SPØKELSESKATEGORIER
Spøkelser kan deles inn i ulike kategorier.
Hensikten med kategoriseringen er å forstå hva man møter og hvis man vet hvilken kategori spøkelset tilhører er det lettere å vite hvordan man kan går frem hvis man ønsker å fjerne det.
En kategorisering er også nyttig til å forstå hva man møter og å vite hvordan man skal forholde seg til det.
Kategoriseringen hjelper også husrensere til å vite hva de går til, hvis de blir tilkalt for å foreta en husrens.
Kategoriene er delt opp som de er etter erfaringer fra husrensere, medium, og andre som har møtt spøkelser.
Det finnes flere typer kategoriseringer, det som skiller er hovedsakelig om man tar med aliens, småfolk, alver osv.
Den vanligste kategoriseringen er denne:
SPØKELSESKATEGORIENE:
1 -RESTENERGIER:
Dette er restenergier som henger igjen i omgivelsene, og disse spøkelsene kan ikke oppnå kontakt med de levende.
Disse viser seg normalt til samme tid og gjentar en bestemt handling.
For eksempel kan de vise hvordan de døde hvert år på datoen de døde, eller man ser en avdød stå ved kjøkkenbenken eller sitte i sin faste stol.
Disse spøkelsene kan ikke fjernes, men de vil forsvinne av seg selv etterhvert.
2 -AKTIVE SPØKELSER:
Dette er spøkelser som kan oppnå kontakt med de levende.
Disse spøkelsene er bundet til et bestemt sted som et hus, uteområde, rom, butikk, eller kirkegård.
Disse spøkelsene er blandt de vanligste å møte, og kan være spøkelser fra tidligere eiere, familiemedlemmer, folk som har omkommet, folk som har jobbet der, eller på annen måte er knyttet til stedet.
3 -FRITTGÅENDE SPØKELSER:
Dette er spøkelser som kan oppnå kontakt med de levende.
Disse er ikke bundet til et spesielt sted, men de er bundet til jordkloden.
Disse spøkelsene kan følge etter og man anbefales å klart si ifra om at de ikke får lov til å følge oss hjem.
Disse spøkelsene kan vandre rundt i f.eks en husrekke.
Noen rekkehus og borettslag har slike spøkelser, og man hører av og til om at «Den husrekken har spøkelser».
4 -INFORMANTER:
Dette er spøkelser som kommer med en bestemt beskjed og viser seg kun den tiden det tar å gjøre oss oppmerksom på hva de vil vise oss, ofte ikke mer enn en eller to ganger.
Disse spøkelsene kan vise seg for å få hjelp til å spore opp kroppen sin hvis de for eksempel er blitt drept og liket er skjult, de kan vekke folk for å varsle om brann eller vannlekkasjer, de kan vise seg for å fortelle at de har dødd, eller de kan vise seg for å hjelpe til med andre ting.
Disse spøkelsene forsvinner når du har hørt på hva de vil si og de har fått informert om det de vil.
5 -SINTE SPØKELSER:
Dette er sinte og sterke spøkelser som kan være vanskelige å fjerne.
I denne kategorien har vi også poltergeists.
Disse spøkelsene kan kaste ting mot deg eller vise sitt raseri på andre måter.
De vil sjelden gjøre permanent skade på folk, men står man i veien når ting blir kastet mot seg så kan man selvsagt bli skadet.
Disse spøkelsene ønsker å skape frykt eller å skremme folk vekk fra «sitt hus».
Et typisk tegn på disse spøkelsene er et stort temperaturfall, og det har også vært rapporter om forandringer i barometertrykk når disse spøkelsene er i nærheten.
6 -DEMONER:
Disse vesenene har aldri vært mennesker og er derfor teknisk sett heller ikke spøkelser.
De er onde og kraftfulle, og vil vanligvis forkle seg for å skjule sine hensikter.
Disse vesenene er farlige, og man anbefales å holde seg unna med mindre man er erfaren, og har en veldig sterk åndelig hjelp med.
Man bør være svært godt jordet, og svært godt beskyttet av f.eks erkeengelen Michael i møtet med disse vesenene.
