Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderSikkert et enkelt svar på.

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Apr 2012 12:56
12
Kjønn (valgfri): ukjent
Har takket: 44 ganger
Blitt takket: 28 ganger

Sikkert et enkelt svar på.

Innlegg av Anonymius »

Jeg vet ikke veldig mye og jeg er her for å lære blant annet.
Det jeg lurer på er både litt generelt samtidig som det er litt konkret.
Sånn generelt lurer jeg på hva som skjer med oss dødelige etter døden. Det fins mange versjoner og noen hevder til og med at deres tros retning eller livsfilosofi er den eneste riktige. Er det sånn at man ender opp etter døden alt ettersom hva man velger å tro? grunnen til akkurat dette spørsmålet er at det leder meg til det konkrete spørsmålet som er: noen ser ut til og ende opp som spøkelse eller gå igjen. Hvorfor er dette gjeldene for noen at de ender opp som spøkelse/ gjenferd eller noe lignende?

Med andre ord hva er spøkelse, gjenferd, ånder og lignende? Jeg har fått det for meg at det er snakk om noe energier, og vi har jo alle hatt litt om energier på skolen å vet det at det er noe som kan bli skapt og ikke forsvinner rent biologisk men også at energi er så mye mer utover det også. Derfor lurer jeg på hvorfor ende opp som spøkelse og lignende?

Jeg beklager det første spørsmålet om noen føler seg noe tråkket på ved å stille spørsmål ved hver enkelts tro.

Som sagt dette er sikkert enkelt for mange andre derfor tar jeg sjansen å spør.
Antall ord: 247
Bilde
Ingenting er umulig, det må bare trenes på

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

- Sikkert et enkelt svar på.

Innlegg av Hecate »

Godt spørsmål igjen. Jeg har ikke noen svar å gi deg, da jeg lurer på hvorfor dette skjer selv.

Gjenferd er som oftest forklart som energiavtrykk. Med andre ord kun et bilde på noe som har hendt og som henger igjen i en "loop." Således har ikke gjenferdet noen bevissthet.

Ånder som ikke reiser er derimot et større mysterium, synes jeg. Da disse skulle hatt hjelpere i livet og burde ha kommet "over" på en trygg måte.
Jeg tror rett og slett at disse ikke er fortapte i vår verden, men har valgt å være her selv. Kanskje ikke "selv-selv", men på et annet bevissthetsplan av en høyere mening. Karmabundet kanskje?

Og du skal ikke være redd for å tråkke på noens tro. Her er det meningen at vi skal være åpne, ikke lenket av religiøse dogmer :)
Antall ord: 147
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Tyrell
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 27 Jun 2008 16:57
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 78 ganger
Blitt takket: 186 ganger

Innlegg av Tyrell »

Siden de som er døde ikke kan komme tilbake og fortelle oss hva som skjedde når de døde, så vet vi ikke, dette er det store spørsmålet mennesket har stilt seg til alle tider, er døden slutten eller vil man eksistere i en eller annen form videre etter døden?

Noen påstår de har sett hva som skjedde utenfor kroppen og man kan begynne å undre seg, var dette bare en kjemisk reaksjon i en døende hjerne som fikk oss til å hallusinere, eller var det virkelig en bevissthet som var uavhengig av kroppen?

En religiøs person vil hevde han vet svaret,men for meg blir ikke tro så avgjørende, tro er ikke noe bevis på att noe eksisterer videre, det gir meg ikke noe svar på om det virkelig er noe etter døden...
Antall ord: 144

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Slettet_The Wolf

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Jeg tror også at spøkelser er mer et energiavtrykk. Et minne eller et bilde på noe som var eller som skjedde. Det er ikke slik at sjelen blir igjen på jorden og vandrer rundt, men en del av energien kan bli igjen.

Hva som skjer med energien kommer jo helt an på om du tror at vi har en sjel eller ikke. Hvis vi ikke har en sjel, så forsvinner resten av energien videre i kretsløpet. For som de fleste vet, energi kan ikke oppstå eller forsvinne, bare endre form.

