For de som vil lese mer om dette anbefales denne artikkelen:
http://paraquake.com/id11.html

Hva synes dere om de nye ideene som ser ut til å gå rett til kjernen på spøkelser?
Antall ord: 498

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 07 Okt 2011 13:21
13
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Nye meninger og infallsvinkler om spøkelser er lansert

Innlegg av jeditrond »

Spennende hypoteser! :)
Antall ord: 2
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

2 -Higgs boson.
Jeg forstår tanken, men pr dato er jo vel ikke Higgs-boson- partikkelen bevist ? ( om jeg ikke helt har misset på info )

Derimot, - hvis vi følger tankegangen,- men ser for oss et foton :
Ett foton kan være både bølge og partikkel samtidig, men må være minst en av delene....
En lysstråle har masse, i den forstand at den der en partikkel,
men den er og uten masse, i den forstand at den er en bølge. En magnetisk bølge,
og også en elektromagnetisk bølge. Magnetisme og påvirkningsgrad avhenger bla.a. av frekvens....

Og når vi kommer til frekvens, får vi inn noen spesielle egenskaper, - med tanke på foton.
På denne siden :http://www.energifakta.no/documents/Mil ... pekter.htm
finner vi bla.a. dette grafiske bildet :
Bilde

Her ser vi tydelig hvordan ett foton ( som er en bølge / partikkel i lysspekteret ), ligger i det elektromagnetiske området.
Ser vi nærmere etter, ser vi et utall av frekvenser, - vi har strøm ( 50Hz - som er det vi finner i stikkontakten i veggen, ), så øker det opp til radiofrekvenser, videre opp til radar/satelitt, - synlig lys, - røntgen, og gammastråling.

Som alle vet, vil f.ex tørt tre og plast isolere mot strøm ( lave frekvenser ), men ikke den magnetiske virkningen.

Røntgen som de fleste kjenner, - kan gå igjennom vegger, man bruker f.ex røntgen for å gjennomlyse tykke stålkonstruksjoner for å finne ut om det er sveisefeil / konstruksjonsfeil i f.ex oljeinstallasjoner og skip.

Vi VET altså at elektromagnetiske frekvenser kan passere igjennom mange "hindre" - som fysisk hindrer oss å passere.

Når vi samtidig tenker på at man snakker om "høyere frekvenser" - man bruker EMF-metre for å påvise energier, osv, - så ser jeg det ikke som umulig at et "spøkelse" kansje er en form for bølger som enkelte mennesker kan se.

Spesielt om man introduserer "interferrens" mellom forskjellige bølger.
Interferrens er når flere forskjellige frekvenser forårsaker dannelse av nye frekvenser som ikke er der i utgangspunktet.

Her er et eksempel :
Bilde
( for de som vil se mer bilder om interferrens ; sjekk her )

Interferrens kan gjøre bølger som er usynlige synlig ved å blande seg med andre bølger.
Det kan og være at noen mennesker er i stand til å observere slike bølger som normalt ligger utenfor det synlige spekter.

Iallfall ; dersom "spøkelser" er energifrekvenser, tror jeg nok at de på samme måte som røntgenbølger kan gå igjennom vegger.
Men som fotonet, som jo er en bølge OG en partikkel, - kan de og påvirke andre elementer ( kollidere med mennesker, flytte gjenstander osv... )

Så jeg tror ikke vi trenger HIGGS-partikkelen for å forklare hvordan dette skjer.
Men - vi trenger målinger som faktisk kan bekrefte at dette foregår.

Og ikke i laboratorie, - dersom du skal undersøke et vulkanutbrudd, MÅ du samle prøver der vulkanutbruddet fysisk skjer.
Slik er det nok også med "spøkelser", - og andre paranormale fenomen,
de kan ikke gjenskapes i laboratoriet, FØR man har gjort oppdagelser i felten, og vet hva man har å gjøre med.

A
Antall ord: 535

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
19
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Dette bildet illustrerer veldig bra hvordan interferrens kan virke :
Bilde

Dersom du bare ser striper, - gå litt lengre fra skjermen....
Om du ser antydning til noe annet, - så rist litt på hodet, mens du ser på bildet.....

A
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 14 Sep 2010 10:59
14
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

Innlegg av Jeppski »

For det første kan du glemme å bruke E=mc^2 da konstanten c er rundt 3 *10^8 m/s. Altså blir energien fra bare 1 gram VELDIG MYE. Og å fundere på higgs boson uten å ha kvantemekanikken, generell relativitet og spesiell relativitet og mer generell fysikk på plass, er dumt. Da selv professorer i fysikk synes dette er vanskelig. Og man har vel fått resultater som tyder på at higgs boson finnes. Uten at jeg vet noe mer enn det.