7 -SKYGGEMENNESKER:
Disse regnes ikke som spøkelser, men folk opplever ofte en sterk frykt i møte med disse.
Noen regner dem som aliens, noen regner dem som demoner, noen regner dem som observatører.
Skyggemennesker er svært gamle og er rapportert siden historiens tidligste barndom.
Disse vesenene kan skifte form, og man kan f.eks krasje inn i dem idet man runder et hjørne, før de rett etterpå flykter gjennom en vegg.
Ingen lyder eller lukter er rapportert.
Disse vesenene fremstår som svært svarte skygger, mange av dem er svært store.
De kan bevege seg svært raskt.
Størstedelen av observasjonene av skyggemennesker opplever dem som observatører, som drar når de blir oppdaget.
De blir oftest oppdaget på bilder.
Noen mener at skyggemennesker er observatører for aliens.
Det har aldri blitt rapportert om skader, trusler eller på annet vis noen som helst fare, men folk opplever frykt i møte med dem.
Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Spøkelsesklassifisering
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 03 Sep 2011 14:00
- 13
- Kjønn (valgfri): Frøkensen
- Lokalisering: Paradis
- Har takket: 8 ganger
- Blitt takket: 2 ganger
- Spøkelsesklassifisering
Jeg har lest gjennom (blant annet) kategoriene her for å prøve å finne ut av hva det er jeg opplever her jeg er, og hva jeg skal gjøre med det.
Jeg pleier å tilbringe sommerene mine i mitt barndomshjem, mens mine foreldre er på ferie. Jeg har en veldig sterk tilknytning til dette huset.
Det er et hus med tre etasjer, men det er sjelden jeg befinner meg andre steder enn i mellometasjen.
Her er det definitivt liv! Min (frem til i nyere tid- skeptiske) far har blant annet sett en høy dame som går ned trappa, og hører at hun lukker seg inn i et rom. (Barndomsrommet mitt) Han var på daværende tid alene i huset.
Dyrene til storesøsteren min fikk panikk når de befant seg på et av rommene på loftet. Selv har hun observert noen særdeles små folk løpe bortover stua.
Lillesøsteren min nekter å gå ned i kjelleren når hun er på besøk, hun mener at noen holder øye med henne.
Både vi, og gjestene våre har opplevd alt fra skriving på pc- tastatur, skritt i gulv oppe og i trapper, kulde- gufs visse plasser, lyden av gjenstander som faller ned, baderomsvekter som blir "tråkket på", osv. I tillegg til dette er det flere som klager på at de omtrent mister alt de har av energi i dette huset.
Selv opplever jeg selv alt jeg har nevnt, bortsett fra observasjoner. Jeg har ikke sett noe(n).
Heldigvis.
Men her blir jeg både trøtt, tiltaksløs, nedstemt og ganske så redd. I en alder av 32 år, tør jeg ikke gå opp på loftet alene. Gratulerer!
Skal jeg bevege meg fra et sted til et annet i den etasjen jeg befinner meg i, må jeg ha på høy musikk, og se meg minst mulig rundt. Føler at noen følger etter meg. Det føles nokså kronglete å skulle pusse tenner og vaske seg, uten å tørre/kunne se i speilet.
Jeg ser aldri noe(n). Jeg har tenkt at det kanskje kan være fordi jeg, til en viss grad blir tatt hensyn til? Fordi jeg blir så vanvittig redd bare ved tanken av å skulle se noe(n)?
Vi har tenkt litt på om huset vårt er en slags portal.
Jeg skal visst ha sett og pratet med noen som ingen andre har sett da jeg var liten. Litt for detaljert til å være en fantasivenn.
Gjennom årenes løp har det bodd en rekke barn og unge med uheldige skjebner her, og vi lurer på om de kan ha tatt med seg noe(n) som har blitt igjen.
Uansett er dette ganske trist. Jeg er så glad i dette stedet, men begynner å bli lei av å føle meg redd et sted jeg helst skulle følt meg trygg og hjemme.
Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal bli "skånet" fra å se noen. Jeg ber de høyt om å la meg være fordi jeg blir redd, men dette hjelper lite. Derfor lurer jeg litt på hvorfor de tar hensyn til meg kun til en viss grad!? Skadefro humor kanskje?