Når vi spiser blir energien overført fra maten og til oss. Vi beveger oss overfører energien til en gjenstand eller luften. Når vi dør blir kroppen til jord. I jorden dyrker vi mat, som igjen gir oss energi. Et evig kretsløp.

Hva om vi har en sjel da? Det er jo spørmålet som alle religionene prøver å svare på. Hva skjer med sjelens energi? Det kommer dessverre helt an på hva du tror, for vi vil aldri kunne bevise svaret.
Antall ord: 180

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Ankh

Innlegg av Ankh »

Har stilt meg samme spørsmål mange ganger, og de svar jeg har funnet er basert på teorier og forklaringer fra ulike områder. Lene Ranehag skriver i universets plan at hun ba en ånd om å fortelle hva som skjedde fra ånden døde og til reisen var over. Forklaringen er mer omfattende enn hva jeg har lest før men den ble også lagt ut som en tråd her i forumet. Her er boka, ihvertfall.
http://bokelskere.no/bok/universets-pla ... ng/193457/
Når jeg har jobbet med erkeengletemaet har jeg sett et system av erkeengler og skapninger som har sine jobber, og da bl.a Azrael. Har også lest endel nær døden opplevelser som har fyllt på med info, samt lest teorier innen kvantefysikk, energier, elektromagnetiske felt, dimensjoner osv.

Mitt svar er gyldig for meg og mine tanker, men alle har vel sine tanker om dette. Jeg ser vel liv og død som glidende overganger nå hvor man erfarer ting i ett liv, reinkarnerer til neste, osv.

Spøkelser kan være så mye. Energier er vel det nærmeste fellesbegrepet jeg kommer på. Jeg er blandt de som mener at alle paranormale fenomener må ha en ytre drivenergi for å eksistere. Litt som at en lommelykt trenger batterier for å lyse. I praksis er det elektromagnetiske felt, og jeg oppdager stadig nye sider innen det temaet. Lena Ranehag bruker begrepet energiminne, hvor hun ser for seg at alle har en harddisk hvor minner og opplevelser samles. Medium og andre som tar readinger osv leser da av dette energiminnet. Se for deg at du kaster en pc. Harddisken er fortsatt inntakt og inneholder de programmer og filer du hadde på den med mindre du har slettet dem. Man kan ta den ut, sette den i en annen pc og få tilgang til innholdet. Slik tror jeg at man kan få tilgang til menenskers "harddiskinnhold" etter at de er døde, men kan ikke forklare i detalj hvordan dette skjer.

Jeg ser jo med interresse hvordan ulike religioner og livssyn behandler dette temaet.
http://www.vg.no/nyheter/meninger/artik ... d=10049644
Det er ganske stor sprengkraft i slike uttalelser fordi det rokker ved kristendommens grunnmur og kanskje nærmer seg tanker og ideer som har vært presentert i alternativmiljøet i evigheter.

Det er jo også moro å lese i ulike debatter om endel sentrale tema, som denne:
http://www.verdidebatt.no/debatt/cat12/ ... ost_261032

Kanskje er man mer åpen og villig til å diskutere tema uten å være farget av religiøse dogmer?
Antall ord: 430

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

Innlegg av helgemann »

Anonymius skrev:noen ser ut til og ende opp som spøkelse eller gå igjen. Hvorfor er dette gjeldene for noen at de ender opp som spøkelse/ gjenferd eller noe lignende?

Med andre ord hva er spøkelse, gjenferd, ånder og lignende?
Når vi dør, så har vi valget om å gå inn i lyset som er foran oss. Vi kan velge det, men de som ikke gjør det, blir igjen, fordi de er alt for fast i det jordiske gods. Eller de stoler ikke på at de nærmeste klarer seg selv. De blir da et såkalt spøkelse/gjenferd. Da må et medium kontakte denne ånden, for å fortelle at denne er død, og at den må overlate alt det jordiske til de som er her.
Men, et "spøkelse" som vises på samme plass, år etter år, kan være et energi avtrykk. Pga av det mennesket kanskje har sittet/gått på den samme plassen da den levde. Som regel kan man få bort disse energi avtrykkene ved å heale huset/gjenstanden, men enkelte ganger må man brenne gjenstanden for å få fred. Litt vanskelig med hus, hvis ikke hushealing fungerer. Da må leve med uroen.

