Hei. Har nylig investert i et kamera, og tenkte kanskje jeg skulle ta noen bilder med det på gravgårder omkring. Men så kom jeg til å tenke på, er det lov å ta bilder på gravgårder? Ikke bare for å ta bilder, men for å prøve å se om noe kommer opp på bildene. I og med at det er så lyst ute ganske lenge, er det (iallefall for meg) litt kleint å dra til en gravplass å ta bilder liksom..
Hva tror dere?
Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Er det lov?
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 22 Jan 2012 00:28
- 12
- Blitt takket: 3 ganger
-
- Standard bruker
- Startet: 17 Jul 2006 23:30
- 18
- Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
- Lokalisering: Akershus
- Blitt takket: 1037 ganger
- Er det lov?
Jeg tror, rent juridisk, at det ikke finnes noen lov mot å fotografere på en kirkegård. Vær derimot forsiktig med å dele bilder på nett, f.eks, hvor man kan lese hva som står på gravstøttene.
Rent moralsk derimot er jeg litt skeptisk. Jeg syns ikke noe om å forstyrre kirkegårdsfreden, uansett motiv for å gjøre det! Men det er min personlige mening.
Dessuten, hva forventer du å finne? Skulle jeg først gått igjen etter min død, er vel kirkegården det siste stedet jeg ville valgt å henge rundt på
Mvh Lilja
Rent moralsk derimot er jeg litt skeptisk. Jeg syns ikke noe om å forstyrre kirkegårdsfreden, uansett motiv for å gjøre det! Men det er min personlige mening.
Dessuten, hva forventer du å finne? Skulle jeg først gått igjen etter min død, er vel kirkegården det siste stedet jeg ville valgt å henge rundt på
Mvh Lilja
Antall ord: 96
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 08 Apr 2011 21:38
- 13
- Kjønn (valgfri): en ei
- Lokalisering: Ved siden av skogen
- Har takket: 855 ganger
- Blitt takket: 996 ganger
- Er det lov?
Du kan fritt ta bilder på en kirkegård. Dødsfall er offentlig informasjon så navn på støtter er ikke beskyttet av loven, Men du skal passe deg litt for å ta bilder når det er sørgende til stede, selv om du ikke retter kameraet mot disse. Et gravfølge er beskyttet av loven, men det regner jeg med at du vet. Uten innhentet tilatelse fra de pårørende kan dette regnes som skjending, noe som sees på som svært alvorlig !
Det er bra og riktig at det er sånn, men for èn som ønsker å prøve å fange noe på film, er det litt dumt, for det er nok den eneste gangen sjansjen for å få noe på film er til stede. Folk som følger egen begravelse eller til sine kjære. Onkelen min satt i vinduskanten i kapellet i sin egen bisettelse.
Etisk er en annen sak. Jeg syns også at kirkegården skal få være i fred.
Ellers er tanken om at kirkegårder inneholder så mange spøkelser nok mer en myte skapt av film og skumle historier. Ånder henger igjen der de døde, hos folk de har et bånd til eller på eiendommer, hus de eide.
Som Lilja sier her, det er det siste stedet det ville ha noe hensikt å være tilstede på, hvis man da ikke er et ertefullt spøkelse som har lyst til å skremme noen
Det er bra og riktig at det er sånn, men for èn som ønsker å prøve å fange noe på film, er det litt dumt, for det er nok den eneste gangen sjansjen for å få noe på film er til stede. Folk som følger egen begravelse eller til sine kjære. Onkelen min satt i vinduskanten i kapellet i sin egen bisettelse.
Etisk er en annen sak. Jeg syns også at kirkegården skal få være i fred.
Ellers er tanken om at kirkegårder inneholder så mange spøkelser nok mer en myte skapt av film og skumle historier. Ånder henger igjen der de døde, hos folk de har et bånd til eller på eiendommer, hus de eide.
Som Lilja sier her, det er det siste stedet det ville ha noe hensikt å være tilstede på, hvis man da ikke er et ertefullt spøkelse som har lyst til å skremme noen
Antall ord: 241
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 27 Jan 2010 09:19
- 14
- Kjønn (valgfri): Gubbe.
- Lokalisering: Østlandet
- Har takket: 126 ganger
- Blitt takket: 68 ganger
- Er det lov?
Lov eller ikke lov fru blom, veit ikke helt om jeg synes det hadde vært så kjekt å oppleve at noen tusla rundt på kirkegården å tok bilder i hytt og pine, kansje vi skal gi dem litt respekt og være i fred?jorgenr skrev:Hei. Har nylig investert i et kamera, og tenkte kanskje jeg skulle ta noen bilder med det på gravgårder omkring. Men så kom jeg til å tenke på, er det lov å ta bilder på gravgårder? Ikke bare for å ta bilder, men for å prøve å se om noe kommer opp på bildene. I og med at det er så lyst ute ganske lenge, er det (iallefall for meg) litt kleint å dra til en gravplass å ta bilder liksom..
Hva tror dere?
Og så er det vell mest aktivitet rundt 0200 på natta da, det bør du også ta med i beregningen.
Men du, om det er litt sånn spøkelsesjakt du er etter, så bør du vite at du ikke behøver å dra verken på kirkegård eller i spøkelseshus, det er ånder rundt oss overalt, bare innenfor noen få hundre meter fra du er til enhver tid finnes det plenty. Så om du trener litt mer på åndekontakt, leser deg kansje opp med noen bøker, eller går på ett kurs eller to, så skal du se at de foto-objektene dukker mye lettere opp.
Du kan jo skaffe deg ett par søkevinkler, og bruke disse til å finne noen ånder å ta bilde av eller orber eller lyskuler eller slikt, det er ikke spesiellt vannskelig. Det hender seg gjerne at ånder kan være ganske kontaktsøkende og humoristiske, og da er de ikke spesiellt vannskelig å finne om man er en smule åpen for slik kontakt.
I norge er vi så heldige at vi har drøssevis av steinsirkler. Til helgen skal jeg f.eks på en liten tur å besøke noen siter i Østfold, det skal mye om å gjøre å ikke få noen spennende bilder i løpet av dagen... Men man må jo ta en god del da. Om kameraet ditt har videoopptak, så kan jeg anbefale å ta noen snutter, kansje kommer ei ildkule eller sndre ting farende forbi , uansett så vil du under gitte anledninger kunne ta opp ting på kamera som øye ikke får med seg, det har du helt rett i..
Lykke til
Antall ord: 400
Hide post links |
- Er det lov?
Lovmessig er det ingenting som hindrer det, bortsett fra at det skal være verdighet. Det betyr at du ikke kan gå helt amok med utstyr og lage ditt eget lille filmstudio der. Dernest er det jo sånn at om noen ser at det blinker i blitser midt ute på en mørk kirkegård, så kan både naboer og politiet lure.
Teknisk sett er det jo sånn at blitser rekekr ikke langt, og skaper masse oppstyr. Mulig et infrarødt/fullspektrum kamera eller et varmedetektor kamera hadde vært en bedre ide. Som tvilerlitt skriver så er det mellom 0200 og 0400 som aktiviteten skal være på det høyeste.
Teknisk sett er det jo sånn at blitser rekekr ikke langt, og skaper masse oppstyr. Mulig et infrarødt/fullspektrum kamera eller et varmedetektor kamera hadde vært en bedre ide. Som tvilerlitt skriver så er det mellom 0200 og 0400 som aktiviteten skal være på det høyeste.
Antall ord: 115
Hide post links |