Så- jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med de, siden jeg ikke vet hvilken eventuell kategori de befinner seg i. Å prøve å oppnå kontakt for å finne ut om de evnt ønsker å formidle noe, tør jeg dessverre ikke. Jeg er ganske sikker på at søstern har prøvd seg på et "salvie- prosjekt" her uten hell. Jeg tenker at neste steg da eventuelt blir å få hjelp av noen som har litt greie på dette, men hadde virkelig håpet at jeg kunne funnet en måte å få de til å slutte å skremme meg/ oss på selv.
Erfaringer?
Jeg pleier å tilbringe sommerene mine i mitt barndomshjem, mens mine foreldre er på ferie. Jeg har en veldig sterk tilknytning til dette huset.
Det er et hus med tre etasjer, men det er sjelden jeg befinner meg andre steder enn i mellometasjen.
Her er det definitivt liv! Min (frem til i nyere tid- skeptiske) far har blant annet sett en høy dame som går ned trappa, og hører at hun lukker seg inn i et rom. (Barndomsrommet mitt) Han var på daværende tid alene i huset.
Dyrene til storesøsteren min fikk panikk når de befant seg på et av rommene på loftet. Selv har hun observert noen særdeles små folk løpe bortover stua.
Lillesøsteren min nekter å gå ned i kjelleren når hun er på besøk, hun mener at noen holder øye med henne.
Både vi, og gjestene våre har opplevd alt fra skriving på pc- tastatur, skritt i gulv oppe og i trapper, kulde- gufs visse plasser, lyden av gjenstander som faller ned, baderomsvekter som blir "tråkket på", osv. I tillegg til dette er det flere som klager på at de omtrent mister alt de har av energi i dette huset.
Selv opplever jeg selv alt jeg har nevnt, bortsett fra observasjoner. Jeg har ikke sett noe(n).
Heldigvis.
Men her blir jeg både trøtt, tiltaksløs, nedstemt og ganske så redd. I en alder av 32 år, tør jeg ikke gå opp på loftet alene. Gratulerer!
Skal jeg bevege meg fra et sted til et annet i den etasjen jeg befinner meg i, må jeg ha på høy musikk, og se meg minst mulig rundt. Føler at noen følger etter meg. Det føles nokså kronglete å skulle pusse tenner og vaske seg, uten å tørre/kunne se i speilet.
Jeg ser aldri noe(n). Jeg har tenkt at det kanskje kan være fordi jeg, til en viss grad blir tatt hensyn til? Fordi jeg blir så vanvittig redd bare ved tanken av å skulle se noe(n)?
Vi har tenkt litt på om huset vårt er en slags portal.
Jeg skal visst ha sett og pratet med noen som ingen andre har sett da jeg var liten. Litt for detaljert til å være en fantasivenn.
Gjennom årenes løp har det bodd en rekke barn og unge med uheldige skjebner her, og vi lurer på om de kan ha tatt med seg noe(n) som har blitt igjen.
Uansett er dette ganske trist. Jeg er så glad i dette stedet, men begynner å bli lei av å føle meg redd et sted jeg helst skulle følt meg trygg og hjemme.
Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal bli "skånet" fra å se noen. Jeg ber de høyt om å la meg være fordi jeg blir redd, men dette hjelper lite. Derfor lurer jeg litt på hvorfor de tar hensyn til meg kun til en viss grad!? Skadefro humor kanskje?
Så- jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med de, siden jeg ikke vet hvilken eventuell kategori de befinner seg i. Å prøve å oppnå kontakt for å finne ut om de evnt ønsker å formidle noe, tør jeg dessverre ikke. Jeg er ganske sikker på at søstern har prøvd seg på et "salvie- prosjekt" her uten hell. Jeg tenker at neste steg da eventuelt blir å få hjelp av noen som har litt greie på dette, men hadde virkelig håpet at jeg kunne funnet en måte å få de til å slutte å skremme meg/ oss på selv.
Erfaringer?
Antall ord: 631
"Den mann som vet han er uvitende, er ikke dum."