Selv om vi går inn i lyset, og blir værende der, så har vi fult ut mulig å komme tilbake, men da for en kortere periode. "Dødsriket" er ikke en lukket celle, hvor de døde er avskåret i fra all kontakt med den jordiske verden.

Ved å lese Lilli Bendris sin bok Bevishetsskifte, vil du få svar på det meste du lurer på.
Der snakkes det om atomer, dna, osv. Ankh sier det samme som boka forteller, at vi er bygd opp av atomer, osv. Vi består også av energier, som vi kan bruke mot andre. Er jeg sint, vil de andre merke min dårlige energi.

Jeg tenker, at uavhengig hva slags tro man har, så vil man komme til en og samme plass. Selv om det finnes mange typer tro, bygger de alle på kjærlighet, respekt, og samhørighet. Desverre tolker de som leser både bibelen, koranen, toraen, osv, slik de selv ønsker og vil, og defor blir det fort krig ut av det.

Jeg tenker at vi er for å lære, og gjenfødes til vi er ferdig utlært. Og da vil vi komme til et høyere nivå. Vi velger våres samarbeidspartner, foreldre, barn og venner, før vi fødes. Vi velge også våres fiender. Alt i tråd med hva vi ønsker å lære og erfare her i livet.
Antall ord: 436

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
12

- - Sikkert et enkelt svar på.

Innlegg av Anonymius »

Ankh skrev:

Spøkelser kan være så mye. Energier er vel det nærmeste fellesbegrepet jeg kommer på. Jeg er blandt de som mener at alle paranormale fenomener må ha en ytre drivenergi for å eksistere. Litt som at en lommelykt trenger batterier for å lyse. I praksis er det elektromagnetiske felt, og jeg oppdager stadig nye sider innen det temaet. Lena Ranehag bruker begrepet energiminne, hvor hun ser for seg at alle har en harddisk hvor minner og opplevelser samles. Medium og andre som tar readinger osv leser da av dette energiminnet. Se for deg at du kaster en pc. Harddisken er fortsatt inntakt og inneholder de programmer og filer du hadde på den med mindre du har slettet dem. Man kan ta den ut, sette den i en annen pc og få tilgang til innholdet. Slik tror jeg at man kan få tilgang til menenskers "harddiskinnhold" etter at de er døde, men kan ikke forklare i detalj hvordan dette skjer.

Jeg vil gjerne før du leser det jeg skriver nå at jeg er ultra trøtt om det er noe ord som kan brukes på en som er veldig veldig trøtt.

Men jeg tror du er inne på noe der. Noe jeg selv har tenkt på nå i det siste hva dette kan være har jeg en teori som bygger på grunnlaget av de forskjellige innleggene og generell kunnskap jeg har plukket opp tidligere som svar på spørsmålet mitt. Alt i alt handler det hele om energier. Jeg har hørt at følelsemennesker er mer mottagelige for den paranormale verden. Først har jeg en påstand om at det kanskje ikke fins noen verden som er paranormal til våres men at dette kan dreie seg mer om missforståelser i forhold til hva som er blitt opplevd. Jeg har i et annet innlegg i en annen tråd påstått at menneske er i stand til å gjøre nesten hva som helst. Etter å ha sett klipp i en annen tråd her inne har jeg oppfattet at vi alle ligger tilbake i tid med tanke på utviklingen av menneske, livssyn og generelt hva som hører med til utviklingen i det fysisk men også psykiske bilde. Jeg tror vi mennesker er i stand til å gjøre ting vi ikke viste vi var i stand til å for noen er dette kanskje lettere. Det er vitenskapelig bevist at når man ligger for døden og i noen tilfeller er klinisk død skjer det noe i hjernen til menneske hvor man altså samler all energi å konsentrer seg om et punkt i hjernen som kan gi en opplevelse av at man kan se på seg selv, at man ser den så kalte kjødelige biten. Jeg tror dette er en av evnene vi mennesker kan klare å utføre men at det kreves mye øvelse før man skulle klare noe sånt og at dette kan ha blitt forvekslet med at man trodde man ble et spøkelse eller noe lignende.