Og Asbjørn, fotonet er en fin blanding av begge deler, men ingen mennesker skjønner hvordan dette fungerer på et dypt nivå. Skjønner ikke hvorfor du har skriver om destruktiv og konstruktiv interferens, da vi ser en veldig liten del av det elektromagnetiske spekteret.

Her var det generelt mye babling blandet med noen fysiske begreper som misforstås til det ugjenkjennelige.
Antall ord: 145

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Jul 2006 23:30
18
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Innlegg av Lilja »

Tråden er ryddet for OT.

Dette innlegget er også OT, og skal ikke kommenteres her,
evnt. tilbakemeldinger kan gis på pm til meg eller Admin.

Mvh Lilja, mod.
Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
19
Kjønn:

- - Nye meninger og infallsvinkler om spøkelser er lansert

Innlegg av Asbjørn »

Jeppski skrev:Og Asbjørn, fotonet er en fin blanding av begge deler, men ingen mennesker skjønner hvordan dette fungerer på et dypt nivå. Skjønner ikke hvorfor du har skriver om destruktiv og konstruktiv interferens, da vi ser en veldig liten del av det elektromagnetiske spekteret..
Interferrens og/eller additativ / subtraktiv blanding som jeg sikter til her, - er faktisk en vanlig metode for å få frem radiosignaler til hørbar lydfrekvens. ( AM - radio )
For å få til det bruker man en kombinasjon av mottaker som tar imot radiobølger, og har en egen "lokaloscillator" for å lage en mellomfrekvens ( normalt på 455Kz.).
Denne mellomfrekvensen ( Amplitudemodulert) , kan da likerettes og derved får man frem et hørbart signal.
Bilde

Les mer her : http://no.wikipedia.org/wiki/Superheterodynmottaker
Dette er da en AM radio, - FM radio bruker et litt annet system, - men selve blanderprinsippet er det samme...

Poenget er at slik blanding ( interferrens, eller hva du vil kalle det ), kan forårsake at man får bølgelengder som er INNENFOR det synlige frekvensområdet.

A
Sist redigert av Asbjørn på 05 Nov 2012 21:14, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 174
Grunn: måtte få med fler detaljer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
30cm
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 09 Sep 2009 22:35
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av 30cm »

Asbjørn skrev:Dette bildet illustrerer veldig bra hvordan interferrens kan virke :
Bilde

Dersom du bare ser striper, - gå litt lengre fra skjermen....
Om du ser antydning til noe annet, - så rist litt på hodet, mens du ser på bildet.....

A
En bamse eller en pokemonting?
Antall ord: 45
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
14

Innlegg av Jeppski »

Det er vanlig å kalle det konstruktiv og destruktiv interferens, og selvfølgelig kan synlig lys interferere, jeg har jo sett det med mine egne øyne. Jeg skjønner bare ikke hvorfor du skriver om det. Nå vil jeg ikke si at jeg kan mye om emnet, men jeg tror jeg kan mer enn de fleste her. Ja det er noe som heter interferens, men det er ikke frekvensen som blir forandret. Frekvens er antall svingninger per tidsenhet, lys har en "konstant" fart og det eneste som bli forandret er amplituden på bølgen, ikke frekvensen.

Fant enda en ting jeg synes virker litt rart, "Ser vi nærmere etter, ser vi et utall av frekvenser, - vi har strøm ( 50Hz - som er det vi finner i stikkontakten i veggen,)" Når man sier at strømmen i Norge har en frekvens på 50Hz, mener man selvfølgelig at det er vekselstrøm, altså at retningen forandrer seg 50 ganger per sekund.

Når du snakker om frekvenser, er det også viktig å huske på at det er "lys" det er snakk om her. Det er elektromagnetiske bølger, ikke en slags hemmelig substans som kan lage spøkelser.
Antall ord: 197

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
19
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Jeppski skrev:Når du snakker om frekvenser, er det også viktig å huske på at det er "lys" det er snakk om her. Det er elektromagnetiske bølger, ikke en slags hemmelig substans som kan lage spøkelser.
Lys er elektromagnetiske bølger. Det er også elektromagnetiske bølger som er årsak til at en transformator kan omforme elektrisk vekselspenning på 220V 50hz til f.ex 12 v , som så likerettes ( ensrettes ) for å lade f.ex et bilbatteri, eller drive ett eller annet apparat.

Nå snakker jeg ikke om å LAGE spøkelser, - men heller om mulige forklaringer på hvorfor instrumenter ofte plukker opp EMF ( ElektroMagnetiske Felt / elektromagnetiske bølger ) i situasjoner der man også obsererver "spøkelser" / har tro på at "spøkelser" befinner seg.