(Kashmirske ordtak)
(Kashmirske ordtak)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Jan 2005 22:17
- 19
- Kjønn (valgfri): Gammal røy
- Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
- Har takket: 455 ganger
- Blitt takket: 1355 ganger
Jeg ser... oooohm.. ingen tidligere utrensingforsøk/ salvieprosjekter i dette huset. Heller ingen "portal", men rett og slett et omreisende sirkus?!?
Men fra delvis spøk til Trygve; jeg tror man fint kan klare å unngå å se noe man ikke vil se. Akkurat som i dagliglivet,- vi klarer fint å lukke øynene for det vi ønsker å unngå/ utsette. Som for mange fører til ubehag og følelsen av å bli iakktatt eller overvåket. Litt rar sammenligning kanskje.. men det kan jo hende det er noe av det samme?
En "utrensing" eller seanse kan vel neppe være skadelig uansett. Tror jeg. Såsant man ikke terger på seg noen? Hva om "de" føler seg komfortable i dette huset og blir sure om noen kommer og skal jage dem vekk..?
Men fra delvis spøk til Trygve; jeg tror man fint kan klare å unngå å se noe man ikke vil se. Akkurat som i dagliglivet,- vi klarer fint å lukke øynene for det vi ønsker å unngå/ utsette. Som for mange fører til ubehag og følelsen av å bli iakktatt eller overvåket. Litt rar sammenligning kanskje.. men det kan jo hende det er noe av det samme?
En "utrensing" eller seanse kan vel neppe være skadelig uansett. Tror jeg. Såsant man ikke terger på seg noen? Hva om "de" føler seg komfortable i dette huset og blir sure om noen kommer og skal jage dem vekk..?
Antall ord: 129
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.
http://halvvill.blogspot.com/
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 13
Humm.. Jeg mener at "minstesøsteren" hadde et lite salvieprosjekt for en stund tilbake. Men det kan være dine o`synske evner fungerer bedre enn min hukommelse..
Ingen portal altså? Tenker du at de alle hører til huset da, eller at "sirkusartistene" har blitt med andre og slått seg til ro her?
Mente du at følelsen av å bli iakttatt kan skyldes at jeg lager den selv når aktiviteten setter i gang? Det hadde nemlig vært litt betryggende, for da kanskje jeg kan hjelpe underbevisstheten min å ta den vekk selv..
Men den følelsen av at noe(n) følger med, kan også komme helt ut av det blå. Så da blir det litt vanskeligere å tro at jeg skaper den selv. Om du skjønner?
Haha! "Utrensing" som provoserer frem mer bråk kunne blitt interessant. Jeg vil liksom ikke tro at de prøver å jage oss ut, men da er min tid i paradis garantert over!
Ingen portal altså? Tenker du at de alle hører til huset da, eller at "sirkusartistene" har blitt med andre og slått seg til ro her?
Mente du at følelsen av å bli iakttatt kan skyldes at jeg lager den selv når aktiviteten setter i gang? Det hadde nemlig vært litt betryggende, for da kanskje jeg kan hjelpe underbevisstheten min å ta den vekk selv..
Men den følelsen av at noe(n) følger med, kan også komme helt ut av det blå. Så da blir det litt vanskeligere å tro at jeg skaper den selv. Om du skjønner?
Haha! "Utrensing" som provoserer frem mer bråk kunne blitt interessant. Jeg vil liksom ikke tro at de prøver å jage oss ut, men da er min tid i paradis garantert over!
Antall ord: 162
(Kashmirske ordtak)
(Kashmirske ordtak)
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Jan 2005 22:17
- 19
- Kjønn (valgfri): Gammal røy
- Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
- Har takket: 455 ganger
- Blitt takket: 1355 ganger
Jeg tror kanhende dette burde vært en egen tråd, men regner med at en eller annen moderator fikser dette uten at tråden "blir borte"..
Ble så opphengt i storesøsteren som så småtroll at jeg overså muligheten for at lillesøster kunne utført et salvieforsøk.
Ble så opphengt i storesøsteren som så småtroll at jeg overså muligheten for at lillesøster kunne utført et salvieforsøk.
Antall ord: 51
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 13
Oi, har jeg skrevet på feil plass?