Når det kommer til gjenferd er jeg enig i at det dreier seg om et energi avtrykk som er for stort å sterkt at det kan ta form til noe annet og at dette tar tid for den atmosfæren vi har rundt oss til daglig å fordøye. Dette er snakk om noen som naturlig innehadde mye energi og gitt et avtrykk av seg selv som har satt seg fast i atmosfæren eller i noe sånn at man får effekten av at noen går igjen.

Men når det gjelder spøkelser tror jeg dette er noen som har konsentrert seg om at det er noe ugjort, og på en måte skapt en energi som er en kombinasjon av en rekarnasjon og gjenferd energien.
Ved rekarnasjon anser jeg det som at noe av energien man har i kroppen går videre men som tidligere nevnt at den tar form til noe annet, eventuelt videreføres til et annet menneske men at det er en så liten andel energi at man vil ikke merke i det (i symbolsk form) kjødelige liv, men at dette kan muligens komme til syne ved dyp underbevissthet som eksempelvis når man sover.

jeg hadde mer jeg skulle si men er litt for trøtt nå til å huske alt så om dere kan ha meg unnskyldt tenker jeg at jeg går og sover å drømmer litt....
Antall ord: 747
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
12

Innlegg av Anonymius »

Beklager påstanden om at jeg sa at det antagelig ikke fantes noen paranormal verden. Dette vet jeg egentlig ikke noe om å må rette på meg selv med å avkrefte akkurat den påstanden om at det ikke fins noen paranormal verden da jeg ikke har en eneste teori eller noe grunnlag som kan være med på å bygge opp under og støtte opp påstanden min.

Personlig er jeg noe tvilende men avkrefter ikke at det kan være en verden som er parallell til våres, da det er mye mellom himmel og jord som man ikke kan forklare enda.
Antall ord: 102
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Ankh

Innlegg av Ankh »

Jeg liker å hente info fra ulike kilder for å få en bred forståelse av ting, og jeg mener at alle ender opp som de energiene spøkelser er men at ikke alle velger å vise seg eller ha annen nærkontakt. Jeg ser også på verden som en veldig "befolket" verden med vesener av ulikt slag som krysser våre linjer og verdener i ny og ne.

Jeg ser på liv og død som en "flytende masse" dvs at ikke noe er vårt endelige stoppested. Når vi dør går vi gjennom de erfaringer man har hatt og forhåpentligvis har man lært noe. Så kan man når man føler for det ta en ny runde i livet og se hva som skjer og høste nye erfaringer. Litt som med enhver annen utdanning. Man kan ta et år på skolen (livet) og når man er ferdig kan man vurdere om man vil ta ett årt til innen det samme eller om man vil prøve noe helt annet.

Har man en forståelse av dette grunnleggende, så blir det også enklere å forstå healing, spøkelser, husrens, magi, osv osv og hva man opplever og hvorfor.

Jeg synes Lena Ranehag beskriver det bra i "Universets plan" hvor hun bruker endel pc-metaforer som gjør det enkelt å forstå, ihvertfall om man vet hva som er foran og bak på en pc.
En annen bok som jeg fikk stor sans for var Atala Dorothy Toy sin bok "Vi er ikke alene".
Selv om hun er hektet på merkabah så formidler hun endel ting på en fin måte synes jeg samtidig som hun drar inn hvordan dette brukes i ulike religioner, livssyn, vitenskaper og masse annet.