Lys er bare en liten del av det elektromagnetiske spekteret, - og kan også interferrere, eller blandes.
Ett eksempel er hvis man tegner med fargestifter, og blander grønn og blå..... og får gul :

Eller som her, blander 3 farger og får hvit....
http://pixabay.com/no/additiv-svart-bl% ... nde-15997/
Bilde
Frekvens er antall svingninger per tidsenhet, lys har en "konstant" fart og det eneste som bli forandret er amplituden på bølgen, ikke frekvensen.
Bildet over viser akkurat at frekvensen på lyset forandres.
Jeg har IKKE omdiskutert lyshastigheten, - den er den samme, - under identiske forhold, MEN kan endres , avhengig av mediet det passerer.
Se : http://home.hib.no/ansatte/shof/lab-10/ ... i_vann.htm

A
Antall ord: 244

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
14

- - - Nye meninger og infallsvinkler om spøkelser er lansert

Innlegg av Jeppski »

Asbjørn skrev: Jeg har IKKE omdiskutert lyshastigheten, - den er den samme, - under identiske forhold, MEN kan endres , avhengig av mediet det passerer.

A
Ja, men det er amplituden som forandres, ikke frekvensen og ikke bølgelengden. Det er det interferens handler om.
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

Innlegg av Ankh »

Utgangspunktet her er jo forsøket på å forklare mulige løsninger på hvordan spøkelser kan veklse mellom å være fysiske (krasje inn i, de beveger gjenstander, betjener brytere og vannkraner osv) for sekunder senere gå rett gjennom en vegg. Er de fysiske, burde de ikke kunne passere vegger, og er det kun energier, burde de ikke kunne bevege ting, krasje inn i ting osv. En av de tingene jeg og mange andre lurer på er derfor hvordan det er mulig at de veksler mellom disse tilstandene.

Higgs boson er et av mulige svar. http://no.wikipedia.org/wiki/Higgs-boson
4. juli 2012 slapp CERN pressemeldingen om at det med 99,99995 % sannsynlighet («5 sigma») var oppdaget et nytt boson med en masse på omtrent 125 GeV/c².Ytterligere kunnskap om partikkelens henfallshastigheter, spinn og paritet trengs imidlertid for å endelig bekrefte hvorvidt den er det forventede Higgs-bosonet. Alternativt kan partikkelen være svært lik Higgs-bosonet og fungere i stor grad som dette var antatt å gjøre, men det kan foreligge relevante forskjeller som gjør at standardmodellen i større eller mindre grad må revurderes.

En av kjernetingene er vel at det bosonet kan gi masse til partikler. Det er mange spørsmål knyttet til dette, men teorien som knytter dette opp mot spøkelser er at spøkelser i energi/partikkelform får masse på den måten.

Det at E=mc2 resulterer i masse energi har jo to sider. Først og fremst, så forutsetter man at et spøkelse har en masse (selv om det bare er ett gram) hvis det er mengden med energi som er problemet. Da burde det ikke kunne gå gjennom vegger. Dernest så vil vel mest mulig energi være nyttig om man skal inn på hva som kreves for å f.eks knytte sammen paralelle verdener, skape overgang til andre dimensjoner osv. Masse energi vil vel også forklare elektriske forstyrrelser osv.

Her er forøvrig et eksperiment med å skape materie av energi:
http://scienceblog.com/community/older/ ... 21980.html

her er også mer for de som er intr.:
http://www.thenakedscientists.com/forum ... ic=17961.0

Jeg synes det er intressant å sammenligne energi og masse mot spøkelsers oppførsel, og syntes ideene i seg selv var veldig intressante og spennende.
Antall ord: 384

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Innlegg av Borte.. »

Jeg forstår alt dere sier! :coffe2
Antall ord: 6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
19
Kjønn:

- - - - Nye meninger og infallsvinkler om spøkelser er lanse

Innlegg av Asbjørn »

Jeppski skrev:
Asbjørn skrev: Jeg har IKKE omdiskutert lyshastigheten, - den er den samme, - under identiske forhold, MEN kan endres , avhengig av mediet det passerer.

A
Ja, men det er amplituden som forandres, ikke frekvensen og ikke bølgelengden. Det er det interferens handler om.
Hvordan vil du da forklare at fargene deler seg ut i forskjellige felt igjennom et prisme ?
Såvidt meg bekjent, er det nettopp bølgelengden som avgjør brytning i et prisme.
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
14

- - - - - Nye meninger og infallsvinkler om spøkelser er lan

Innlegg av Jeppski »

Asbjørn skrev:
Jeppski skrev:

A
Hvordan vil du da forklare at fargene deler seg ut i forskjellige felt igjennom et prisme ?
Såvidt meg bekjent, er det nettopp bølgelengden som avgjør brytning i et prisme.
En prisme har ikke med interferens å gjøre, jeg anbefaler deg å starte her http://en.wikipedia.org/wiki/Refraction så til http://en.wikipedia.org/wiki/Prism_(optics) og her http://en.wikipedia.org/wiki/Dispersive_prism

Hadde du lyst gjennom to veldig smale spalter derimot.
Antall ord: 138

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links