Har visst ikke skjønt dette ordentlig jeg..
Jaja, da blir det isåfall bare borte.
Har visst ikke skjønt dette ordentlig jeg..
Jaja, da blir det isåfall bare borte.
Antall ord: 23
(Kashmirske ordtak)
(Kashmirske ordtak)
Hide post links |
Kategoriene er vel mest for å forstå litt av hva man møter. En restenergi f.eks kan ikke fjernes, så om man oppdager noe slikt er det ikke vits i å prøve engang. Kategori 2 og 3 handler mest om tilknytning til stedet. Dette kan jo brukes i en husrens. Uten å kjenne historien mer, så vil jeg tippe det er en blanding av kategori en og to, som er de vanligste.
Generelt så virker det ikke som om du har noe problemer med dem annet en frykt. Dvs, du blir ikke angrepet eller dyttet osv. Det virke sånn sett som trygt ihvertfall. Jeg har ingen erfaring med hvit salvie, men såvidt jeg vet så brukes det mest til å rydde opp eter en husrens...dvs det er ikke nok i seg selv til å få vekk alt.
Generelt så høres det ikke ut som det skal være noe spesielt vanskelig å fjerne. Det som eventuelt er der blir sikker glade for hjelp men noen må jo gjøre jobben. Kanskje noen her inne på forumet? Hvis du spesifiserer bedre hvor du bor, ihvertfall fylke og eller kommune, så skal du ikke se bort fra at det er folk på forumet som bor i nærheten.
Generelt så virker det ikke som om du har noe problemer med dem annet en frykt. Dvs, du blir ikke angrepet eller dyttet osv. Det virke sånn sett som trygt ihvertfall. Jeg har ingen erfaring med hvit salvie, men såvidt jeg vet så brukes det mest til å rydde opp eter en husrens...dvs det er ikke nok i seg selv til å få vekk alt.
Generelt så høres det ikke ut som det skal være noe spesielt vanskelig å fjerne. Det som eventuelt er der blir sikker glade for hjelp men noen må jo gjøre jobben. Kanskje noen her inne på forumet? Hvis du spesifiserer bedre hvor du bor, ihvertfall fylke og eller kommune, så skal du ikke se bort fra at det er folk på forumet som bor i nærheten.
Antall ord: 206
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 13
Frykt er vel et hovedproblem i huset ja, men også tap av energi og humør. Jeg kan jo ikke være helt sikker på at "besøk"/energier er årsaken til at vi blir trøtte og slappe i huset, men det er retningen vi har tenkt. Men nei, det er ikke noen som plager oss mer enn nevnt.
Så salvie er uansett ikke til annet bruk enn "opprydding" etter rens? Det sies så mye forskjellig, derfor blir det litt vanskelig for oss amatører å sortere relevant informasjon og tips..
Nå er vi faktisk i kommunikasjon med en bekjent som har greie på dette, og som skal komme og ta en titt etter ferien.
Jeg er tilbake i mitt eget hjem nå, og foreldrene mine (som vanligvis bor i huset) påstår at de ikke merker noe av det vi barna gnåler om.
Men vi er uansett veldig spente på hva resultatet av inspeksjonen blir! Kanskje neste sommer oppleves mer trygg og fredfull, eller kanskje vi velger å leve med "selskapet" vårt.
Uansett- tusen, tusen takk for svar!
Så salvie er uansett ikke til annet bruk enn "opprydding" etter rens? Det sies så mye forskjellig, derfor blir det litt vanskelig for oss amatører å sortere relevant informasjon og tips..
Nå er vi faktisk i kommunikasjon med en bekjent som har greie på dette, og som skal komme og ta en titt etter ferien.
Jeg er tilbake i mitt eget hjem nå, og foreldrene mine (som vanligvis bor i huset) påstår at de ikke merker noe av det vi barna gnåler om.
Men vi er uansett veldig spente på hva resultatet av inspeksjonen blir! Kanskje neste sommer oppleves mer trygg og fredfull, eller kanskje vi velger å leve med "selskapet" vårt.
Uansett- tusen, tusen takk for svar!
Antall ord: 181
(Kashmirske ordtak)
(Kashmirske ordtak)
Hide post links |