Over tid så har jeg selv forandret mening og tro om hva begrepet død er. Jeg mener at det er blitt negativt farget av bl.a kristendommen som har fokusert voldsomt på at det er en endestasjon, at vi skal få vår straff osv. Jeg veksler litt mellom å mene at døden er vår "normaltilstand" og livet er en reise fra og tilbake til vår normaltilstand, og tanken om at liv og død er som yin/yang..sammenblandet uten noen egentlig grense eller forskjell.

Utover dette så synes jeg også det er meget spennende å lese om hvordan vårt dna er blitt tuklet med, og at noen eller noe har skapt mennesket av en eller annen grunn. Detter er også noe ADT skriver om i boka.

Ut over det så blir det jo synsinger, meninger, antagelser, tro, håp osv som man mer elelr mindre kvalifisert uttaler seg og mener noe om.
Antall ord: 449

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

NB! Jeg har ikke lest noen andre innlegg enn trådstarters første innlegg i denne tråden,
så jeg beklager hvis det jeg sier allerede har blitt sagt.
Anonymius skrev:Jeg vet ikke veldig mye og jeg er her for å lære blant annet.
Det jeg lurer på er både litt generelt samtidig som det er litt konkret.
Sånn generelt lurer jeg på hva som skjer med oss dødelige etter døden. Det fins mange versjoner og noen hevder til og med at deres tros retning eller livsfilosofi er den eneste riktige. Er det sånn at man ender opp etter døden alt ettersom hva man velger å tro? grunnen til akkurat dette spørsmålet er at det leder meg til det konkrete spørsmålet som er: noen ser ut til og ende opp som spøkelse eller gå igjen. Hvorfor er dette gjeldene for noen at de ender opp som spøkelse/ gjenferd eller noe lignende?
1) Jeg tror ikke det man tror på kan avgjøre noe slikt som hvor man "havner" etter døden.
Da lurer jeg på hvordan det kan forklares med at man bygger opp sin tro, og at den kan endres over tid, og om man virkelig er ærlig på hva man tror, og hva som måler det... eller hvem...
Med andre ord hva er spøkelse, gjenferd, ånder og lignende? Jeg har fått det for meg at det er snakk om noe energier, og vi har jo alle hatt litt om energier på skolen å vet det at det er noe som kan bli skapt og ikke forsvinner rent biologisk men også at energi er så mye mer utover det også. Derfor lurer jeg på hvorfor ende opp som spøkelse og lignende?

2) Hvis noen ender opp som spøkelse, tror jeg ikke det har noe med troen deres å gjøre dette heller. Det skyldes kanskje simpelthen at energiene deres gir avtrykk fordi de i dødsøyeblikket hadde noe uoppgjort eller døde under særskilte omstendigheter som har gjort dem "priviligerte" nok til å forvandles til spøkelser. Jeg tror disse etterdønningene av et liv er et slags avtrykk av bevisstheten som blir hengende fast mellom to verdener. I bunn og grunn er det derfor ikke et såkalt etterliv; det er et slags hologram og/eller kinetiske svingninger som skapes av en feil i vårt matrix/dimensjon/univers. Loopen av disse hendelsene (som det jo ofte er) kan være et resultat av at vedkommende som døde har utløst en stor mengde energi i dødsøyeblikket. Ikke som nødvendigvis har blitt gjort utløp for, men som kanskje enda verre var uforløste følelser.
Antall ord: 458
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 07 Okt 2011 13:21
13
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Innlegg av jeditrond »

Det kan virke som om det finnes to typer "spøkelser" eller kanskje flere. Den ene typen er den klassiske som blir igjen pga. noe uoppgjort personen mener seg å ha på den ene eller andre måten. Den andre er et "holografisk" minne som er som en videotape/dvd på repeat som mennesker som er følsomme for slikt kan oppleve. F.eks. den romerske spøkelsestroppen i England hvor man fant ut at huset var bygd over en gammel romervei; http://www.67notout.com/2012/06/ghosts- ... Not+Out%29 :)
Antall ord: 91
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links